• 1
  • 2
2020-05-15, 07:51
Medlem
maxorrs avatar
Ovan macka ska det va bostongurka till ochså eller tunn saltgurka

Idag frukost vart det dubbla toastade fibermackor, en riven vitlöksklyfta finfördelat på en macka, lite smör, finskivad kallrökt lax, dill, sån där kavli smörgåspickles, ost, tunn tomatskiva, en knutta tabasco - pressa allt mellan bröden. Kaffe
Citera
2024-04-22, 21:43
Medlem
Enterprises avatar
Blandade ihop god hamburgerdressing:
1 del Smörgåspickels
1 del Creme fraiche
1/5 Verdurine (lite fancy variant av tomatpuré)
Svartpeppar efter smak
Citera
2024-04-23, 10:41
Medlem
Sladdarens avatar
Ingredienser
Rapsolja, hackade grönsaker (20%) (gurka, morötter, blomkål, lök), äggula, ättika, socker, tomatpuré, salt, surhetsreglerande medel (E262, E260, E270), konserveringsmedel (E202), mod. majs- och potatisstärkelse, arom, stabiliseringsmedel (E509, E415), senapsfrö, kryddor (bl.a. koriander, kanel), kryddextrakt.

Om man ska göra den själv

* Gör en majonäs med handmixer eller ballongvisp etc metoder
* Köp picklade grönsaker överenstämmande med kavlis eller egeninlagda, superfinhackad troligen och dränerade
* Kanske inte lönt att tillföra syra till majonäsen när syran finns i de picklade grönsakerna men nån droppe ättika till kanske
* Mortla senapsfrö, torr eller färsk koriander mortlas, kanel, en dutt tomatpure, mortla sockret och lägg i efter slagen majonäs eller innan för att slå den
* Ev värma kryddorna i lite vinäger och sen svalna
* Arom kan vara lite grönsaksbuljong (som är smält i micron) eller grönsaksfond
* Aldrig provat med stärkelse iform av maizena eller potatis i en majjo men isf bör väl pulvret
gå i ifrån början när man ska emulgera ihop majonäsen eller nånstans i mitten eller ?.. Vet inte riktigt hur det tjockar till sig då ...

Vad kostar en tub ? Kanske inte värt det när man får in rätt smakproportioner på det här ??

Fetade kemikalierna, ifall man nu vill använda det, så får man ju inhandla det isf för att det ska vara stabilare och mer konserverande. Har dock ingen aning om kemi-doseringen till gr eller ml majonäs men det går säkert att komma på med lite googling
Citera
2024-04-23, 10:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Blandade ihop god hamburgerdressing:
1 del Smörgåspickels
1 del Creme fraiche
1/5 Verdurine (lite fancy variant av tomatpuré)
Svartpeppar efter smak

Smakar smörgåspickles så pass mycket att det behövdes tom cremefriache till eller kanske du vill ha dressingen mild ? Var länge sen jag köpte det så

Enklast är kanske att bara slå sin majonäs neutral och sen ha picklade grönsaker med alla kryddor som en bredlager som är med på burgaren eller på smörgåsen etc
Citera
2024-04-23, 10:53
Medlem
Sladdarens avatar
Om man gör picklade grönsaker som suger upp lagen och sen tar man ut grönsakerna och kasserar mycket av vätskan... mixar ihop det slät som en pure med kryddor å allt som finns i Kavlis variant.
Hur länge håller det på burk och går det bra att frysa in ?
Citera
2024-04-23, 11:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Smakar smörgåspickles så pass mycket att det behövdes tom cremefriache till eller kanske du vill ha dressingen mild ? Var länge sen jag köpte det så

Enklast är kanske att bara slå sin majonäs neutral och sen ha picklade grönsaker med alla kryddor som en bredlager som är med på burgaren eller på smörgåsen etc
Det blir lite för mycket fett för min smak om man inte blandar ut Smörgåspicklelsen med creme fraice.
Sen hade jag i lite habanero-sås också för att spica upp den, så handlar inte om mildhet.

Att slå sin majonäs själv är inte aktuellt pga tidsbrist. Däremot om det fanns "picklesröra" på tub utan majonäs (vill vagt minnas att det funnits) så vore det perfekt att blanda med gräddfil eller creme fraiche. Tycker inte riktigt att Bostongurka är lika gott.

Jag hade också kunnat mixa "picklesröra" själv, naturligtvis, men det går bort pga tidsbrist. Snabbt ska det gå, men ändå vara gott!
Citera
2024-04-23, 11:19
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det blir lite för mycket fett för min smak om man inte blandar ut Smörgåspicklelsen med creme fraice.
Sen hade jag i lite habanero-sås också för att spica upp den, så handlar inte om mildhet.

Att slå sin majonäs själv är inte aktuellt pga tidsbrist. Däremot om det fanns "picklesröra" på tub utan majonäs (vill vagt minnas att det funnits) så vore det perfekt att blanda med gräddfil eller creme fraiche. Tycker inte riktigt att Bostongurka är lika gott.

Jag hade också kunnat mixa "picklesröra" själv, naturligtvis, men det går bort pga tidsbrist. Snabbt ska det gå, men ändå vara gott!

Såg att tuben kostade bara 30 spänn typ för 275 gr. Var billigt så inte lönt och mekka med det ev.
Hehe slå sin majonäs pga tidsbrist var en kul avvikelse Tar i princip ingen tid alls relativt annan form av matlagning kanske 5 min allt som allt. Och 10 min tot att dra fram grejerna och diska osv
Picklesröra borde finnas tycker jag ochså om man vill köpa det

Jo allt tar ju sin tid , så äre ju. Picklesröror skulle funka ochså till många såser och köttfärsås beroende på hur frän syrsmak de har. Surkål till köttfärssås kanske vore nåt jaja :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in