2018-05-05, 23:09
Avstängd
OliverCromwells avatar
Efter en intervju med Sydsvenskan slår tidningen på stortrumman med stora rubriker "GRANNAR SKA ANMÄLA DEN SOM HJÄLPER PAPPERSLÖSA".

SD vill alltså införa någon form av obligatorisk civilkurage mot att gömma illegala. Alltså skullle du om du känner till att din granne gömmer illegala, vara enligt lag tvungen att polisanmäla.

Det kan säkert uppfattas negativt för de som svajar lite i sin Sverigevänlighet.

7-klövern med Annie Lööf (C), Roger Haddad (L) och Tobias Bildtström (M) har alla gått ut och fördömt SD:s förslag och kallar det för skapandet av ett "angiverisamhälle" som de jämför med 1900-talets diktaturer i Europa.

Jag har personligen svårt att se en sådan lag bli verklighet. Dels för att 7-klövern skulle aldrig gå med på det. Men också för att det rent praktiskt i nuläget är knappast aktuellt med tanke på att poliskåren öppet motiverar att de låter illegala demonstrera istället för att gripa dem med att "den politiska viljan finnes ej". Så det är nog snarare där krutet ska läggas på.

Däremot så tycker jag det är bra om SD iom detta utspel lyckas förflytta spelplanen åt den mer invandringskritiska planhalvan och tvinga 7-klövern att diskutera frågan på SD:s villkor.

Detta kommer säkert att tas upp i morgondagens debatt.

Vad tycker ni om förslaget?

https://www.sydsvenskan.se/2018-05-05/grannar-ska-anmala-den-som-hjalper-papperslosa
https://samnytt.se/sd-obligatorisk-utvisning-vid-brott-av-icke-medborgare-och-kriminalisera-gomma-illegala-invandrare/
Citera
2018-05-05, 23:15
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Räckte att läsa på ab kommentarerna och inse att det inte kmr bli bättre till valet. ''Alla'' grinar om det påminner om nazist tyskland och att nästa grej blir att märka papperslösa.

Bara i sverige..
Citera
2018-05-05, 23:16
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Efter en intervju med Sydsvenskan slår tidningen på stortrumman med stora rubriker "GRANNAR SKA ANMÄLA DEN SOM HJÄLPER PAPPERSLÖSA".

SD vill alltså införa någon form av obligatorisk civilkurage mot att gömma illegala. Alltså skullle du om du känner till att din granne gömmer illegala, vara enligt lag tvungen att polisanmäla.

Det kan säkert uppfattas negativt för de som svajar lite i sin Sverigevänlighet.

7-klövern med Annie Lööf (C), Roger Haddad (L) och Tobias Bildtström (M) har alla gått ut och fördömt SD:s förslag och kallar det för skapandet av ett "angiverisamhälle" som de jämför med 1900-talets diktaturer i Europa.

Jag har personligen svårt att se en sådan lag bli verklighet. Dels för att 7-klövern skulle aldrig gå med på det. Men också för att det rent praktiskt i nuläget är knappast aktuellt med tanke på att poliskåren öppet motiverar att de låter illegala demonstrera istället för att gripa dem med att "den politiska viljan finnes ej". Så det är nog snarare där krutet ska läggas på.

Däremot så tycker jag det är bra om SD iom detta utspel lyckas förflytta spelplanen åt den mer invandringskritiska planhalvan och tvinga 7-klövern att diskutera frågan på SD:s villkor.

Detta kommer säkert att tas upp i morgondagens debatt.

Vad tycker ni om förslaget?

https://www.sydsvenskan.se/2018-05-05/grannar-ska-anmala-den-som-hjalper-papperslosa
https://samnytt.se/sd-obligatorisk-utvisning-vid-brott-av-icke-medborgare-och-kriminalisera-gomma-illegala-invandrare/

Man kan inte införa civilkurage, det är något man har eller inte har i sig.
Menar du att SD vill införa en lag som gör dig tvungen att ange grannen om denne gömmer en person vars enda "brott" är att den är inte har juridisk rätt att befinna sig i Sverige? Låter som DDR, även om jag kan förstå att det behövs.
Citera
2018-05-05, 23:25
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag skulle visserligen ha agerat direkt om mina grannar hade sysslat med sådant, men jag tror nog att det är bättre om polisen får utökade befogenheter och direktiv att infiltrera organisationer som hjälper illegala invandare.

