Hej.
Har problem med tändningslåset på en Saab 9-3 från 2001, det går inte att vrida om.
Har hållt på i närmare två timmar och nu testat det mesta.
För drygt ett år sedan så hände samma sak men då släppte det efter en stunds juckande.
Plockade då bort tändningslåset och la det i avfettningsmedel över en natt, efter diverse rengöring, urblåsning och uppsmörjning så har låset funkat bra fram tills nu.
När man ska lossa låscylindern så gör man som i denna länken...
https://youtu.be/hqmizgXkOqo
Simpelt och Enkelt.
Problemet är att man måste vrida nyckeln till läge 1 för att kunna frigöra det som håller cylindern på plats i sitt fäste.
Men mitt lås går ju inte att vrida.

Och då blir det ju tyvärr inte så Simpelt och Enkelt.
Funderar nu på om jag ska gå lös med borrmaskinen på låscylindern för att få loss den för att sedan dra till skroten och köpa en begagnad låscylinder med nyckel.
Självklart får jag ju sedan be någon att koda in den nya nyckeln. (Men jag kommer ju åtminstone att kunna köra bilen dit genom att placera den gamla nyckeln vid startspärrens läsare).
Är det någon som har försökt att borra ur låscylindern på en gammal SAAB 9-3 eller 9-5 och lyckats med saken?? Eller är det kanske dömt att misslyckas?
Alternativet är att ringa bilbärgningen och dra bilen till en verkstad som byter låset och sedan kodar om med en gång, men den kostnaden tar emot på en så gammal skitbil.