2018-05-07, 13:06
Medlem
Det där med lägenhetsnummer verkar fortfarande vara i kaos.

Söker man på en adress så har kanske 60% ett lägenhetsnummer medan 40% har det inte. Av dessa 60% så vet jag inte hur många som har RÄTT lägenhetsnummer.
Citera
2018-05-07, 13:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suna
jag var förbi skatteverket idag.. allt dom gjorde var att ge min en blankett för adressändring som dom ville att jag skulle ge min granne.

nej, hon har en egen brevlåda nere vid porten.

jag gissar på att hon inte vet om att hon är skriven på fel adress...

får se vad och om HSB gör något. jag ska gå dit imorgon och se om dom gjort något.

Ser att du nu skriver "nere vid porten".. Du (och grannen) bor i ett flerfamiljshus, i samma trappuppgång alltså. Ponera att adressen är "Lyckliga gatan 5". När du kollar vilka som är skrivna på din adress "Lyckliga gatan 5", så dyker även grannen upp där, som folkbokförd?
-Är det så?

Du behöver inte oroa dig, det är rätt vanligt, speciellt att detta är inte helt ovanligt att någon har slarvat i byråkratin och blandat ihop lägenhetsnummer.
Citera
2018-05-07, 13:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det där med lägenhetsnummer verkar fortfarande vara i kaos.

Söker man på en adress så har kanske 60% ett lägenhetsnummer medan 40% har det inte. Av dessa 60% så vet jag inte hur många som har RÄTT lägenhetsnummer.

Hann skriva mitt inlägg innan ditt postades här i tråden, exakt så är det nog. Rätt sannolikt.
-Jäkligt dålig ordning på flerbostadshus i Sverige.. TS kan glömma problemet.

(Det är sju resor värre om man plötsligt får någon okänd folkbokförd hemma i villan/fastigheten man äger).
Citera
2018-05-07, 13:13
Medlem
Är du helt hundra på att det är din granne som gjort fel och inte du. Numreringen på ett våningsplan börjar från vänster.
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4genhetsregistret
Citera
2018-05-07, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Är du helt hundra på att det är din granne som gjort fel och inte du. Numreringen på ett våningsplan börjar från vänster.
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4genhetsregistret
visst kan det vara jag som bott i fel lägenhet sedan 2005 :-P hon flyttade in enligt hitta.se 4 okt 2016

edit: hmm tittar jag runt så bor jag i 1102 då grannen till vänster bor i 1101 .dom i våningen under bor i 1001 1002 och 1003. man kan då gissa att hon bor i 1103..

Jag ringde skatteverket direkt och hon kunde se att hennes lägenhet stod tom så dom skulle bara skicka det till en handläggare så skulle det lösa sig.
Senast redigerad av suna 2018-05-07 kl. 13:55.
Citera
2018-05-07, 13:44
Medlem
Jag skulle skrivit ett brev till Skatteverket.

Det gjorde jag när jag flyttade in där jag bor nu. När jag skulle fylla i formuläret på webbsidan (addressandring.se?) så kunde jag inte välja annat än ett visst lägenhetsnummer, som jag trodde inte stämde. Så när jag hunnit komma tillrätta tillräckligt i lägenheten för att få ut papper på skrivaren skrev jag ett brev till Skatteverket och förklarade vem som bor var i huset (det gäller bara sex lägenheter, med totalt nio personer) och varför jag angett fel lägenhetsnummer. Någon dag senare ringde Skatteverket och tackade mig, då det visade sig att alla nio personer i trappuppgången tidigare varit skrivna i min lägenhet! De påpekade också att de redan pratat med hyresvärden för att kolla upp vem som bodde var. De berättade också att lägenhetsnumret jag angett var rätt, men också det enda man kunde ange för just den adressen, av någon anledning jag hunnit glömma.
Citera
2018-05-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag skulle skrivit ett brev till Skatteverket.