Jag kan även tänka mig att polisen rekryterar privatpersoner som får agera infiltratörer av dessa kriminella nätverk. Dessa skall få i uppdrag att gå in och samla information om gömställen, smugglingsrutter, kriminella arbetsgivare, penningtvätt, m.m. Om den politiska viljan hade funnits så hade jag kunnat tänka mig att själv bli infiltratör.
Citera
2018-05-05, 23:28
Medlem
Att bevistas i ett land illegalt är, i ett normalt samhälle, straffbart. Att då gömma golk som vistas illegalt i landet är då också, i ett normalt samhälle, straffbart.
Att då känna till som granne att det flregår olaglig verksamhet i huset brevid och inte rapportera det, bör då således också vara straffbart.
Citera
2018-05-05, 23:30
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag skulle visserligen ha agerat direkt om mina grannar hade sysslat med sådant, men jag tror nog att det är bättre om polisen får utökade befogenheter och direktiv att infiltrera organisationer som hjälper illegala invandare.

Jag kan även tänka mig att polisen rekryterar privatpersoner som får agera infiltratörer av dessa kriminella nätverk. Dessa skall få i uppdrag att gå in och samla information om gömställen, smugglingsrutter, kriminella arbetsgivare, penningtvätt, m.m. Om den politiska viljan hade funnits så hade jag kunnat tänka mig att själv bli infiltratör.

Jo, men det stora problemet vi har just nu är att svensk polis är ganska öppna med att de inte vill gripa illegala som demonstrerar för amnesti på våra gator och torg. Och så motiverar de det hela med att "den politiska viljan finnes ej".

Det är liksom ingen poäng med att polisanmäla någon som gömmer illegala, när polisen själva inte griper illegala som står på torget och demonstrerar.
Citera
2018-05-05, 23:32
Medlem
Passepartouts avatar
Det är dags att sluta använda nyordet "papperslösa", de som vistas illegalt i landet bryter mot svensk lag.

Edit: Vilket annat land bär sig så urbota korkat åt att det uppmuntrar illegala att stanna?
Senast redigerad av Passepartout 2018-05-05 kl. 23:35.
Citera
2018-05-05, 23:36
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jo, men det stora problemet vi har just nu är att svensk polis är ganska öppna med att de inte vill gripa illegala som demonstrerar för amnesti på våra gator och torg. Och så motiverar de det hela med att "den politiska viljan finnes ej".

Det är liksom ingen poäng med att polisanmäla någon som gömmer illegala, när polisen själva inte griper illegala som står på torget och demonstrerar.
Precis, och det är därför som jag idag inte kan tänka mig att bli infiltratör.

När viljan finns (den kommer att komma) så kan jag dock tänka mig detta. Till exempel genom att gå med i ingen människa är illegal och sedan efter ett antal års arbete få de ansvariga dömda till långa fängelsestraff. Jag tycker ärligt talat att livstid borde finnas med i skalan för de som hjälper illegala. Jämför med grovt narkotikabrott, som kan ge 14 år om det sker i samband med smuggling. Hur mycket mer skada gör inte illegal invandring än till exempel några kilo heroin?
Citera
2018-05-06, 00:00
Medlem
Jag förstår tanken bakom, och i grunden gillar jag idén att polisen griper "papperslösa" och ser till att de antingen lämnar landet eller hamnar i fängelse.

Jag är dock inte säker att detta förslaget är rätt väg att gå: det är ju inte säkert att jag vet/inser att den som bor hos grannen är en "papperslös". Om det är ett nätverk som skyddar någon flykting kan denna roteras runt bland ett antal boenden, och om dessa är tillräckligt långt ifrån varandra (det räcker med någon km) så kan den "papperslöse" presenteras som en utländsk kompis som är och hälsar på. Innan man hinner reagera har den "papperslöse" flyttat vidare till nästa boende.

Det vore ju inget kul liv för den "papperslöse", men det kan vara bättre än att tvingas tillbaka dit denne kom ifrån.

