• 1
  • 2
2018-11-11, 14:03
Medlem
Enydrions avatar
Jag köpte en Avensis ny 98, det gick att få farthållare till den, men den eftermonterades i Sverige i så fall. Kanske var likadant med Corolla? Tyckte Corolla var så fula då, så kollade inte in dem då...
Citera
2018-11-12, 13:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Har aldrig sett en äldre, svensksåld Corolla med FH. Ej heller med ACC (bara AC) och då har jag ändå ägt ett 10-tal.
På nyare finns det men inte på äldre men troligen går det att hitta på Corollor i andra länder.

Om man mot förmodan skulle komma över en FH så är det troligen ett jäkla meck att få det att funka. Det är inte bara knapparna/spaken och regulatorn som ska dit utan även styrdatorn och allt vad som hör till den. Kanske också en omprogrammering krävs. Svårt, sa Bill.

Så svaret blir att en after market FH som det länkats om här tidigare i tråden är det enda realistiska alternativet. Sen är det tveksamt om det är värt det men kunde man hitta detta för 6-700,- skulle jag nog själv fundera på det.

Jag hjälpte en bekant en gång att montera en sådan. Den var egentligen ganska enkelt uppbyggd, kontrollbox, vakumklocka med wire och en givare som skulle monteras nånstans där man kunde plocka upp hastigheten. Då bilen hade en kort torque-tube så satte vid givaren på tuben och två magneter i kardanen. Sen skarvade man in en sladd till bromsljuskabeln. Skulle egentligen även vara en till handbromslampan men den sket vi i.

På moderna bilar med ABS-givare så finns det ju möjlighet att ta pulsen från en av givarna så den delen är egentligen enklare.
Citera
2018-11-12, 14:40
Medlem
zoombos avatar
På en av mina första bilar, en BMW, monterade jag en Zemco CompuCruise, alltså sån här:
https://www.hemmings.com/blog/2015/0...o-compucruise/

Fatta hur häftigt detta var på 80-talet! Otroligt hög imponatorfaktor.

Den var rätt kompetent och hade massa funktioner varav FH bara var en men tyvärr så köpte jag den begagnad och man hade lyckats spräcka plasthuset till vacuumklockan, försökte täta det på olika sätt men det höll bara ett tag. Tog en stund att montera pga alla funktioner och en sån var just att man skulle sätta magneter på driv- eller kardan för att mäta hastigheten och det funkade fint.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in