Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-28, 01:13
  #1
Medlem
Hej flashback,

Bakgrund: Är relativt ny inom programmering i huvud taget, men har grunder inom Java och SQL. Drog nyligen igenom en youtube-serie i grunderna inom PHP där allt kändes rätt logiskt.

Till problemet: Håller på att även lära mig Laravel. Tycker det var rätt mycket strul att sätta upp skiten och har således inte riktig kommit igång. När jag genom en tutorial jag tittar på (se här), så fastnar jag runt 08:45 in i videon där han besöker laravel tutorial/lsapp/public/ . Gör jag samma sak får jag följande felmeddelande : laravel.log could not be opened: failed to open stream: Permission denied. Försökt att googla och många refererar till chmod 777 /storage/logs/laravel.log men vet tyvärr inte vad detta är? Är helt ny i terminalen...

Vore guld med lite hjälp så jag kommer vidare. Tusen tack.
__________________
Senast redigerad av cottononly 2018-04-28 kl. 01:16.
Citera
2018-04-28, 07:18
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Så du använder Linux (Ubuntu) då antar jag? I så fall lägg ner den skiten. Jag har själv provat och det är ett jävla ändrandes av rättigheter hit å dit. Inget som funkar naturligt.

Du måste ändra rättigheterna in till public folder. Sen kommer du få problem om du exempelvis skapar andra mappar och om du vill lägga in bilder i mappar och om du vill skapa en genväg in till filmappen (bilder osv). Sen skall du ändra tillbaka dina rättigheter. Det är ett jävla plojandes. Jag tröttnade och satte så alla mappar skall vara öppna som fönster. Men det funkade inte heller riktigt. I Windows gör du exakt INGET och allt bara flyter.

Jag föreslår att du tar en grundkurs i terminalen innan du går vidare med din Laravelkurs eller byter till Windows. Är det så att du sitter med Windows så har jag ingen aning (har aldrig varit med om att det strulat).

Den där Linuxskiten bara lägger på merjobb i form av kringuppgifter. Jag skulle tippa på ca 30% av allt jobb som Windows sköter åt dig.
Citera
2018-04-28, 09:12
  #3
Moderator
Protons avatar
PHP --> Programvara: övriga operativsystem
/Moderator
Citera
2018-04-28, 12:48
  #4
Medlem
Tack för svar. Kör Mac faktiskt eftersom jag hållit på mycket med film och reklam senaste året. Hade PC tidigare och funderar på gå tillbaka igen nu när jag har andra intressen på datorn som verkar bli betydligt enklare med PC....

Såhär ser mitt felmeddelande ut när jag försöker ta mig in på min public-mapp som jag skapat i mitt Laravel-projekt.

Har försökt att lösa, men problemet är alltså att jag inte får till det som de gör här runt 00:45 i den här filmen. Jag gör samma och ser ut såhär i min terminal.

Nu vet jag helt ärligt inte hur jag ska gå vidare. Allt indikerar på att jag ska skriva som jag gjort, men vet inte hur jag ska gå vidare när detta nu inte funkar...

Tack!



Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Så du använder Linux (Ubuntu) då antar jag? I så fall lägg ner den skiten. Jag har själv provat och det är ett jävla ändrandes av rättigheter hit å dit. Inget som funkar naturligt.

Du måste ändra rättigheterna in till public folder. Sen kommer du få problem om du exempelvis skapar andra mappar och om du vill lägga in bilder i mappar och om du vill skapa en genväg in till filmappen (bilder osv). Sen skall du ändra tillbaka dina rättigheter. Det är ett jävla plojandes. Jag tröttnade och satte så alla mappar skall vara öppna som fönster. Men det funkade inte heller riktigt. I Windows gör du exakt INGET och allt bara flyter.

Jag föreslår att du tar en grundkurs i terminalen innan du går vidare med din Laravelkurs eller byter till Windows. Är det så att du sitter med Windows så har jag ingen aning (har aldrig varit med om att det strulat).

Den där Linuxskiten bara lägger på merjobb i form av kringuppgifter. Jag skulle tippa på ca 30% av allt jobb som Windows sköter åt dig.
Citera
2018-04-28, 14:37
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Jag kan inte mac, men jag vet att många föreslår att man kör för Ubuntu:

sudo chmod 755 -R /opt/lampp/htdocs + sökvägen in till Laravels root (eller kanske public mappen). Testa alla. Även att sätta htdocs-mappen.

Jag vet att detta fungerar halvbra i Linux. Man måste ändå in å bråka med mappar å filer allt eftersom.

Sen kommer alla jävla nördar och säger att såhär som jag föreslår får man absolut inte göra (dom har rätt givetvis). Men såhär gjorde jag dagarna innan jag släckte ner Linux-skiten för gott så jag var rätt trött på skiten. Har ALDRIG ångrat att jag gick över till Windows. Fungerar klockrent. Allt rinner som ett vatten. Allt går också så mycket snabbare. Min Linuxdator hade högre prestanda i allt än min Widowsdator. Ändå känner jag till och med att texten kommer snabbare i min Windowsdator när jag skriver vanlig text i editorn. Vet inte hur det är med mac där. Men flera som jag känner som programmerar har slängt ut sina mac's av frustration och bytt till Windows.

Jag sitter mycket med Nodejs, Angular, React, Laravel och allt känns som om det är mer optimerat till Windows nu under senare år. Om jag vore du så skulle jag beställt en Windowsdator och i väntan på den äter du glass.
Citera
2018-04-28, 19:26
  #6
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cottononly
Tack för svar. Kör Mac faktiskt eftersom jag hållit på mycket med film och reklam senaste året. Hade PC tidigare och funderar på gå tillbaka igen nu när jag har andra intressen på datorn som verkar bli betydligt enklare med PC....

Såhär ser mitt felmeddelande ut när jag försöker ta mig in på min public-mapp som jag skapat i mitt Laravel-projekt.

Har försökt att lösa, men problemet är alltså att jag inte får till det som de gör här runt 00:45 i den här filmen. Jag gör samma och ser ut såhär i min terminal.

Nu vet jag helt ärligt inte hur jag ska gå vidare. Allt indikerar på att jag ska skriva som jag gjort, men vet inte hur jag ska gå vidare när detta nu inte funkar...

Tack!

Ditt problem verkar delvis bestå i att du försöker följa en guide för Ubuntu på Mac. Dina specifika felmedelanden tror jag kommer sig av att du faktiskt inte försöker byta bibliotek till /blah/blah/blah/storage, utan bara försöker exekvera det. Pröva att stoppa ett cd framför pathen i ditt första kommando, för att faktiskt change directory dit. Sedan kan du köra ditt chmod-kommando.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback