• 1
  • 2
2018-05-02, 16:00
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunkkvistaren-s
Gör man en sås är konjak smaksättare och ska i senare. Alkoholen kommer inte märkas i en sås med grädde. Man flamberar inte när man gör sås. Flambera gör man med köttet.

Mögelost använder man för dölja dåliga råvaror. T.ex. köttet. Vitlök är också en smak som tar över. Rosta den är okej i sammanhanget som en liten topping. Men inte i sås. Svamp använder man bara om man ska göra en svampsås. Men då använder man smakfulla svampar. Trattkantareller t.ex.

Morötter ger sötman i såsen. Basen i göra sås är charlottenlök och morötter och persiljastjälkar. Sedan någon form av fond. Inte Knorr. De är för salta. Förstör maten. Bong eller ICA:s fonder är okej. Om du inte gjort fonden själv.

Då hade det varit bättre väg köra basen som jag beskriver ovan och malen grönpeppar. Som någon skrev innan så funkar konjat i grönpepparsås.

Men aldrig mjölk eller mjöl i en riktig sås. Man reducerar rätt istället.
Älskar mögelost i maten försöker inte dölja något, köttet var av bra kvalitet bättre än vad man brukar hitta i dom flesta affärerna. Grönpepparsås däremot tar mycket plats och döljer smaken om du frågar mig. Ser inte att morötter i sås skulle funka men har aldrig testat det heller kanske funkar.
Citera
2018-05-02, 16:04
Medlem
JagSerUfos avatar
Hur som testade igår och det blev en jävligt god sås imponerad över mig själv.

Vet inte exakt hur mycket jag använde men siktade på runt 0,5 men orkade inte mäta tror det blev något mindre 0,4 kanske. Hällde i Konjaken före grädden och lät det koka en liten stund sedan i med mögelosten och smälte den och sedan i med grädde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in