2018-05-01, 15:03
Medlem
H4C35G36s avatar
Om jag har traktamenten. Vad tjänar jag mest på, att betala ut detta till mig från mitt aktiebolag eller deklarera summorna till Skatteverket i nästa års privata deklaration?
Citera
2018-05-01, 16:01
Medlem
Du får samma traktamente oavsett? Om du inte vill betala mer förstås från företagsfickan.
Citera
2018-05-01, 16:45
Medlem
holmiums avatar
Den (obetydliga) skattefria delen av traktamenten och milersättningar har givetvis ingen skatteeffekt.
Om du tar ut högre belopp än den skattefria delen beskattas det som en lön. Om man ha ett AB är det antagligen förmånligare att ta utdelning i stället för lön, även om reglerna försämrats över tid.
Citera
2018-05-02, 16:44
Medlem
H4C35G36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du får samma traktamente oavsett? Om du inte vill betala mer förstås från företagsfickan.

Du menar att det blir ingen skillnad för mig? Oavsett vilket alternativ jag väljer?

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Den (obetydliga) skattefria delen av traktamenten och milersättningar har givetvis ingen skatteeffekt.
Om du tar ut högre belopp än den skattefria delen beskattas det som en lön. Om man ha ett AB är det antagligen förmånligare att ta utdelning i stället för lön, även om reglerna försämrats över tid.

Va? Lön? Utdelning? Jag undrar bara om jag ska dra traktementet i min personliga deklarationer eller låta företaget betala den till mig. Det har inget med lön eller utdelning att göra.
Citera
2018-05-02, 16:50
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Du menar att det blir ingen skillnad för mig? Oavsett vilket alternativ jag väljer?

Va? Lön? Utdelning? Jag undrar bara om jag ska dra traktementet i min personliga deklarationer eller låta företaget betala den till mig. Det har inget med lön eller utdelning att göra.

Det brukar funka så att om kostnaden skall bäras av ditt AB, så betalas traktamenten ut och redovisas på kontrolluppgiften, vilken du använder när du deklarerar. Men du kanske gör på något annat sätt.
Citera
2018-05-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36

Jag tänker så att om du har 230 kr i AB:s kassa och betalar ut det som traktamente så får du 230 kr i handen skattefritt. Bolaget har noll i kassan.

Om du inte betalar ut det så betalar bolaget 22% i skatt och har 180 kr kvar i kassan som delas ut till dig. Efter 20% skatt har du 144 kr kvar.
Du får också dra av 230 kr som kostnad för tjänsteresan. Om du har 55% skatt så minskad din skatt med 127 kr. Sammanlagt har du då 271 kr i din egen kassa. I det fallet tjänar du 41 kr på att inte ta traktamente för en dag. Men om du har 30% skatt så minskar din skatt bara med 69 kr vilket innebär en förlust på 17 kr istället för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in