2018-08-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina1981
Såg i mitt flöde på Twitter Gustav Kasselstrands tweet om att man nu skickar ut valsedlar. Tweeten hade 63 retweets och 181 gilla-markeringar. På Facebook hade samma inlägg 241 likes. Jag kollade också KD:s och sossarnas sociala media och de får inte många likes på sina inlägg i heller. KD och S är ändå något helt annat för de är kända av allmänheten och kommer att synas mycket i TV.

Alltså runt 240 likes för en ganska stor händelse i partiet. Det krävs 290 703 röster för att komma in i riksdagen. Ni kan göra en egen rimlighetsbedömning.

255 000 röster krävs vid 85% valdeltagande
Citera
2018-08-18, 02:11
Avstängd
Bomben: AfS har lägre odds än Trump hade

På Betfair kan man nu spela på att Alternativ för Sverige kommer in i Riksdagen till oddset 5,00.
https://www.braodds.com/alternativ-for-sverige

Oddset för att Trump skulle besegra Hillary Clinton var några veckor före valet 5,5. I juni 2015 kunde man spela på Trump till hela 150 gånger pengarna.

Hur det slutade vet vi - med en jordskredsseger för Trump.

Jag ser stora likheter mellan Trumps och AfS:s kampanjer, inte minst när det gäller underskattning i opinionsundersökningar. Det ser alltså mycket lovande ut för Alternativ för Sverige.
Citera
2018-08-18, 02:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
På Betfair kan man nu spela på att Alternativ för Sverige kommer in i Riksdagen till oddset 5,00.
https://www.braodds.com/alternativ-for-sverige

Oddset för att Trump skulle besegra Hillary Clinton var några veckor före valet 5,5. I juni 2015 kunde man spela på Trump till hela 150 gånger pengarna.

Hur det slutade vet vi - med en jordskredsseger för Trump.

Jag ser stora likheter mellan Trumps och AfS:s kampanjer, inte minst när det gäller underskattning i opinionsundersökningar. Det ser alltså mycket lovande ut för Alternativ för Sverige.

Personligen har jag inte trott att AFS har skuggan av en chans. Jag röstar SD, men hoppas de kommer in, hade varit trevligt att röra om lite i sjuklöverns (kött)gryta.
Citera
2018-08-18, 02:54
Medlem
DigiFlaxs avatar
Afs når väl inte ens upp till de 2% som krävs för att redovisas i opinionsmätningarna. Känns inte särskilt troligt att de skulle komma in. Men de fungerar som en bra soptunna för SD iaf.
Citera
2018-08-18, 03:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Afs når väl inte ens upp till de 2% som krävs för att redovisas i opinionsmätningarna. Känns inte särskilt troligt att de skulle komma in. Men de fungerar som en bra soptunna för SD iaf.
Det tror jag nog att man gör. Vi vet ju sedan gammalt att exempelvis SD är undervärderat med flera procent, vilket man var redan för fyra år sedan. Vi vet ju också hur illa de faktiska valresultaten har stämt med opinionsundersökningarna.

Vi vet även att det finns krafter som inte gärna vill ha in ett till invandringskritiskt parti i riksdagen. Skulle opinionsinstituten särredovisa AfS och hävda att de exempelvis har två-tre procents stöd är det inte otänkbart att Kamrat Stödröst hjälper till med sista knuffen, vilket nämnda krafter självfallet inte vill. Därför räknar man in AfS bland "Övriga", tillsammans med promillepartier som NMR och Klassiskt Liberala Partiet.

Yougov särredovisade AfS i mars...
http://www.friatider.se/yougov-afs-redan-p-n-ra-2-procent

... sedan stötte Medborgerlig Samling-aktive juden Chang Frick på för att baka tillbaka AfS in i "Övriga" igen...
https://nyadagbladet.se/inrikes/chang-frick-stoppar-sentio-fran-att-ta-med-afs-i-sin-matning/
https://www.svegot.se/2018/03/27/chang-frick-stoppar-sentio-fran-att-mata-alternativ-for-sverige/

... och "Övriga" ligger idag på knappa 2 procent. FI särredovisas redan och deras dryga procent räknas därför inte in.
https://val.digital/

