2018-04-29, 01:13
Medlem
Superbunnys avatar
Hej.

Har problem med tändningslåset på en Saab 9-3 från 2001, det går inte att vrida om.
Har hållt på i närmare två timmar och nu testat det mesta.

För drygt ett år sedan så hände samma sak men då släppte det efter en stunds juckande.
Plockade då bort tändningslåset och la det i avfettningsmedel över en natt, efter diverse rengöring, urblåsning och uppsmörjning så har låset funkat bra fram tills nu.
När man ska lossa låscylindern så gör man som i denna länken...
https://youtu.be/hqmizgXkOqo

Simpelt och Enkelt.

Problemet är att man måste vrida nyckeln till läge 1 för att kunna frigöra det som håller cylindern på plats i sitt fäste.
Men mitt lås går ju inte att vrida.
Och då blir det ju tyvärr inte så Simpelt och Enkelt.

Funderar nu på om jag ska gå lös med borrmaskinen på låscylindern för att få loss den för att sedan dra till skroten och köpa en begagnad låscylinder med nyckel.
Självklart får jag ju sedan be någon att koda in den nya nyckeln. (Men jag kommer ju åtminstone att kunna köra bilen dit genom att placera den gamla nyckeln vid startspärrens läsare).

Är det någon som har försökt att borra ur låscylindern på en gammal SAAB 9-3 eller 9-5 och lyckats med saken?? Eller är det kanske dömt att misslyckas?

Alternativet är att ringa bilbärgningen och dra bilen till en verkstad som byter låset och sedan kodar om med en gång, men den kostnaden tar emot på en så gammal skitbil.
Citera
2018-04-29, 10:10
Medlem
Nu har jag dock en ng 2005 9-3, men när jag drog sönder mitt tändningslås så fixa jag en ny från skroten och bytade. Behövde in koda om något
Citera
2018-04-29, 12:42
Medlem
Om du måste borra bort låset o.s.v. så kan du väl köpa ett begagnat tändningslås om det är det billigaste alternativet och sedan ta isär och plocka bort alla "villor" så kommer låset aldrig strula i framtiden. Nackdelen är att det såklart går att vrida om med vad som helst. Fördelen är att du kan använda din gamla nyckel.

Lycka till.
Citera
2018-04-29, 14:08
Medlem
Försök VERKLIGEN att jucka med nyckeln om och om igen, för att till slut vrida om, och plocka ut låset enligt videon.
Sedan kan du starta bilen med en skruvmejsel, MEN nyckeln måste ändå ligga i hålet, eftersom startspärren känner av ett chip som sitter i nyckeln. Hoppas att du har 2 nycklar till bilen.
Sedan tar du låset till en riktig låssmed. Dom byter ut de slitna delarna, snabbt och billigt.
Då slipper du att ha olika nycklar till dörr och tändning. Billigt blir det oxå.
Det kan vara riktigt djävligt att få runt nycken, men jobba på det. Ta en paus ibland. Till slut kommer det att gå. Då kommer du att känna dej både lycklig o stolt.
:-)
Citera
2018-04-29, 14:54
Medlem
Superbunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Försök VERKLIGEN att jucka med nyckeln om och om igen, för att till slut vrida om, och plocka ut låset enligt videon.
Sedan kan du starta bilen med en skruvmejsel, MEN nyckeln måste ändå ligga i hålet, eftersom startspärren känner av ett chip som sitter i nyckeln. Hoppas att du har 2 nycklar till bilen.
Sedan tar du låset till en riktig låssmed. Dom byter ut de slitna delarna, snabbt och billigt.
Då slipper du att ha olika nycklar till dörr och tändning. Billigt blir det oxå.
Det kan vara riktigt djävligt att få runt nycken, men jobba på det. Ta en paus ibland. Till slut kommer det att gå. Då kommer du att känna dej både lycklig o stolt.
:-)

Jo jag vet hur jävligt det kan vara att hålla på till det lossnar, men jag överdriver faktiskt inte när jag säger att jag har suttit och vridit och juckat och hållit på i 3 hela timmar, utan framgång. Börjar ju få blåsor i ena fingret, HaHaHa.

Förra gången det hände så släppte det efter bara några minuter och då var det ju sen inga problem att plocka ur låset enligt videon, men nu är det helt jäkla kört. Jag kan förmodligen sitta där hela natten och jucka med nyckeln utan framgång.

Försökte att borra, men översta delen på låset är stenhårt, det blir inte ens ett märke och man bara förbrukar borr.

Det får bli att ringa bärgare och få iväg skiten till en verkstad.
Hade man kunnat få ur backen så hade man ju kunnat bogsera den dit.

Tack till er som har svarat. Uppskattas!
Citera
2020-06-11, 15:09
Medlem
Gammal tråd men orkade inte starta en ny. Jag har haft exakt samma problem och lyckats få ur hela tändningslåset. Problemet är bara: hur fan lyckas man hitta ett nytt till en Saab 9-3 1998?
Bor i Kiruna som inte är så Saab-tätt och knappast någon bilskrot heller🥴
Citera
2020-06-11, 17:02
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_serpico
Gammal tråd men orkade inte starta en ny. Jag har haft exakt samma problem och lyckats få ur hela tändningslåset. Problemet är bara: hur fan lyckas man hitta ett nytt till en Saab 9-3 1998?

Gå in på bildelsbasen och beställ från valfri skrot. Alla skickar till hela sverige.
Citera
2020-06-15, 10:20
Medlem
Snops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_serpico

Jag plockade isär hela låset i min Saab 9-5 och slipade ner själva "låspiggarna" som sitter i låset så att de hamnade i rätt läge när nyckeln är i. Tror det beror på att nyckeln slits ner så piggarna fortfarande är i låst läge fast nyckeln sitter där den ska. Fungerar skitbra nu och kärvar inget alls.

Skiter man i säkerheten kan man ta bort piggarna helt så går det att vrida låset med vad som helst, eftersom bilen har elektrisk startspärr kommer den ändå inte gå att starta med nåt annat än rätt nyckel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in