2006-01-29, 15:58
Medlem
Goddagens.
Tyvärr ska jag till en sjukgymnast för första gången i mitt liv, i morgon.
Anledningen är en krånglande höft, och jag skulle vilja veta hur man beter sig hos gymnasten.

Jag är löpare och mina problem är med största sannolikhet relaterat till detta. Bör jag ta med mig träningskläder/skor så att jag kan springa och visa upp mitt löpsteg?

Finns det bra saker att tänka på inför ett dylikt besök?

Tacksam för svar.
Citera
2006-01-29, 20:03
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Goddagens.
Tyvärr ska jag till en sjukgymnast för första gången i mitt liv, i morgon.
Anledningen är en krånglande höft, och jag skulle vilja veta hur man beter sig hos gymnasten.

Jag är löpare och mina problem är med största sannolikhet relaterat till detta. Bör jag ta med mig träningskläder/skor så att jag kan springa och visa upp mitt löpsteg?

Finns det bra saker att tänka på inför ett dylikt besök?

Tacksam för svar.

Ja du....finns nog inte så mycket att oroa sig över... Bete dig på samma sätt som när du går till doktorn eller tandläkaren så ska du se att det går bra...

Först kommer sjukgymnasten ställa lite frågor för att få lite bakgrundshistoria till din skada (kallas anamnes på "fackspråk"). Exempelvis kommer du att få svara på om det finns något du gör som lindrar eller förvärrar "krånglet" med höften... Kommer även få ta av dig byxorna så att sjukgymnasten kan observera och palpera (känna lite på) din höft. Muskellängdsundersökning kan förekomma där sjukgymnasten känner på stramheten i musklerna, även något styrketest och en gånganalys kan poppa upp...

Några träningskläder och speciella skor tror jag inte du behöver ta med dig...då nog sjukgymnasten klarar att få en bra överblick och insyn i ditt besvär ändå...
Citera
2006-01-29, 20:10
Medlem
Ok, tack för det.
Citera
2006-01-30, 10:36
Medlem
haskans avatar
Ta med löparskorna kan faktiskt vara en bra ide. Hur gick det idag?
Citera
2006-01-30, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haskan
Ta med löparskorna kan faktiskt vara en bra ide. Hur gick det idag?
Har inte varit dit än.
Om knappa två timmar är det dock dags.
Får se om jag orkar släpa med dojjorna.
Citera
2006-05-19, 14:20
Medlem
Det här kanske är en sådan där tråd där man borde följa upp och berätta hur saker och ting slutade.
För ordnings skull så gör jag det:
Jag hade någon form av överbelastningsskada i gluteus medius och minimus (?) på höger sida. Detta led jag av till och från under närmare 3 månader. Skitdrygt var det, men nu är jag frisk och fågelfri!

Självaste sjukgymnastbesöket (det blev flera iofs. ) förlöpte väl. Han klämde lite på min stjärt och jag fick göra små skojiga övningar, som sig bör.

Vi ses i skogen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in