2018-05-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det händer men är ovanligt. Överfallsvåldtäkterna har inte ökat de senaste åren.

Du verkar säker på din sak, så ge oss en källa till det där.

Här är två artiklar från i år som visar på en ökning av antalet våldtäktsanmälningar:

Anmälda våldtäkter ökade med 10 procent förra året

Citat:
Antalet anmälda våldtäkter ökade under förra året. Det visar preliminära siffror från Brottförebyggande rådet, Brå. Sammanlagt anmäldes drygt 7.200 våldtäkter, vilket är 10 procent fler än året innan.

Anmälda våldtäkter har ökat i Stockholm

Citat:
Antalet anmälda våldtäkter [i Stockholm] ökade med 29 procent i fjol jämfört med 2016. Det visar ny statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå).
Senast redigerad av Amriswil 2018-05-07 kl. 15:48.
Citera
2018-05-07, 17:15
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Afghaner mot marockaner?
Vem vann?
Samhället vann
Citera
2018-05-07, 18:02
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vad är det som gått dig förbi? DN skriver idag att var fjärde man i Asien och Stillahavsområdet erkänner att de våldtagit en kvinna och tillsammans med Afrika så låter de 125 miljoner kvinnor genomlida könsstympning.

Istället för att fokusera på oväsentligheter kanske du kan visa att det blivit farligare för kvinnor att vistas utomhus de senaste åren. Kan du inte det? Synd!
Citera
2018-05-07, 18:25
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Du verkar säker på din sak, så ge oss en källa till det där.

Här är två artiklar från i år som visar på en ökning av antalet våldtäktsanmälningar:

Antal anmälningar är ett plågsamt dåligt mått på brottsutvecklingen. Det beror på att faktorer såsom anmälningsbenägenhet, befolkningstillväxt och brottsdefinitioner spelar en stor roll.
Citera
2018-05-07, 20:21
Medlem
Citat:
Antal anmälningar är ett plågsamt dåligt mått på brottsutvecklingen. Det beror på att faktorer såsom anmälningsbenägenhet, befolkningstillväxt och brottsdefinitioner spelar en stor roll.

En så pass stor ökning som 29 % från ett år till ett annat, som i Stockholm, är inget dåligt mått på brottsutvecklingen och kan inte förklaras med de faktorer du nämner. Detsamma torde gälla ökningen på 10 % för hela riket. Det är inga små siffror. Vilket mått föredrar du för övrigt framför antalet anmälningar?

Nu är du ju tyvärr propagandist och helt oemottaglig för fakta som motsäger den tes du redan bestämt dig för, men det finns ju fler som läser tråden.
Senast redigerad av Amriswil 2018-05-07 kl. 20:30.
Citera
2018-05-07, 20:58
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
En så pass stor ökning som 29 % från ett år till ett annat, som i Stockholm, är inget dåligt mått på brottsutvecklingen och kan inte förklaras med de faktorer du nämner.

Det förklaras med varians. Det finns många år då antalet våldtäktsanmälningar i Stockholms län har minskat. Går du med på att det betyder att antalet våldtäkter minskade? För övrigt konstaterar Brå att antalet anmälda brott i princip varit konstant de senaste tre åren:

https://www.bra.se/brott-och-statist...lda-brott.html

Eftersom befolkningen har ökat, betyder det här att brottsligheten minskat?
Citera
2018-05-08, 08:34
Medlem
Citat:
Det förklaras med varians. Det finns många år då antalet våldtäktsanmälningar i Stockholms län har minskat. Går du med på att det betyder att antalet våldtäkter minskade?

Kan vara så. Det beror ju helt på hur siffrorna ser ut. Vilka år pratar du om och vilken statistik åberopar du?

Jag förnekar inte att man måste beakta variansen. Min poäng var att en så pass stor ökning som 29 % från ett år till ett annat (Stockholm) inte kan förklaras med varians, utan tyder på en faktisk ökning. Sedan är det förstås ett visst antal våldtäkter som inte anmäls också, så anmälningarna ger ju inte hela bilden.

Citat:
För övrigt konstaterar Brå att antalet anmälda brott i princip varit konstant de senaste tre åren:

https://www.bra.se/brott-och-statist...lda-brott.html

Eftersom befolkningen har ökat, betyder det här att brottsligheten minskat?

Den kan säkert ha minskat något inom den treårsperioden, men det som är intressant är ju den större bilden och de längre tidsperspektiven. Nu gällde dock diskussionen, åtminstone den jag engagerade mig i, just våldtäkter och inte brottslighet i stort.
Citera
2018-05-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Du har fel.

Jag var på ett AW i närheten.
Någon timme före bråket.

När taxin passerade noterade jag bara att körsbärsträden blommade.
Nu snackar jag vanligt folk inga Teens, sen tog du väl Taxin hem Door to Door
Citera
2018-05-08, 19:28
Medlem
Citat:
Kan vara så. Det beror ju helt på hur siffrorna ser ut. Vilka år pratar du om och vilken statistik åberopar du?

Jag förnekar inte att man måste beakta variansen. Min poäng var att en så pass stor ökning som 29 % från ett år till ett annat (Stockholm) inte kan förklaras med varians, utan tyder på en faktisk ökning. Sedan är det förstås ett visst antal våldtäkter som inte anmäls också, så anmälningarna ger ju inte hela bilden.

Den kan säkert ha minskat något inom den treårsperioden, men det som är intressant är ju den större bilden och de längre tidsperspektiven. Nu gällde dock diskussionen, åtminstone den jag engagerade mig i, just våldtäkter och inte brottslighet i stort.
senaste tre åren då har dom missar 20 innan alltid invandrar relaterat det började med Spagettigubben Pablo Roberto
Citera
2018-05-08, 19:35
Medlem
dialektikers avatar
Dagens Nyheter idag radade faktiskt upp hur överväldigande många är invandrare som våldtar.
https://www.dn.se/ledare/signerat/er...amhallets-fel/
Citera
2018-05-09, 21:01
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:

Brås statistikdatabas. Antalet våldtäktsanmälningar minskade från 1 646 till 1 522 år 2013 - 2014 i Stockholms län. Tyvärr går det inte att direktlänka till databasen utan du får göra din egen sökning http://statistik.bra.se/solwebb/acti...alda/urval/sok

Citat:
Jag förnekar inte att man måste beakta variansen. Min poäng var att en så pass stor ökning som 29 % från ett år till ett annat (Stockholm) inte kan förklaras med varians, utan tyder på en faktisk ökning.

Jo varians kan förklara hela skillnaden.

Citat:

Länge tidsperspektiven säger du och nämner en ökning från ett år till ett annat. Min poäng är att anmälningsantal inte säger något om brottsligheten, för då skulle den ha minskat de tre senaste åren.
Citera
2019-12-10, 20:27
Medlem
Afghaner...

En GM dömdes till fängelse 2 år för grov misshandel, två tillfällen. Domen överklagades till hovrätten, vet ej utfallet där.

(FB) Samlingstråd: Afghanernas sexuella våld & övrig kriminalitet, domar, fupar etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in