2023-02-20, 20:35
  #2617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En beg E-golf 2018-2019 med 35 kWh batteri kostar över 300.000 kronor i Sverige.
De äldre E-golfarna 2013-2017 har bara halva räckvidden jämfört med en ZOE..

En beg ZOE är och förblir det bästa köpet man kan göra.

97.7% av alla ZOE-ägare skulle köpa samma bil igen enligt en undersökning.

Trololol

Varför ska du lura på vanligt folk den gamla märren? Finns så mycket bättre bilar
Citera
2023-02-20, 20:38
  #2618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadochnikoff
Lilla batteriet 22kw går 5-7 mil på en laddning vintertid om du bor häruppe i Norrland.
BAB7 är väl inne på sin tredje eller fjärde motor sedan 2018 , då kan du dra dina egna slutsatser om kvaliteten på Zoe.
Har bilen gått hela 7000 mil är det troligen snart dags för motor och transmissionsbyte

Den har i alla fall grymma pedalgummin. Så prioriterar man det är Zoe troligtvis ett rätt ok köp ändå. Tänk att slippa slitna pedagummin när man är inne på sin fjärde motor
Citera
2023-02-20, 20:44
  #2619
Avstängd
Finns det ingen form av garanti på motorn? Är det ett välkänt fel? Drabbas många bilar av det?
Citera
2023-02-20, 21:16
  #2620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henke_86
Finns det ingen form av garanti på motorn? Är det ett välkänt fel? Drabbas många bilar av det?

Jag kör en Zoe 2019 41kw som nu rullat 5300mil. Mycket nöjd med bilen. Garanti på motorn går ut med nybilsgarantin (5år). Däremot erbjuder Renault försäkringar förlängd maskinskadeförsäkring som är mycket omfattande och är giltig upp till 17 000mil eller 10år! Den täcker motor, kraftöverföring,batteri etc. Jag känner mig själv trygg med detta. När det kommer till omfattningen av motorproblematiken så har jag ingen statistik på det. Hittar du en 41kw som rullat få mil så köp!
Citera
2023-02-20, 21:20
  #2621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henke_86
Finns det ingen form av garanti på motorn? Är det ett välkänt fel? Drabbas många bilar av det?
5 års nybilsgaranti , max 10.000 mil .
Felet är välkänt och ganska många drabbade.
Däremot verkar ZOE inte självantända , har bara hört om en enda som brunnit .
Jämför med Tesla där det finns mängder med youtubeklipp då de spontanantänder😱😱
Transmissionsbyten är heller inte ovanligt då bilen gått runt 10.000 mil .
Byta transmissionsolja på max 5000 mil verkar hjälpa, tydligen är de vinpimplande grodätarna totalt oförmögna att bygga saker som håller.

Förutom pedalgummina förstås .
Enligt BLAB7 håller de minst 25 000 mil .
Du kan trösta dig med att även om du får byta motor vartannat år har du skinande blanka pedalgummin .
Citera
2023-02-20, 21:56
  #2622
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Fick nya torkarblad idag, 600 kr inkl montering hos Renault.

Du kan väl omöjligen inte mena att du inte kan byta torkare själv..?
Citera
2023-02-21, 04:46
  #2623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Svenska priset är visserligen det dubbla för en motsvarande men man kan ju köpa en norsk.
Mja. Är det inte förvånansvärt krångligt och dyrt att importera en bil från Norge?
Citera
2023-02-21, 09:11
  #2624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henke_86
Jag funderar på att köpa en Zoe årsmodell 2019, är det en bra bil? Ska mest ha den för stadskörning.
Vad är styrkor? Svagheter?
Vad kostar service m.m?

Zoe är förvånansvärt bekväm faktiskt.
Rätt rolig att köra eftersom det är tyst, blir mjuk körning till skillnad från de större dieselfossilbilarna jag ägt innan (volvo v70, passat alltrack, ford mondeo etc) som ofta växlar ner, rycker till och sen spinner loss när man ska försöka skynda sig in i en lucka i rondeller o dyl. Elbilar känns rent allmänt rappa och lugna, man har ju sjukt bra kontroll över accellerationen och vridmomentet.

Svag punkt på zoe är väl eventuellt drivlinan om man nu ska utgånfrån BAB7's bil, med ekonomisk risk runt 70k för helt byte på dyr verkstad. Dock förefaller det osannolikt att drivlinan skulle rasa ofta på dessa, det har ju sålts flers hundratusentals bilar så om det var vanligt förekommande så hade det skrivits mycket om det. Oavsett motorbyte så är den troligtvis ändå billigare att äga än andra elbilar eftersom bilarna inte kommer sjunka jättemycket i värde, om du nu köper en hyffsat billig..

Jag hade köpt en lågmilad med garanti kvar för under 150k och bytt innan 10k mil. Fossilbilar är såklart billigare om du kör få mil årligen, men om du kan ladda billigt hemma och kör mer än c:a 1500 mil om året så är nog zoe'n billigare och dessutom smidigare om du arbetspendlar de flesta av de milen.

