Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-29, 19:23
Medlem
Anta att du är ute i skogen och du råkar se en för dig helt okänd människa välta en stol med en snara om halsen, helt uppenbart självmord.
Skulle du skynda dig dit och skära av snöret eller skulle du respektera denna människas val och låta han dö i frid?
Citera
2018-04-29, 19:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Skära! Att en människa är desperat och försöker dö betyder inte att denne inte skulle ångra sig senare, om personen ifråga fick chansen att ångra sig.
Citera
Medlem
UndeadNinjas avatar
Självmord handlar ofta om impulser samtidigt som en överhängande majoritet av folk som försökt begå självmord efteråt är mycket glada att dom misslyckades med självmordsförsöket. Självmord är en permanent lösning som inte går att återvända ifrån så ja jag skulle skurit av snöret och stoppat personen.
Citera
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Hade låtit honom dö.
Citera
2018-04-29, 19:30
Medlem
NovaOculuss avatar
Ska dom hänga sig så får de göra det utom mitt synhåll. Kommer ju bli traumatiserad om jag ser det.

Så ja, hade gjort mitt bästa. Blir de arga hänvisar jag till min förklaring.
Citera
2018-04-29, 19:31
Bannlyst
ja så klart så skulle jag försöka få den personen att tänka igenom sitt beslut en gång till har råkat missa ett självmord jag nog kunde ha fått ogjort
Citera
2018-04-29, 19:36
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Anta att du är ute i skogen och du råkar se en för dig helt okänd människa välta en stol med en snara om halsen, helt uppenbart självmord.
Skulle du skynda dig dit och skära av snöret eller skulle du respektera denna människas val och låta han dö i frid?

Hade självklart försökt förhindra självmordet, rädda personen och hjälpa personen.
Citera
2018-04-29, 19:39
Misantrop som jag är hade jag låtit personen få sin vilja igenom. En mindre är bättre än en mer.
Citera
2018-04-29, 19:46
Moderator
tobess avatar
Hade försökt rädda personen. Mestadels pga helt egoistiska orsaker. Jag vill inte leva med det att jag sett en person dö utan att jag försökt göra allt jag kan för rädda dom, helt oavsett om det är självvalt eller inte. Vill någon ta livet av sig får dom se till att göra det på något ställe där andra inte kan se dom.
Citera
2018-04-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Misantrop som jag är hade jag låtit personen få sin vilja igenom. En mindre är bättre än en mer.

du behöver inte vara misantrop för att ha det synsättet. jag är filantrop, men det finns för många människor, så jag hade nog också låtit personen dingla. tror det hade varit en berikande upplevelse att få se någon dö på det sättet, men det kan säkerligen vara traumatiserande. svårt att sia om hur man skulle reagera.
Citera
2018-04-29, 20:25
Medlem
Hmm.. om jag inte försöker rädda vederbörande till ett fortsatt om än miserabelt liv riskerar jag att åtalas för mord (eller, beroende på åklagarens sinnesstämning, kanske bara medhjälp till självmord). Jag tror jag skär av repet i alla fall, och tar risken att självmordskandidaten ifråga kommer att hata mig allt framgent!
Citera
2018-04-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Ska dom hänga sig så får de göra det utom mitt synhåll. Kommer ju bli traumatiserad om jag ser det.

Så ja, hade gjort mitt bästa. Blir de arga hänvisar jag till min förklaring.

Man kan ju titta åt andra hållet och bara gå vidare, man måste inte stanna och titta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in