Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Om oddsen för Trump verkligen var sådana helt nära inpå valet, så handlade det om en ruggig felbedömning. Själv brydde jag mig inte direkt om USA:s presidentval, samt hade inte följt det, så när min sambo frågade vad jag trodde resultatet skulle bli, så angav jag att jag egentligen inte kan ge ett välgrundat svar, men gissade på att resultatet mellan Hillary och Trump skulle ligga väldigt nära 50/50. Det visade sig ju vara en rätt bra förutsägelse.
Om oddset för Trump var så dåligt satt nära inpå slutfasen (det är mer begripligt om det var oddsen i början av valkampanjarna när flera kandidater fortfarande var med), så kan det möjligtvis dels handla om att man hade köpt gammelmedias och etablissemangets verklighetsbeskrivning, men kanske mer på att man inte kände till fenomenet med att vissa kandidater får sämre stöd i opinionsmätningar än de sedan får i de reella valen.
I Sverige är vi ju välbekanta med fenomenet nästan ett årtionde tillbaka när det gäller SD, så här har det ju varit mer oförlåtligt att tro på de siffror som vissa mer inkompetenta opinionsmätningsföretag (Sifo, m.fl.) har framfört och som är just de som det regimlojala etablissemanget ofta har spridit. Samma gäller så klart de helt osannolika "expertutlåtandena" baserade på önsketänkande/medveten propaganda som har spridits i svensk gammelmedia, där SD har förutsetts åka ut ur riksdagen 2014, där man har förutsett att SD potentiellt kan nå max 10%, därefter max 17% o.s.v., trots att det har hela tiden varit uppenbart att de lär fortsätta att växa ett tag till så länge hela Sjuklövern bedriver exakt samma världsunika politik, samt förföljer och smutskastar alla som kritiserar den. Därför har jag inte heller varit förvånad när jag t.ex. har tittat in på Unibet och konstaterat att deras odds för SD har i regel varit mycket mer realistiska än de som sprids i den svenska offentligheten. Jag gissar att om man går in på deras hemsida nu, så lär deras odds inte vara satta efter att det mest sannolika valresultatet för SD är 16-17%, eller ens 20%, utan jag gissar att det snarare ligger en bit över 20% (vilket är klart högre än vad de får i genomsnitt från svenska opinionsmätningsföretagen).
Jag noterar efter en koll hos Unibet att de faktiskt ger lite högre odds för att SD kommer få under 23,5% än att de kommer att få över, så jag kan rekommendera att betta för att SD får över det, om man tycker det är värt att göra det med ändå ett så pass lågt odds, för SD kommer definitivt få över det, förutsatt att det inte sker riktigt omfattande valfusk (sannolikt då från socialdemokraterna, som verkar vara de som är mest benägna att valfuska). Själv har jag endast spelat när det finns högre odds, som när det gick betta vilken partiledare avgår först kring valet 2014 och jag bettade på Reinfeldt, vilket gav 10 gånger pengarna och jag visste att han brukar alltid reagera med att fly fältet när saker går illa p.g.a. honom. Det var mycket riktigt Reinfeldt som avgick först, om någon har glömt det.
Edit: Fast när jag tänker efter, så kommer jag nog betta på SD i alla fall. Genom att avvara ett par tusingar tillfälligt, så kan jag lätt få ett par extra senare.
Ja det var ju media som målade upp en lite för stor bild av Hillary. I mediavärlden ledde Hillary stort hela tiden och det fanns inte en chans att Trump skulle vinna utan det var bara en symbolisk protest i princip att Trump tagit sig till den ledande republikankandidaten men som sagt så var det helt säkert att Hillary skulle vinna. Samtidigt som det var så i medierna så kunde man se hur verkligheten såg ut genom att titta på folks youtubevideos eller alternativ media där man såg att medan Hillary Knappt hade någon människa i gympasalen (tom betalda anhängare för att det skulle se ut att vara fler) på hennes rallies så fylldes Donald Trumps rallies med enorma folkmassor.
Det är lite kul att titta på videos från det valet tex the young turks bla som blev så sjukt förvånade och ledsna över Hillarys förlust. Överallt i mainstream media under valdagen så sades det hela tiden hur givet det var att Hillary skulle vinna men ju mer tiden gick under dagen och ju fler områden man såg förlorade till Trump så blev stämningen allt dystrare och förvirrande, mycket roande.
Jag tror att det kommer gå bättre än väntat för Afs. Dom har ju inte heller den historiska nazist-stämpeln som varit ett hinder för SD vilket är en bra fördel bland andra.