2006-01-29, 21:46
Medlem
Sonic2k5s avatar
Hej. Just nu bor vi i villa och har en vanlig bonkatt som springer ute. Ska snart flytta till lägenhet och undrar hur katten kommer att ta det? Är det humanare att avliva katten vilket min farsa tycker. På sommrarna kommer den att få vara ute på vårt landställe.
Citera
2006-01-29, 21:56
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5
Hej. Just nu bor vi i villa och har en vanlig bonkatt som springer ute. Ska snart flytta till lägenhet och undrar hur katten kommer att ta det? Är det humanare att avliva katten vilket min farsa tycker. På sommrarna kommer den att få vara ute på vårt landställe.

Katter vänjer sig vid det mesta, att avliva en katt av endast det skälet tycker jag är inhumant.
Testa och se hur det går, själv lät jag min innekatt just bekanta sig med en hund, han gillade inte det (katten) men jag utgår från att de vänjer sig.
Citera
2006-01-29, 21:57
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5

Beror lite på hur gammal den är. Själv hittade vi en bortsprungen skadad katt som vi tog in. Den var runt 4-5 månader och har inte haft några som helst problem med att leva i en tvåa.

Om jag vore du så hade jag provat, om det inte funkar så får du nog bege dig till Dr.Död...
Citera
2006-01-29, 23:02
Medlem
techno_the_kings avatar
Skaffa en sele å gå ut med katten,att avliva den är ju nästan värre..
Citera
2006-01-29, 23:28
Moderator
MondoBizarros avatar
Katter är som sagt extremt anpassningsbara och även om det kan kännas grymt att tvinga en katt som är van att kunna springa ute som den vill att bo i en lägenhet, så är det väl trots allt bättre än avlivning?
Själv har jag prövat båda sätten, dvs från innekatt till utekatt och tvärtom och även om det förstnämnda var mer uppskattat när de kommit över värsta chocken, så funkade det andra fallet också.
Det kan vara en del gnäll och springande till dörren med manande jamanden, men det brukar snart gå över.
Citera
2006-01-30, 00:16
Medlem
Engelbreckts avatar
Syrran förskte göra en innekatt av sin katt, men han flydde hela tiden ut ur lägenheten, ofta genom att slänga sig ut från balkongen. De skaffade sig en kattrappa och så var det problemet löst.
Citera
2006-01-30, 09:15
Medlem
Frågar du mig, så är katter ett av få djur som passar bra att ha på ett litet område t ex i en lägenhet.
Kattdjur sover och slöar över 20 timmar/dygn, en liten huskatt har dessutom mycket litet
hemområde, det är därför man kan släppa ut dem och inbillar sig att de väljer att vara kvar.
Citera
2006-02-15, 22:39
Medlem
times avatar
Det är ingen fara. Förr trodde man att katten led av det men nu är det bevisat att i början kommer den kanske sakna att ha så många ställen att gå på men det glömmer den på några månader och blir då lika lycklig som den var ute =)
Citera
2011-11-02, 01:04
Medlem
Jag har också en kisse som blev tvungen att bli innekatt nu när vi flyttade in till stan. Det är nu dag två och hon går runt och tjuter hela tiden och håller oss vakna på nätterna. Detta kommer inte hålla i längden.

Vi ser två möjligheter att lösa detta. En är att hon helt enkelt får bo på landet så vi kommer ut på helgerna med mat, en annan får bli att vi lämnar henne på katthem. Tror ni det skulle fungera att ha katten på landet? det borde väl vara ok om vi fyller på med mat, men hur ska man lösa tillgång till vatten?
Citera
2011-11-02, 01:06
Medlem
.ZoeJane.s avatar
SU -> Husdjur

/Mod
Citera
2011-11-02, 02:25
Medlem
Går att släppa ut katten när man bor i lägenhet med, finns väl än gemensam gård till de flesta bostadskomplex. Katter kan till och med lära sig att gå i trapphuset, till rätt dörr eller åka hiss. Börja låta den vara ute i koppel när man själv är med, sen utan koppel och sen utan husse/matte. Låter man den ränna runt på gården i några timmar på dagen och hämtar in den när det blir mörkt så brukar den lugna sig.

Finns såklart en liten risk att den blir överkörd av en bil någon gång i framtiden. Men i jämförelse med att avliva eller låta den bo ensam ute på landet så känns det som ett bättre alternativ.

Större delen av katter som katthemmen förmedlar kommer förövrigt hamna i lägenhet utan utemöjlighet, så det är bara att knuffa över problemet på andra egentligen. De har hundratals vuxna katter redan som ingen vill ha, som bor i en liten inhägnad och fy fan vad det stinker piss. Katthem har ont om personal och pengar med. Är som att bo på en flyktingförläggning. Där kommer ens kisse hamna, i flera år om ingen vill ha den. Att säga "den vill inte bo inomhus" är alltså inte ett argument katthem accepterar för att överta en kisse. Då får man göra en drive-by-cat med en igentejpad låda klockan 04.00 på morgonen.
Citera
2011-11-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatthylla
Jag har också en kisse som blev tvungen att bli innekatt nu när vi flyttade in till stan. Det är nu dag två och hon går runt och tjuter hela tiden och håller oss vakna på nätterna. Detta kommer inte hålla i längden.

Vi ser två möjligheter att lösa detta. En är att hon helt enkelt får bo på landet så vi kommer ut på helgerna med mat, en annan får bli att vi lämnar henne på katthem. Tror ni det skulle fungera att ha katten på landet? det borde väl vara ok om vi fyller på med mat, men hur ska man lösa tillgång till vatten?

Dag 2??? Har du inte mer tålamod lägga på katten är det humanast avliva den eller ge bort den, att lämna den en vecka i stöten är inte ens lagligt än mindre moraliskt försvarbart.

Det är HELT NYTT för katten den är orolig och osäker, se till leka med den ge den mysiga liggplatser och ha öronproppar. När man flyttar så rubbas kattens hela liv självklart tar det tid, kanske en vecka eller tre.

TS självklart kan du ta med katten och den kan lära sig leva inne, med tålamod och bra sittplatser i fönstret/inätad balkong och så vidare så funkar det fint. Vill du ta ut den i koppel så vänta ett bra tag med det och bär ut den i en bur så den inte förknippar dörren med UT, jag har slutat ta ut mina för det blev för mycket tjat.
Senast redigerad av Sana 2011-11-02 kl. 12:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in