Sjukt bekvämt att bilen blir varm på någon minut när man trycker igång förvärmningen. Har haft dieselvärmare tidigare och då tar det ju 20-30min.

Funkar också förvånansvärt bra att åka på längre turer (30 mil) nån gång ibland.. (förstår dock inte bab7 här som gör det närmast permanent).
Man får planera in ett stopp på en timme, passa på att käka el dyl, men vet man om det och utgår från det så gör det inte så mycket.

Behöver du i huvudsak bara köra 15-20mil åt gången och har möjlighet att ladda hemma så är det nog ett av de bättre köpen ekonomiskt.

Sen finns det ju bättre bilar, men dom är mycket dyrare att köpa, tappar sannolikt mycket mer i värde och blir således dyrare att äga.
__________________
Senast redigerad av wobbwobb 2023-02-21 kl. 09:22.
Citera
2023-02-21, 10:57
  #2625
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Zoe är förvånansvärt bekväm faktiskt.
Rätt rolig att köra eftersom det är tyst, blir mjuk körning till skillnad från de större dieselfossilbilarna jag ägt innan (volvo v70, passat alltrack, ford mondeo etc) som ofta växlar ner, rycker till och sen spinner loss när man ska försöka skynda sig in i en lucka i rondeller o dyl. Elbilar känns rent allmänt rappa och lugna, man har ju sjukt bra kontroll över accellerationen och vridmomentet.

Svag punkt på zoe är väl eventuellt drivlinan om man nu ska utgånfrån BAB7's bil, med ekonomisk risk runt 70k för helt byte på dyr verkstad. Dock förefaller det osannolikt att drivlinan skulle rasa ofta på dessa, det har ju sålts flers hundratusentals bilar så om det var vanligt förekommande så hade det skrivits mycket om det. Oavsett motorbyte så är den troligtvis ändå billigare att äga än andra elbilar eftersom bilarna inte kommer sjunka jättemycket i värde, om du nu köper en hyffsat billig..

Jag hade köpt en lågmilad med garanti kvar för under 150k och bytt innan 10k mil. Fossilbilar är såklart billigare om du kör få mil årligen, men om du kan ladda billigt hemma och kör mer än c:a 1500 mil om året så är nog zoe'n billigare och dessutom smidigare om du arbetspendlar de flesta av de milen.

Sjukt bekvämt att bilen blir varm på någon minut när man trycker igång förvärmningen. Har haft dieselvärmare tidigare och då tar det ju 20-30min.

Funkar också förvånansvärt bra att åka på längre turer (30 mil) nån gång ibland.. (förstår dock inte bab7 här som gör det närmast permanent).
Man får planera in ett stopp på en timme, passa på att käka el dyl, men vet man om det och utgår från det så gör det inte så mycket.

Behöver du i huvudsak bara köra 15-20mil åt gången och har möjlighet att ladda hemma så är det nog ett av de bättre köpen ekonomiskt.

Sen finns det ju bättre bilar, men dom är mycket dyrare att köpa, tappar sannolikt mycket mer i värde och blir således dyrare att äga.


Så här ser splines i drivlinan ut efter 109435 km:
https://www.speakev.com/threads/motor-failure.164612/

Citat:
Has this happened to anyone else, i'm extremely disappointed in how my motor shaft has worn leaving me with a £3.5K bill after 68,000 miles

...och nej han är inte ensam om detta.
Renault har säkerligen underskattat vridmomentet i en elmotor.
Citera
2023-02-21, 11:07
  #2626
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Fick nya torkarblad idag, 600 kr inkl montering hos Renault.

Fick du betala för det?

Det brukar de byta gratis när jag servar bilen.
Citera
2023-02-21, 11:10
  #2627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Fick du betala för det?

Det brukar de byta gratis när jag servar bilen.

Samma där jag gör min service, fast dyrare än så. De frågar ibland på service om de ska byta torkarbladen och ofta har jag sagt nej, men så sa jag ja en gång och blev chockad hur dyrt det var, typ 800 spänn skulle dom ha eller nåt sånt för Bosh original plus självjobbet som går på nolltid.

Säger sedan dess alltid nej och köper på biltema istället. De håller kanske inte lika länge, men är så billiga att man hellre kan byta oftare.
Citera
2023-02-21, 11:15
  #2628
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Samma där jag gör min service, fast dyrare än så. De frågar ibland på service om de ska byta torkarbladen och ofta har jag sagt nej, men så sa jag ja en gång och blev chockad hur dyrt det var, typ 800 spänn skulle dom ha eller nåt sånt för Bosh original plus självjobbet som går på nolltid.

Säger sedan dess alltid nej och köper på biltema istället. De håller kanske inte lika länge, men är så billiga att man hellre kan byta oftare.

Ok de har bjussat på det än så länge.

Inte vidare svårt att göra själv och typ det enda jag brukar göra själv.

Babsan borde hinna med det när han står och laddar +60 minuter.

Då har han helt plötsligt "sparat" minst 400kr att lägga till i sin kalkyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in