Citat:
Ursprungligen postat av
Mann1
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...&aId=1.9679589
Nu har dom tydligen dömts men det är en betald artikel.. någon som har mer info?
Från GP
Man har monterat in en knapp från vilken man har kunnat styra fram och bakljusen. Varje gång det har blivit en biljakt har de på så sätt snabbt kunnat släcka alla lysen och sedan har de blåst på så mycket det bara går, har kammaråklagare Andreas Pernmyr berättat.
Under våren kunde polisen plocka in flera av medlemmarna i ligan. Några av dem greps efter en våldsam biljakt på Hisingen.
När detta skedde hade polisen lyckats lägga beslag på Range Rovern – i stället användes då en vit Mercedes AMG kombi som flyktbil. Med denna körde ligamedlemmarna in fronten i polisbilen och tre poliser skadades. Enligt åklagaren orsakades kraschen med avsikt.
Efter kollisionen flydde flera personer till fots men genom husrannsakningar på flera olika adresser hittades några av dem.
Det som jag åtalar dem för är det som jag kan bevisa, men det finns många, många fler gärningar som jag inte väckt åtal för, har kammaråklagare Andreas Pernmyr tidigare sagt. Han har också antytt att fler kan komma att åtalas.
Förutom butiksinbrotten, då de framförallt fått med sig tobak, menar åklagaren att ligan smugglat kaffekapslar värda 900 000 kronor till Sydeuropa, som därefter fraktats vidare.
Kapslarna har stulits från en lastbilstrailer i Fjärås, Kungsbacka, för att sedan ha skickats ner till Frankrike.
– De här kapslarna har till största delen sedan försvunnit ur Frankrike, möjligen till Tunisien. Vi har haft poliser på plats i Frankrike som har samarbetat med fransk polis och genomfört ett antal husrannsakningar, har Andreas Pernmyr sagt.