2018-05-06, 01:27
  #1
Medlem
tjena, är tok-grön på mc, fick nästan stryk av farsan när jag sa att jag skulle köpa olja hos biltema. han kan inget om mc så jag frågar er...

Var köper ni olja? varför?
Citera
2018-05-06, 01:57
  #2
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
tjena, är tok-grön på mc, fick nästan stryk av farsan när jag sa att jag skulle köpa olja hos biltema. han kan inget om mc så jag frågar er...

Var köper ni olja? varför?

Jag har kört på Biltemas racing-olja i över 10 år till mina sporthojar.
Aldrig några problem.
Det sägs att det är samma olja som Statoil raceway.
Citera
2018-05-06, 02:01
  #3
Medlem
Conams avatar
Det går att köpa olja på Lidl, bara specifikationerna stämmer! Det ska vara den oljan det ska vara.
Citera
2018-05-06, 02:02
  #4
Medlem
Pedan21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
tjena, är tok-grön på mc, fick nästan stryk av farsan när jag sa att jag skulle köpa olja hos biltema. han kan inget om mc så jag frågar er...

Var köper ni olja? varför?

Antingen billigaste skiten man hittar eller enkom MC olja.

Kör man på dom flesta vanliga bil oljor så nöter man upp kopplingen direkt då den ligger i motor oljan på en hoj
Citera
2018-05-06, 02:28
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
På sporthoj finns det dom som häller biltemaolja i banhojar och motorerna bara går å går, jag har kört på biltemas helsyntetiska 2taktsolja i många år och aldrig märkt att den skulle vara dålig på nåt sätt.
Citera
2018-05-06, 02:29
  #6
Medlem
Inget fel på biltemas olja. Har använt deras helsyntet för mc i många år. Upplever absolut ingen skillnad mot dyrare oljor från stora märken i hur något låter eller känns.

Om inte annat kan man använda prisskillnaden till att göra tätare oljebyten, det gör nog större skillnad än den eventuella kvalitetsskillnaden.
Citera
2018-05-06, 02:31
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det sägs att det är samma olja som Statoil raceway.
Det är fel, biltema bytte leverantör för några år sen till valvoline

Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Om inte annat kan man använda prisskillnaden till att göra tätare oljebyten, det gör nog större skillnad än den eventuella kvalitetsskillnaden.
Motorolja har många uppgifter en av dom är att hålla skräp "flytande" så det följer med ut vid oljebyten, tätare oljebyten ger en renare motor.
Citera
2018-05-06, 02:46
  #8
Medlem
Jag brukade köpa någon märkesolja som kostade apmycket. Men efter att jag hade jämfört med Biltemas olja så bytte jag. Anledningen var att Biltemas olja hade bättre specar.
Halva priset jämfört med märkesoljan.
Nu har jag kört i några år och inga kolvar eller annat har flugit iväg.
Enda som har hänt var att kylarvattnet började koka men det åtgärdades med byte av termostaten.
Märkligt!
Citera
2018-05-06, 10:14
  #9
Medlem
Greenwhites avatar
som sagt är det inget fel på biltemas oljor, kört med deras oljor i både två och fyrtaktsmopeder i flera år - utan besvär, har även biltema olja i bilen och det är inga besvär!
Citera
2018-05-06, 15:21
  #10
Medlem
UT64s avatar
Har kört BMW mc med Biltemas oljor de senaste åtta åren utan några som helst problem.

Så jag är inte det minsta orolig för kvaliteten.
Citera
2018-05-06, 15:58
  #11
Medlem
killawifes avatar
Jag har använt biltemas helsyntet till flera av mina hojar och ingen har rasat. Alltså inte deras mc-olja utan den vanliga biloljan(röd dunk). Man få kolla specsen bara då vissa oljor inte funkar så bra med motorcyklars koppling, denna är dock ingen problem med.
Citera
2018-05-06, 22:52
  #12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag har använt biltemas helsyntet till flera av mina hojar och ingen har rasat. Alltså inte deras mc-olja utan den vanliga biloljan(röd dunk). Man få kolla specsen bara då vissa oljor inte funkar så bra med motorcyklars koppling, denna är dock ingen problem med.
Ibland är det just sån olja man vill ha om kopplingen tar för bra, kan stå lågfriktionsolja, lågfriktionsmodifierare eller liknande på flaskan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in