2018-04-29, 14:35
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Hej!

Jag kan grunderna i både C och C++. Men jag har inte programmerat på ett tag så jag är lite ringrostig. Jag hade tänkt att börja ta upp språken igen, men problemet är att jag vill fokusera på ett språk istället för två.

Min åsikt är att det är bättre att lära sig ett språk riktigt bra, istället för två språk halvdåligt.

Största motiveringen varför många väljer C++ före C har med objektorienteringen att göra. Men det går även programmera objektorienterat i C också om man kan bemästra pekare, strukturer och funktioner. Det är en hel del jobb med det.

Däremot finns det C-bibliotek så att man kan göra GUI's och använda sig av objektorienterad programmeringsteknik utan att behöva skriva så mycket kod då arbetet är redan gjort.

Då är frågan: Behöver jag kunna C++, eller klarar jag mig med C om jag vill göra GUI's och använda OOP?

Mina mål är att använda C för:
  • Grafisk applikationsutveckling
  • Läsa excellfiler och skapa excellfiler
  • Läsa från och till SQL databas
  • Allmänna numeriska beräkningar för ekvationer

Behöver jag kunna C++ då? Eller klarar jag mig med C?
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2018-04-29 kl. 14:40.
Citera
2018-04-29, 17:27
Medlem
kalkryggars avatar
För att fatta mig enkelt. C för elektroteknik och C++ för datorprogram på datorn.

Varför krångla med massa konstiga bibliotek som knappast kommer vara uppdaterade i samma anda som C++ när det gäller det som du är intresserad av? Kör på C++ och skit i C.
Citera
2018-04-29, 18:34
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
För att fatta mig enkelt. C för elektroteknik och C++ för datorprogram på datorn.

Varför krångla med massa konstiga bibliotek som knappast kommer vara uppdaterade i samma anda som C++ när det gäller det som du är intresserad av? Kör på C++ och skit i C.

Jag tänker även programmera mikroprocessorer. Men detta kan man även göra i C++ också.

Konstiga bibliotek? Så C++ har bibliotek för excell och sql som alltid kommer vara uppdaterade ?

Edit:

GSL och GTK+ och SQL C API kommer alltid vara uppdaterade.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2018-04-29 kl. 18:45.
Citera
2018-04-30, 19:56
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag tänker även programmera mikroprocessorer. Men detta kan man även göra i C++ också.

Konstiga bibliotek? Så C++ har bibliotek för excell och sql som alltid kommer vara uppdaterade ?

Edit:

GSL och GTK+ och SQL C API kommer alltid vara uppdaterade.
Jag tror snarare kritiken har att göra med att du använder fel programspråk för fel ändamål. Jag kan inte se en enda anledning att skriva en grafisk applikation i C för att hantera Excel-filer när man kan göra det på bara några minuter i Java, C# eller något annat högnivåspråk. Om inte målet med applikationen är att lära sig C.
Citera
2018-04-30, 20:06
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Jag tror snarare kritiken har att göra med att du använder fel programspråk för fel ändamål. Jag kan inte se en enda anledning att skriva en grafisk applikation i C för att hantera Excel-filer när man kan göra det på bara några minuter i Java, C# eller något annat högnivåspråk. Om inte målet med applikationen är att lära sig C.

Målet för mig är att använda C i ett industriellt syfte. Jag jobbar inte som programmerare, men det förekommer att jag skriver instruktioner i C# eller MATLAB för att hantera excel eller SQL databas. Dock blir detta mer som skriptning.

Du kan hantera excelfilter i C på några minuter också då du använder ett bibliotek.

Istället för att kunna C++, C#, Java, VB osv. Varför inte bara kunna C och lära sig dess tredjepartsbibliotek istället?
Citera
2018-04-30, 20:10
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Istället för att kunna C++, C#, Java, VB osv. Varför inte bara kunna C och lära sig dess tredjepartsbibliotek istället?
Frågan är felvänd. Det finns en anledning till varför språken har evolverat från C och varför modern systemutveckling, om vi bortser från inbyggda system o.dyl., görs i andra språk än C.
Citera
2018-04-30, 20:14
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Frågan är felvänd. Det finns en anledning till varför språken har evolverat från C och varför modern systemutveckling, om vi bortser från inbyggda system o.dyl., görs i andra språk än C.

Ja. Orsaken varför språk har evolverat från C har med att det tar lång tid att koda i C. Samma motivering kan man säga att man bör använda C i långtidsprojekt, t.ex. Linux osv.

Men skulle man kunna programmera mikroprocessorer i andra språk än C så skulle jag bli gladare än i går.

Edit:

Jag väljer hellre ett universialspråk som inte är så grötigt. Java är ett universialspråk, men jag vill helst kunna programmera mikroprocessorer med det.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2018-04-30 kl. 20:35.
Citera
2018-05-01, 14:56
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ja. Orsaken varför språk har evolverat från C har med att det tar lång tid att koda i C. Samma motivering kan man säga att man bör använda C i långtidsprojekt, t.ex. Linux osv.

Men skulle man kunna programmera mikroprocessorer i andra språk än C så skulle jag bli gladare än i går.

Edit:

Jag väljer hellre ett universialspråk som inte är så grötigt. Java är ett universialspråk, men jag vill helst kunna programmera mikroprocessorer med det.
Det beror på vad du definierar som universalspråk. Visst, C går att använda på alla operativsystem men det är inte ett universellt språk i det avseendet att det lämpar sig för alla typer av applikationer och system. C#, Java och andra högnivåspråk, som är influerade av C, är designade för att redan i språket ta hand om grejer som var omständligare att få till i C. Om målet är att få förståelse för objektorientering skulle jag hellre råda dig att sitta i ett riktigt objektorienterat språk än att ta till tredjepartsbibliotek för att fulhacka dig till polymorfism. Likaså har de moderna språken exemplariska ramverk för grafiska interface och Excelhantering och annat du vill att din applikation ska hantera.
Citera
2018-05-01, 15:15
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Det beror på vad du definierar som universalspråk. Visst, C går att använda på alla operativsystem men det är inte ett universellt språk i det avseendet att det lämpar sig för alla typer av applikationer och system. C#, Java och andra högnivåspråk, som är influerade av C, är designade för att redan i språket ta hand om grejer som var omständligare att få till i C. Om målet är att få förståelse för objektorientering skulle jag hellre råda dig att sitta i ett riktigt objektorienterat språk än att ta till tredjepartsbibliotek för att fulhacka dig till polymorfism. Likaså har de moderna språken exemplariska ramverk för grafiska interface och Excelhantering och annat du vill att din applikation ska hantera.

Okej. Tack för svar. Då vet jag att Java är ett bättre språk för programutveckling jämfört med C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in