Citat:
Ursprungligen postat av
tryggvardag
Märker att ni inte alls gillar premieobligationer. Ni kanske är mer riskbenägna än jag. Jag satsar inte allt i premieobligationerna. Utan en summa jag vill ha säker utan risker och på lång sikt. Om man jämför med en räntefond så har jag uppfattat att de är sämre.
Jag har inte räknat på vilken den garanterade avkastningen är om man köper ett större antal premieobligationer i en följd men den torde vara försvinnande liten. Man får ju ingen ränta när man har sparar i premieobligationer, istället används en del av det som Riksgälden skulle ha fått betala i ränta om det var en vanlig obligation till vinster som lottas ut bland premieobligationer. Men när marknadsräntan är så extremt låg finns det väldigt lite pengar att lotta ut. Marknadsräntan skulle nog behöva stiga med någon procentenhet för att det skulle bli aktuellt att ge ut nya premieobligationer och andra sidan har det talas om att statens lånebehov kommer att minska de närmaste åren så man hade kanske ändå inte gett ut nya premieobligationer även om räntan skulle stiga.
Även om man inte vill ta risker så är premieobligationer ett riktigt dåligt alternativ. Om du tar hänsyn till inflationen så går du back på att spara i premieobligationer. Det är klart bättre med ränte- eller obligationsfonder eller sparande hos nischbankerna även om det inte heller är riktigt bra när räntan är så otroligt låg.