Jag kommer inte att förvånas om AfS kniper 3-4% på valdagen. Opinionsundersökningar handlar om så mycket mer än att fråga folk om vad de skulle rösta på.
Citera
2018-08-18, 03:25
Medlem
AfS har legat på ungefär samma odds ända sedan de först dykt upp på spelmarknaden. Men det är korrekt att de har något bättre än Trump odds. Det innebär ju inte automatiskt att de kommer komma in, men jag är helt säkert på att de kommer få åtminstone 2-3%. FI har ju t ex 10.5 i odds att komma in, medan AfS har 4.9. FI brukar ligga på strax över 1% i opinionsmätningarna, så då kan man räkna med att AfS har åtminstone lika mycket, men troligare även mycket mer än så.
Citera
2018-08-18, 03:30
Medlem
Jag står fast vid att de kommer att få minst 2,5 procent, minst som sagt. Mycket hänger på den sista tiden fram till valet. Om AfS hinner bli särredovisade före valet på drygt 3 procent, så räknar jag med att en betydelsefull del kommer att stödrösta på partiet, och därmed kommer det in. Om man ska tro på en hyfsat färsk Sentio-mätning, så överväger var femte Sverigedemokratisk väljare att stödrösta på AfS, samt drygt 8 procent av moderata väljare. Slarvigt räknat så motsvarar detta ca 6-7 procentenheter i ren stödröstningspotential.

Sedan som folk tidigare varit inne på. Man kan inte heller helt lita på opinionsinstituten, i synnerhet inte de flesta som är ökända för att ge SD alldeles för låga siffror. Detta lär bli ännu svårare för ett mindre och än mer kontroversiellt parti. Det jag som AfS-väljare hoppas på är att YouGov kommer att särredovisa AfS på runt 3 procent, åtminstone den sista mätningen före valet. Har vi riktigt tur blir de särredovisade i den kommande mätningen som ska komma när som helst typ.

Skulle vara stort om AfS tog sig in. Sjuklöverister, i synnerhet från vänsterblocket skulle börja gråta eller koka av ilska. Bara det är värt att stödrösta på AfS. Sedan kommer två representanter för invandringskritiken göra stor skillnad, och Åkesson kommer framstå som en jävla sosse när han står bredvid Kasselstrand, vilket kommer att normalisera SD.

Kommer bli en spännande natt helt klart.
Senast redigerad av IKN 2018-08-18 kl. 03:33.
Citera
2018-08-18, 04:36
Medlem
Cannibalizations avatar
Bryr mig inte om oddsen.

AFS är det enda parti förutom NMR som har en vettig politik. De har min röst oavsett. Finns ju inget annat att ens välja att rösta på.
Citera
2018-08-18, 06:00
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Det tror jag nog att man gör. Vi vet ju sedan gammalt att exempelvis SD är undervärderat med flera procent, vilket man var redan för fyra år sedan. Vi vet ju också hur illa de faktiska valresultaten har stämt med opinionsundersökningarna.

Vi vet även att det finns krafter som inte gärna vill ha in ett till invandringskritiskt parti i riksdagen. Skulle opinionsinstituten särredovisa AfS och hävda att de exempelvis har två-tre procents stöd är det inte otänkbart att Kamrat Stödröst hjälper till med sista knuffen, vilket nämnda krafter självfallet inte vill. Därför räknar man in AfS bland "Övriga", tillsammans med promillepartier som NMR och Klassiskt Liberala Partiet.

Yougov särredovisade AfS i mars...
http://www.friatider.se/yougov-afs-redan-p-n-ra-2-procent

... sedan stötte Medborgerlig Samling-aktive juden Chang Frick på för att baka tillbaka AfS in i "Övriga" igen...
https://nyadagbladet.se/inrikes/chang-frick-stoppar-sentio-fran-att-ta-med-afs-i-sin-matning/
https://www.svegot.se/2018/03/27/chang-frick-stoppar-sentio-fran-att-mata-alternativ-for-sverige/

... och "Övriga" ligger idag på knappa 2 procent. FI särredovisas redan och deras dryga procent räknas därför inte in.
https://val.digital/