Jag undrar om det inte vore mer produktivt att ge polisen befogenhet (och politisk uppbackning!!) för att stoppa folk på gatan och begära att få se någon form av godtagbar identitetshandling. Om personen i fråga inte kan/vill identifiera sig så skall denne gripas av polisen och hållas i förvar tills denne kan identifieras på något sätt. Visar det sig att personen i fråga inte har rätt att vistas i landet så skall denne utvisas omgående. Under hela denna process skall personen inte få kommunicera med omvärlden på något sätt. Detta är inte för att på något sätt straffa den "papperslöse" utan för att denne inte skall kunna varna andra.
Citera
2018-05-06, 00:00
Medlem
8711s avatar
Att göra det minsta man kan om någon blir exempelvis våldtagen och ringa polisen istället för att gå därifrån och oroa sig hemma är en självklarhet. Det är vad som är det viktiga i förslaget. Alla kan inte ingripa direkt, men man ska anmäla brott och om någon far illa som medmänniska. Man ska inte kunna gå förbi en våldtäkt och låta bli att göra någonting.

Illegala invandrare är illegala och potentiella terrorister har det visat sig i flera fall. Vi har enorma problem på området i Sverige. Naturligtvis ska polisen agera mot detta och svenska folket kunna rapportera illegalas närvaro på arbetsplatser, i bostadshus med mera.

Övriga partier är emot det enbart för att dom vill ha dessa illegala invandrare kvar i Sverige och att dom inte ska utvisas, det förstår väl vem som helst.

Att man vid allvarlig brottslighet ska göra det man kan, om det så bara är att ringa anonymt till polisen, så ska man göra det. Det är en bra lag och bra att uppmana till civilkurage där man måste agera om man ser eller vet att någon far illa, som vid våldtäkter, potentiella terrorister och annat.
Citera
2018-05-06, 00:02
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag förstår tanken bakom, och i grunden gillar jag idén att polisen griper "papperslösa" och ser till att de antingen lämnar landet eller hamnar i fängelse.

Jag är dock inte säker att detta förslaget är rätt väg att gå: det är ju inte säkert att jag vet/inser att den som bor hos grannen är en "papperslös". Om det är ett nätverk som skyddar någon flykting kan denna roteras runt bland ett antal boenden, och om dessa är tillräckligt långt ifrån varandra (det räcker med någon km) så kan den "papperslöse" presenteras som en utländsk kompis som är och hälsar på. Innan man hinner reagera har den "papperslöse" flyttat vidare till nästa boende.

Det vore ju inget kul liv för den "papperslöse", men det kan vara bättre än att tvingas tillbaka dit denne kom ifrån.

Jag undrar om det inte vore mer produktivt att ge polisen befogenhet (och politisk uppbackning!!) för att stoppa folk på gatan och begära att få se någon form av godtagbar identitetshandling. Om personen i fråga inte kan/vill identifiera sig så skall denne gripas av polisen och hållas i förvar tills denne kan identifieras på något sätt. Visar det sig att personen i fråga inte har rätt att vistas i landet så skall denne utvisas omgående. Under hela denna process skall personen inte få kommunicera med omvärlden på något sätt. Detta är inte för att på något sätt straffa den "papperslöse" utan för att denne inte skall kunna varna andra.

Om du inte vet att någon är illegal så ska du ju givetvis inte anmäla. Likväl som du inte ska anmäla våldtäkter om du ser att någon rör sig på gatan. Du ska anmäla det du vet, du ska göra det minsta du kan om någon far väldigt illa. Det handlar om civilkurage, att göra det minsta man kan för att avstyra allvarliga brott som pågående våldtäkter eller illegala som jobbar svart och är en potentell fara för allvarlig kriminalitet och terrorism bland annat.
Citera
2018-05-06, 00:05
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Man kan inte införa civilkurage, det är något man har eller inte har i sig.
Menar du att SD vill införa en lag som gör dig tvungen att ange grannen om denne gömmer en person vars enda "brott" är att den är inte har juridisk rätt att befinna sig i Sverige? Låter som DDR, även om jag kan förstå att det behövs.

Det handlar om civilkurage över hela spektrat av brott. Särskilt allvarliga brott. Vi kan se fall där folk passerar våldtäkter och gruppvåldtäkter och inte ens ringer polisen anonymt. Civilkurage är viktigt i dessa fall. Det är inte acceptabelt att bara nonchalera och oroa sig hemma över vad man sett. Sverigedemokraterna arbetar även med frågor som anonyma vittnen och liknande i samband med det här. Man ska inte ta saker ur sitt sammanhang som nu görs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in