2018-05-07, 21:26
Medlem
Tindles avatar
Käkar ganska ofta två burkar sardiner i tomatsås (250 g totalt) som en snabb måltid. Hur mycket kvicksilver och annat gift får jag i mig? Hur många gånger i veckan kan jag äta detta som måltid utan att få i mig för höga halter?

Senaste tiden har jag snittat detta som måltid ca fyra gånger per vecka (sammanlagt 8 burkar/vecka).
Citera
2018-05-07, 21:41
Medlem
jpettersson1991s avatar
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/rapporter/2014/fisk-och-skaldjur-metaller-i-livsmedel---fyra-decenniers-analyser-rapport-25-2014
Citera
2018-05-07, 21:52
Medlem
Säker på du menar sardiner? Vanligaste idag är makrill i tomatsås. Smakar bättre.
Citera
2018-05-07, 22:49
Medlem
Trevligt med en Sardinätare.
Måste bara fråga. Äter du ryggraden eller petar du bort den? För det antas vara där gifterna ansamlas.
Citera
2018-05-07, 22:58
Medlem
Tindles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunkkvistaren-s
Säker på du menar sardiner? Vanligaste idag är makrill i tomatsås. Smakar bättre.

Köper sardiner (Kung Gustaf). Tror dock Sprattus Sprattus är någon typ av sill egentligen. Men får testa makrill.

Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz.
Måste bara fråga. Äter du ryggraden eller petar du bort den? För det antas vara där gifterna ansamlas.

Trycker vanligen i mig alltihop. Aldrig övervägt att plocka bort den faktiskt.
Citera
2018-05-08, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindle
Köper sardiner (Kung Gustaf). Tror dock Sprattus Sprattus är någon typ av sill egentligen. Men får testa makrill.

Trycker vanligen i mig alltihop. Aldrig övervägt att plocka bort den faktiskt.

Sprattus Sprattus är skarpsill. Sardin heter Sardina pilchardus. Skarpsillen är mindre variant av vår sill. Sardin är eget släkte inom sillfiskar och den enda i sin grupp.

Det bror nog på var fisken kommer ifrån om det är bra eller dåligt. Vår västkusta sill är mindre farlig att äta än den i norra Östersjön. Skarpsillen kan komma från olika delar i världen i de lite värmare delarna. Fiskas främst utmed västafrikanska och sydamerikanska kusten.
Citera
2018-05-08, 17:39
Medlem
Jag äter makrill i tomatsås tillsammans med två hårdkokta ägghalvor till lunch ett par gånger i veckan. Till frukost äter jag i stort sett varannan dag "Kung Gustafs" sardiner på ett rostat bröd. Jag anser att sardinerna är överlägsna makrillen i smak och jag äter hela fisken. Vad det gäller kvicksilver så har jag inte ens tänkt på det, bägge arterna lever ju normalt i oceanerna och inte i Östersjön. Men gammal som jag är så minns jag faktiskt att vi fiskade makrill ända in i Hanöbukten på 50-60-talet.
Citera
2018-05-08, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz.

Å andra sidan så är det ingen som vet om Kvicksilver kan tas upp ur ben i vår mage. Magsyran hos oss är inte så stark som hos tex hajarna. All havsfisk fiskat i Atlanten, Indiska Oceanen och Stilla Havet har i stort sett samma innehåll av sådana ämnen som tex Kvicksilver. Jorden består av 92 grundämnen, och Kvicksilver är ett sådant grundämne, och följaktligen innehåller allt havsvatten mindre mängder Kvicksilver, och halten är ungefär konstant. Liksom tex Uran, Radium, Polonium mm

Skulle man nu vilja ha helt Kvicksilverfri fisk så får man allt leta upp en annan planet än Jorden som har en annan sammansättning av grundämnen än här på Jorden. Sannolikheten för att hitta en sådan planet som dessutom hyser liv och fisk kan man nog anta är rätt liten
Citera
2026-01-04, 23:36
Medlem
Grovyles avatar
Det bror nog på var fisken kommer ifrån om det är bra eller dåligt. Vår västkusta sill är mindre farlig att äta än den i norra Östersjön. Skarpsillen kan komma från olika delar i världen i de lite värmare delarna. Fiskas främst utmed västafrikanska och sydamerikanska kusten.
[/quote]

Var fiskas kung gustafs sardiner" egentligen?
Framgår inte på burken. Dåligt..
Tänkte börja äta flera gånger i veckan (gott, vitamin d, omega 3,mm) men om kung gustafs liksom det andra, billigare märket av sardiner kommer från östersjön så blir det inte lika mycket..
Citera
2026-01-07, 10:13
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Jag äter makrill i tomatsås tillsammans med två hårdkokta ägghalvor till lunch ett par gånger i veckan. Till frukost äter jag i stort sett varannan dag "Kung Gustafs" sardiner på ett rostat bröd. Jag anser att sardinerna är överlägsna makrillen i smak och jag äter hela fisken. Vad det gäller kvicksilver så har jag inte ens tänkt på det, bägge arterna lever ju normalt i oceanerna och inte i Östersjön. Men gammal som jag är så minns jag faktiskt att vi fiskade makrill ända in i Hanöbukten på 50-60-talet.

Makrillen finns i stora mängder till Malmö men visst kan ni fått dom i Hanöbukten ibland

Rekordet är nätfiskare i Haparanda skärgård som fått , det är udda förekomst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in