Jag kommer inte att förvånas om AfS kniper 3-4% på valdagen. Opinionsundersökningar handlar om så mycket mer än att fråga folk om vad de skulle rösta på.
Jag hade missat att det hade särredovisats i mars. Det ter sig allt annat än märkligt att AfS skulle kunna uppnå tillräkliga siffror 6 månader efter detta resultat.
Citera
2018-08-18, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax

Precis vad jag också har läst tidigare........
Citera
2018-08-18, 06:10
Medlem
Europes avatar
Om oddsen för Trump verkligen var sådana helt nära inpå valet, så handlade det om en ruggig felbedömning. Själv brydde jag mig inte direkt om USA:s presidentval, samt hade inte följt det, så när min sambo frågade vad jag trodde resultatet skulle bli, så angav jag att jag egentligen inte kan ge ett välgrundat svar, men gissade på att resultatet mellan Hillary och Trump skulle ligga väldigt nära 50/50. Det visade sig ju vara en rätt bra förutsägelse.

Om oddset för Trump var så dåligt satt nära inpå slutfasen (det är mer begripligt om det var oddsen i början av valkampanjarna när flera kandidater fortfarande var med), så kan det möjligtvis dels handla om att man hade köpt gammelmedias och etablissemangets verklighetsbeskrivning, men kanske mer på att man inte kände till fenomenet med att vissa kandidater får sämre stöd i opinionsmätningar än de sedan får i de reella valen.

I Sverige är vi ju välbekanta med fenomenet nästan ett årtionde tillbaka när det gäller SD, så här har det ju varit mer oförlåtligt att tro på de siffror som vissa mer inkompetenta opinionsmätningsföretag (Sifo, m.fl.) har framfört och som är just de som det regimlojala etablissemanget ofta har spridit. Samma gäller så klart de helt osannolika "expertutlåtandena" baserade på önsketänkande/medveten propaganda som har spridits i svensk gammelmedia, där SD har förutsetts åka ut ur riksdagen 2014, där man har förutsett att SD potentiellt kan nå max 10%, därefter max 17% o.s.v., trots att det har hela tiden varit uppenbart att de lär fortsätta att växa ett tag till så länge hela Sjuklövern bedriver exakt samma världsunika politik, samt förföljer och smutskastar alla som kritiserar den. Därför har jag inte heller varit förvånad när jag t.ex. har tittat in på Unibet och konstaterat att deras odds för SD har i regel varit mycket mer realistiska än de som sprids i den svenska offentligheten. Jag gissar att om man går in på deras hemsida nu, så lär deras odds inte vara satta efter att det mest sannolika valresultatet för SD är 16-17%, eller ens 20%, utan jag gissar att det snarare ligger en bit över 20% (vilket är klart högre än vad de får i genomsnitt från svenska opinionsmätningsföretagen).

Jag noterar efter en koll hos Unibet att de faktiskt ger lite högre odds för att SD kommer få under 23,5% än att de kommer att få över, så jag kan rekommendera att betta för att SD får över det, om man tycker det är värt att göra det med ändå ett så pass lågt odds, för SD kommer definitivt få över det, förutsatt att det inte sker riktigt omfattande valfusk (sannolikt då från socialdemokraterna, som verkar vara de som är mest benägna att valfuska). Själv har jag endast spelat när det finns högre odds, som när det gick betta vilken partiledare avgår först kring valet 2014 och jag bettade på Reinfeldt, vilket gav 10 gånger pengarna och jag visste att han brukar alltid reagera med att fly fältet när saker går illa p.g.a. honom. Det var mycket riktigt Reinfeldt som avgick först, om någon har glömt det.

Edit: Fast när jag tänker efter, så kommer jag nog betta på SD i alla fall. Genom att avvara ett par tusingar tillfälligt, så kan jag lätt få ett par extra senare.
Senast redigerad av Europe 2018-08-18 kl. 06:15.
Citera
2018-08-18, 08:24
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Om oddsen för Trump verkligen var sådana helt nära inpå valet, så handlade det om en ruggig felbedömning. Själv brydde jag mig inte direkt om USA:s presidentval, samt hade inte följt det, så när min sambo frågade vad jag trodde resultatet skulle bli, så angav jag att jag egentligen inte kan ge ett välgrundat svar, men gissade på att resultatet mellan Hillary och Trump skulle ligga väldigt nära 50/50. Det visade sig ju vara en rätt bra förutsägelse.