Det gjorde jag när jag flyttade in där jag bor nu. När jag skulle fylla i formuläret på webbsidan (addressandring.se?) så kunde jag inte välja annat än ett visst lägenhetsnummer, som jag trodde inte stämde. Så när jag hunnit komma tillrätta tillräckligt i lägenheten för att få ut papper på skrivaren skrev jag ett brev till Skatteverket och förklarade vem som bor var i huset (det gäller bara sex lägenheter, med totalt nio personer) och varför jag angett fel lägenhetsnummer. Någon dag senare ringde Skatteverket och tackade mig, då det visade sig att alla nio personer i trappuppgången tidigare varit skrivna i min lägenhet! De påpekade också att de redan pratat med hyresvärden för att kolla upp vem som bodde var. De berättade också att lägenhetsnumret jag angett var rätt, men också det enda man kunde ange för just den adressen, av någon anledning jag hunnit glömma.

Fastighetsägaren ska rapportera till Lantmäteriet vilka lägenheter som finns i fastigheten. Kanske var din hyresvärd lät och rapporterade bara en lägenhet.

Hade själv en granne skriven i min lägenhet, han var dement så det var inte läge att prata med honom. Skatteverket och hyresvärden hänvisade till varandra. Numera bor jag i en Brf dör varje lägenhet har egen ytterdörr och därmed slipper jag allt vad lägenhetsnummer heter
Citera
2018-05-09, 19:15
Medlem
har man sett.... min granne bor numera i Lgh 1103 :-D

fast tittar man på min lägenhet så bor hon fortfarande kvar

Så beroende hur man söker så bor hon antingen kvar eller så står det rätt adress.

Får se om det löser sig i framtiden..
Senast redigerad av suna 2018-05-09 kl. 19:30.
Citera
2018-05-12, 13:09
Medlem
Jag fick svar på mitt mail till skatteverket.. numera är det bara jag som är skriven på min adress..

Citera
2018-05-13, 07:24
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suna
visst kan det vara jag som bott i fel lägenhet sedan 2005 :-P hon flyttade in enligt hitta.se 4 okt 2016

edit: hmm tittar jag runt så bor jag i 1102 då grannen till vänster bor i 1101 .dom i våningen under bor i 1001 1002 och 1003. man kan då gissa att hon bor i 1103..

Jag ringde skatteverket direkt och hon kunde se att hennes lägenhet stod tom så dom skulle bara skicka det till en handläggare så skulle det lösa sig.

Du behöver inte gissa. Det är bara att räkna efter. De här lägenhetsnumren är samma över hela landet.

De första två siffrorna anger våningsplan där 10 är markplan, 11 en trappa upp osv. 09, 08 osv är källarplan.

De två sista anger dörr räknat från vänster med start från huvudingången på markplan eller från trappan/hissen om man är på de övre våningarna. Man ska räkna alla dörrar förutom hissdörren. Så t.ex. 1101 är en trappa upp och första dörren till vänster. Man räknar som sagt inte med hissdörren men i övrigt spelar det ingen roll om dörren hör till en bostad eller förråd. Tänk dig att en blind ska kunna känna sig fram till rätt dörr med numret som hjälp.

Andelen fastighetsägare som angett rätt nr uppskattar jag väl till ca 1-2% 😑
Citera
2019-12-11, 00:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon
Du behöver inte gissa. Det är bara att räkna efter. De här lägenhetsnumren är samma över hela landet.

App app app! Lägenhetsnummer är ingenting som privatpersoner behöver bry sig om - ever. Det räcker med trappantal. T ex "2 tr".
Lägenhetsnummer är ett påfund från Folkbokföringen. Inget du som privatperson någonsin behöver nämna i samband med nätbeställning, taxibeställning eller liknande.

Om någon frågar mig om det säger jag bara: ingen aning, ointressant för mig som privatperson. Min dörr är den med mitt namn på och därmed basta. Det finns tyvärr många blåsta människor som tror att det där är något som de måste hålla koll på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in