Citat:
Ursprungligen postat av
suna
visst kan det vara jag som bott i fel lägenhet sedan 2005 :-P hon flyttade in enligt hitta.se 4 okt 2016
edit: hmm tittar jag runt så bor jag i 1102 då grannen till vänster bor i 1101 .dom i våningen under bor i 1001 1002 och 1003. man kan då gissa att hon bor i 1103..
Jag ringde skatteverket direkt och hon kunde se att hennes lägenhet stod tom så dom skulle bara skicka det till en handläggare så skulle det lösa sig.
Du behöver inte gissa. Det är bara att räkna efter. De här lägenhetsnumren är samma över hela landet.
De första två siffrorna anger våningsplan där 10 är markplan, 11 en trappa upp osv. 09, 08 osv är källarplan.
De två sista anger dörr räknat från vänster med start från huvudingången på markplan eller från trappan/hissen om man är på de övre våningarna. Man ska räkna alla dörrar förutom hissdörren. Så t.ex. 1101 är en trappa upp och första dörren till vänster. Man räknar som sagt inte med hissdörren men i övrigt spelar det ingen roll om dörren hör till en bostad eller förråd. Tänk dig att en blind ska kunna känna sig fram till rätt dörr med numret som hjälp.
Andelen fastighetsägare som angett rätt nr uppskattar jag väl till ca 1-2% 😑