Om oddset för Trump var så dåligt satt nära inpå slutfasen (det är mer begripligt om det var oddsen i början av valkampanjarna när flera kandidater fortfarande var med), så kan det möjligtvis dels handla om att man hade köpt gammelmedias och etablissemangets verklighetsbeskrivning, men kanske mer på att man inte kände till fenomenet med att vissa kandidater får sämre stöd i opinionsmätningar än de sedan får i de reella valen.

I Sverige är vi ju välbekanta med fenomenet nästan ett årtionde tillbaka när det gäller SD, så här har det ju varit mer oförlåtligt att tro på de siffror som vissa mer inkompetenta opinionsmätningsföretag (Sifo, m.fl.) har framfört och som är just de som det regimlojala etablissemanget ofta har spridit. Samma gäller så klart de helt osannolika "expertutlåtandena" baserade på önsketänkande/medveten propaganda som har spridits i svensk gammelmedia, där SD har förutsetts åka ut ur riksdagen 2014, där man har förutsett att SD potentiellt kan nå max 10%, därefter max 17% o.s.v., trots att det har hela tiden varit uppenbart att de lär fortsätta att växa ett tag till så länge hela Sjuklövern bedriver exakt samma världsunika politik, samt förföljer och smutskastar alla som kritiserar den. Därför har jag inte heller varit förvånad när jag t.ex. har tittat in på Unibet och konstaterat att deras odds för SD har i regel varit mycket mer realistiska än de som sprids i den svenska offentligheten. Jag gissar att om man går in på deras hemsida nu, så lär deras odds inte vara satta efter att det mest sannolika valresultatet för SD är 16-17%, eller ens 20%, utan jag gissar att det snarare ligger en bit över 20% (vilket är klart högre än vad de får i genomsnitt från svenska opinionsmätningsföretagen).

Jag noterar efter en koll hos Unibet att de faktiskt ger lite högre odds för att SD kommer få under 23,5% än att de kommer att få över, så jag kan rekommendera att betta för att SD får över det, om man tycker det är värt att göra det med ändå ett så pass lågt odds, för SD kommer definitivt få över det, förutsatt att det inte sker riktigt omfattande valfusk (sannolikt då från socialdemokraterna, som verkar vara de som är mest benägna att valfuska). Själv har jag endast spelat när det finns högre odds, som när det gick betta vilken partiledare avgår först kring valet 2014 och jag bettade på Reinfeldt, vilket gav 10 gånger pengarna och jag visste att han brukar alltid reagera med att fly fältet när saker går illa p.g.a. honom. Det var mycket riktigt Reinfeldt som avgick först, om någon har glömt det.

Edit: Fast när jag tänker efter, så kommer jag nog betta på SD i alla fall. Genom att avvara ett par tusingar tillfälligt, så kan jag lätt få ett par extra senare.

Ja det var ju media som målade upp en lite för stor bild av Hillary. I mediavärlden ledde Hillary stort hela tiden och det fanns inte en chans att Trump skulle vinna utan det var bara en symbolisk protest i princip att Trump tagit sig till den ledande republikankandidaten men som sagt så var det helt säkert att Hillary skulle vinna. Samtidigt som det var så i medierna så kunde man se hur verkligheten såg ut genom att titta på folks youtubevideos eller alternativ media där man såg att medan Hillary Knappt hade någon människa i gympasalen (tom betalda anhängare för att det skulle se ut att vara fler) på hennes rallies så fylldes Donald Trumps rallies med enorma folkmassor.

Det är lite kul att titta på videos från det valet tex the young turks bla som blev så sjukt förvånade och ledsna över Hillarys förlust. Överallt i mainstream media under valdagen så sades det hela tiden hur givet det var att Hillary skulle vinna men ju mer tiden gick under dagen och ju fler områden man såg förlorade till Trump så blev stämningen allt dystrare och förvirrande, mycket roande.

Jag tror att det kommer gå bättre än väntat för Afs. Dom har ju inte heller den historiska nazist-stämpeln som varit ett hinder för SD vilket är en bra fördel bland andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in