2018-04-29, 13:19
Medlem
Hur man gör hemma får man bestämma själv, men är det lagligt att servera mejeriprodukter typ mjölk och/eller mat tillagad på råvaror som gått ut i datum på restauranger, skolor, boenden osv?

Obs, nu menar jag mat som luktar och ser ok ut men bara har gått ut i datum.
Citera
2018-04-29, 13:55
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Menar du varor med "sista förbrukningsdag" eller "bäst före datum"`?

Det är väldigt olika saker.
Citera
2018-04-29, 13:57
Medlem
Det är inga problem med bäst före-datum så länge maten är fullgod och ej otjänlig, men om varan är märkt med sista förbrukningsdag får det inte användas eftersom det inte anses vara säkert.
Citera
2018-04-29, 14:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Hur man gör hemma får man bestämma själv, men är det lagligt att servera mejeriprodukter typ mjölk och/eller mat tillagad på råvaror som gått ut i datum på restauranger, skolor, boenden osv?

Obs, nu menar jag mat som luktar och ser ok ut men bara har gått ut i datum.

Så här säger Livsmedelsverket:

Citat:
Restaurang eller storhushåll får använda livsmedel med passerat bäst före-datum som råvara eller ingrediens för andra produkter under förutsättning att den är fullgod och inte är otjänlig. Det är också tillåtet att frysa in färdigförpackade varor med bäst före-datum för att sedan värmebehandla dem eller på annat sätt använda dem i matlagning efter att hållbarhetsdatum passerats.

Det är däremot inte tillåtet att använda livsmedel som passerat sista förbrukningsdag som råvaror till andra produkter.
Citera
2018-04-29, 14:09
Medlem
Så länge maten är tjänlig och hanterats på rätt sätt är det inget fel att servera saker som passerat bäst före datum.
Citera
2018-04-29, 15:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Verkar väldigt märkligt med tanke på att livsmedelsbutiker inte får sälja produkter som passerat bäst före-datum. Där kan ju kunderna också se att maten passerat bäst före-datum till skillnad från restauranger. Om jag hade fått veta i efterhand att en restaurang använt produkter i maten de serverat mig som gått ut i datum hade jag stämt skiten ur dem.
Citera
2018-04-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Verkar väldigt märkligt med tanke på att livsmedelsbutiker inte får sälja produkter som passerat bäst före-datum. Där kan ju kunderna också se att maten passerat bäst före-datum till skillnad från restauranger. Om jag hade fått veta i efterhand att en restaurang använt produkter i maten de serverat mig som gått ut i datum hade jag stämt skiten ur dem.

Men nu är det ju du som hittat på att butiker inte skulle få sälja produkter som passerat bäst före-datum. Det kan väl inte vara så svårt att läsa?

https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/livsmedelsinformation-markning-och-pastaenden/datummarkning-i-butik
Citera
2018-04-29, 15:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men nu är det ju du som hittat på att butiker inte skulle få sälja produkter som passerat bäst före-datum. Det kan väl inte vara så svårt att läsa?

https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/livsmedelsinformation-markning-och-pastaenden/datummarkning-i-butik

Det är inte den informationen jag fått och då har jag jobbat i butik sen jag var 16 år.
Citera
2018-04-29, 16:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Verkar väldigt märkligt med tanke på att livsmedelsbutiker inte får sälja produkter som passerat bäst före-datum.

Det får de ju visst det.
Citera
2018-04-29, 16:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det är inte den informationen jag fått och då har jag jobbat i butik sen jag var 16 år.

Citat:
Får man sälja livsmedel efter att bäst före-dag har passerat?
Ja. Det är tillåtet att sälja livsmedel efter att bäst före-dag passerat eftersom livsmedlet i de allra flesta fall är fullt ätbart även efter detta datum.

Det är alltid säljaren som ansvarar för livsmedlet. Säljaren ska bedöma om livsmedlet kan säljas efter passerad bäst före-dag. Säljaren får aldrig sälja eller ge bort otjänliga eller osäkra livsmedel.
Citera
2018-04-29, 16:08
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Märkligt då att vi måste svinna och kasta produkter som gått ut i datum.
Citera
2018-04-29, 16:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Märkligt då att vi måste svinna och kasta produkter som gått ut i datum.

Eftersom din chef vet att det är denne som har ansvaret kanske denne helt enkelt valt den enkla vägen ut och går efter datumet för att slippa eventuella problem och riskera att hamna i trubbel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in