2018-05-06, 21:53
Medlem
Hallå.

Byte bil för åtta dagar sedan. Bilhandlaren tog min bil i inbyte. Jag sade att jag inte har kvar del 2 av registreringsbeviset men han sa att det är inga problem, och jag vet ju att man har tio dagar på sig.

Vi beställde ett nytt och det har tamejfan inte kommit än. Handlaren har redan sålt bilen trots detta.

Jag hoppas verkligen det kommer imorgon! Så får bytet ske digitalt så den byter ägare direkt.

Det oroar mig att bilhandlarens kund kör omkring i en bil som står på mig. Eventuella olyckor eller avgifter hamnar ju på min försäkring/namn.

Vi har ett skriftligt kontrakt som visar att han köpt bilen dock.

Ifall jag drabbas av avgifter, kommer så detta kontrakt binda handlaren till att ersätta det?
Citera
2018-05-06, 21:59
Medlem
Bilhandlare kan göra ägarbyte utan pappret via en tjänst som de flesta handlare innehar. Har själv gjort två affärer med handlare och så funkade det iaf då.
Citera
2018-05-06, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktusen95
Bilhandlare kan göra ägarbyte utan pappret via en tjänst som de flesta handlare innehar. Har själv gjort två affärer med handlare och så funkade det iaf då.

Jo men han behöver koden som finns på del 2.
Citera
2018-05-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Jo men han behöver koden som finns på del 2.

Hade för mig att jag inte visade pappret alls men det är säkert som du säger då
Citera
2018-05-07, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Hallå.

Byte bil för åtta dagar sedan. Bilhandlaren tog min bil i inbyte. Jag sade att jag inte har kvar del 2 av registreringsbeviset men han sa att det är inga problem, och jag vet ju att man har tio dagar på sig.

Vi beställde ett nytt och det har tamejfan inte kommit än. Handlaren har redan sålt bilen trots detta.

Jag hoppas verkligen det kommer imorgon! Så får bytet ske digitalt så den byter ägare direkt.

Det oroar mig att bilhandlarens kund kör omkring i en bil som står på mig. Eventuella olyckor eller avgifter hamnar ju på min försäkring/namn.

Vi har ett skriftligt kontrakt som visar att han köpt bilen dock.

Ifall jag drabbas av avgifter, kommer så detta kontrakt binda handlaren till att ersätta det?
En mindre seriös bilhandlare vill naturligtvis inte stå som "mellanägare" i en affär som kan ge svarta stålar..
Varför tror ni att dessa bilförmedlare existerar?
Det handlar om skatteplanering såklart.
Citera
2018-05-07, 17:31
Medlem
Var för några år sedan en snubbe som lämnade in sin bil till försäljning eller liknande och bilhandlaren bytte ägare på bilen utan att meddela kunden. Kunden ångrade sig och ville ha tillbaka sin bil men då stod bilfirman som ägare. Man fick byta tillbaka till kunden och bilens historik utökades med 2 ägare till.
Det sista var tydligen inget man kunde ändra på.

Bilhandlare har direktaccess till bilregistret och kan byta ägare utan signatur...tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in