Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-07, 23:24
  #1
Medlem
Hej!

Flyttade in i villa vid årsskiftet, och har precis räfsat och kört mossrivare på gräsmattan som var tämligen väl täkt med mossa. Har kört med uppsamlaren en vända, och har tänkt köra en vända till imorgon för att få upp det sista som återstår.

Därefter är tanken att jag tänkt försöka få lite liv i min gräsmatta som inte fått särskilt mycket kärlek de senaste 10 åren. Den har garanterat inte fått någon gödning, och heller inte blivit eftersådd. Den får hyggligt mycket ljus på stora delar av gräsmattan. Under buskar som fått växa sig för stora har gräsväxten försvunnit på sina håll, så där kommer jag att få efterså åtminstone.

Vad är era tips för att få liv i den, och göra det i rätt ordning?

https://www.jula.se/catalog/tradgard...smedel-001265/ - denna gödning ser ju tämligen smidig ut.
Citera
2018-05-07, 23:31
  #2
Medlem
Torpedullas avatar
Lyssnade på gurun Bosse Rappne igår. Enligt honom är hönsskit det bästa, andra medel är inte lika bra och innehåller gifter som går ner i grundvattnet...? Hönsgödsel luktar dock inte gott. Mattan bör klippas o f t a.
Citera
2018-05-08, 00:50
  #3
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Efter mossrivaren så är det dags för vertikalskäraren för att få ner luft till rötterna.
Hur kompakt är jorden? Kanske lite sand för att göra jorden mer porös. Sandar gör man i så fall direkt efter luftning. Gräsmattor behöver mycket kväve. Gödsla 3-4 ggr under sommaren. Om gödningen är i pulverform så skall man omedelbart vattna rikligt.
Citera
2018-05-08, 06:28
  #4
Medlem
1. Efter vintern låt den växa till sig lite innan första klippet. Ta upp första klippet med uppsamlare. Kalka mattan om mossan växt till sig under vintern. Obs! Inte varje år!

2. Klipp med handjagare varannan eller var tredje dag (alternativt robot). Ta inte upp gräset med uppsamlare. Det stör inte om du klipper ofta enligt ovan.

3. Vertikalskär mattan. Första gången när temperaturen är över 10 grader över hela dygnet. Gör gärna om ytterligare en gång längre in på sommaren. Men inte för sent. Skär på 2 håll. Efter första skärningen lägg på toppdress.

4. Gödsla var 6:e vecka ungefär. Algomin funkar bra och är gjort av alger.

5. Håll efter ogräs.

6. Undvik bevattning. Om lång torka inträffar gör du det sent när solen är nere eller på väg ner. Viktigt att använda mycket vatten. Om du använder för lite kryper rötterna uppåt och blir känsliga för torra perioder.
__________________
Senast redigerad av Insertnickname 2018-05-08 kl. 07:28.
Citera
2018-05-08, 08:01
  #5
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
1. Efter vintern låt den växa till sig lite innan första klippet. Ta upp första klippet med uppsamlare. Kalka mattan om mossan växt till sig under vintern. Obs! Inte varje år!

2. Klipp med handjagare varannan eller var tredje dag (alternativt robot). Ta inte upp gräset med uppsamlare. Det stör inte om du klipper ofta enligt ovan.

3. Vertikalskär mattan. Första gången när temperaturen är över 10 grader över hela dygnet. Gör gärna om ytterligare en gång längre in på sommaren. Men inte för sent. Skär på 2 håll. Efter första skärningen lägg på toppdress.

4. Gödsla var 6:e vecka ungefär. Algomin funkar bra och är gjort av alger.

5. Håll efter ogräs.

6. Undvik bevattning. Om lång torka inträffar gör du det sent när solen är nere eller på väg ner. Viktigt att använda mycket vatten. Om du använder för lite kryper rötterna uppåt och blir känsliga för torra perioder.

Mycket bra skrivit. Tackar
Citera
2018-05-09, 23:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hej!

Flyttade in i villa vid årsskiftet, och har precis räfsat och kört mossrivare på gräsmattan som var tämligen väl täkt med mossa. Har kört med uppsamlaren en vända, och har tänkt köra en vända till imorgon för att få upp det sista som återstår.

Därefter är tanken att jag tänkt försöka få lite liv i min gräsmatta som inte fått särskilt mycket kärlek de senaste 10 åren. Den har garanterat inte fått någon gödning, och heller inte blivit eftersådd. Den får hyggligt mycket ljus på stora delar av gräsmattan. Under buskar som fått växa sig för stora har gräsväxten försvunnit på sina håll, så där kommer jag att få efterså åtminstone.

Vad är era tips för att få liv i den, och göra det i rätt ordning?

https://www.jula.se/catalog/tradgard...smedel-001265/ - denna gödning ser ju tämligen smidig ut.

Hade sagt robot är lösningen på alla dina problem. Jag hade gödslat lite nu, låtit det växa till sig några cm och sen släppt lös en robotgräsklippare. Då har du en fin matta nästa sommar skulle jag tro. Kanske inte det billigaste alternativet men jäkligt stimulerande att se en gräsklippare åka runt
Citera
2018-05-09, 23:14
  #7
Avstängd
Pripps3.5s avatar
Npk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback