2018-04-27, 21:35
Medlem
hashs avatar
Hej,

Har kollat in Ubiquiti's Edgerouter ER-6P, som jag själv tycker verkar lovande, men det vore kul med andra åsikter om andra routers som ger mer prestanda för pengarna.

Jag är inte ute en wifi-router, utan en trådad.

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-6p/

Är det värt att lägga pengar på den routern?
Citera
2018-04-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Hej,

Har kollat in Ubiquiti's Edgerouter ER-6P, som jag själv tycker verkar lovande, men det vore kul med andra åsikter om andra routers som ger mer prestanda för pengarna.

Jag är inte ute en wifi-router, utan en trådad.

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-6p/

Är det värt att lägga pengar på den routern?

Värt pengarna? Nej, då är det bättre att att du köper en vanligt Edgerouter Lite och kör en switch bakom.

Sen är det väl värt att veta att både Ubiquiti´s produkter och Switchar kräver någon form av nätverkskompetens, det är inget Plug-n-Play som du återfinner på en konsumentrouter ifrån Netgear/ASUS eller Linksys etc.
Citera
2018-04-27, 21:47
Medlem
4yoonlys avatar
Har inte testat denna exakta produkt men en hel del ifrån Ubiquiti.. Och det är något av det bästa jag testat pris/prestanda/tools osv...

Använder jag den hemma... nej... men har inga som helst problem att köpa, rekommendera den för något företag...
Citera
2018-04-27, 22:12
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppar2018
Värt pengarna? Nej, då är det bättre att att du köper en vanligt Edgerouter Lite och kör en switch bakom.

Sen är det väl värt att veta att både Ubiquiti´s produkter och Switchar kräver någon form av nätverkskompetens, det är inget Plug-n-Play som du återfinner på en konsumentrouter ifrån Netgear/ASUS eller Linksys etc.

Grejen är att jag idag har en Edgerouter POE med 5 portar, men den routern är väldigt varm hela tiden vilket stör mig.
En av portarna på routern håller igång två AP's med POE.
Jag har lite koll på grundläggande nätverkskompetens då jag idag kör 3 VLAN och 4 LAN, men är ingen expert på området, kanske är det så att min nuvarande router blir överhettad p g a att jag snurrar två AP's på en router-port?
Citera
2018-04-27, 22:15
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har inte testat denna exakta produkt men en hel del ifrån Ubiquiti.. Och det är något av det bästa jag testat pris/prestanda/tools osv...

Använder jag den hemma... nej... men har inga som helst problem att köpa, rekommendera den för något företag...

Så du tycker den är lite over-kill för hemmabruk?
Citera
2018-04-27, 22:19
Medlem
hashs avatar
Citat:
Grejen är att jag idag har en Edgerouter POE med 5 portar, men den routern är väldigt varm hela tiden vilket stör mig.
Jag har lite koll på grundläggande nätverkskompetens då jag idag kör 3 VLAN och 4 LAN, men är ingen expert på området, kanske är det så att min nuvarande router blir överhettad p g a att jag snurrar två AP's på en router-port?
Insåg nu att allt ovanstående inte är korrekt.
Min andra AP har egen ström men är kopplad till första APn.
Citera
2018-04-27, 22:22
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Så du tycker den är lite over-kill för hemmabruk?

Dom gör väldigt bra saker, men ja lite overkill för hemmabruk... Om du inte bor i en riktigt stor villa och behöver 3-4 st :-). För då passar den underbart. Du kan tweaka dom så dom fungerar perfekt.

Men som en single unit hemma... Njae... Det finns billigare routrar som gör nästan lika bra jobb :-)
Citera
2018-04-27, 22:25
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Dom gör väldigt bra saker, men ja lite overkill för hemmabruk... Om du inte bor i en riktigt stor villa och behöver 3-4 st :-). För då passar den underbart. Du kan tweaka dom så dom fungerar perfekt.

Men som en single unit hemma... Njae... Det finns billigare routrar som gör nästan lika bra jobb :-)

Tack för bra input
Citera
2018-04-28, 01:29
Medlem
Citat:

Nej det är inte specifikt till ditt problem, utan hela deras Router serie lider av värmeproblem. Så istället för att köpa en ny 3000kr enterprise router skulle jag lagt pengarna på en Switch med PoE stöd istället.
Citera
2018-04-28, 17:27
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppar2018
Nej det är inte specifikt till ditt problem, utan hela deras Router serie lider av värmeproblem. Så istället för att köpa en ny 3000kr enterprise router skulle jag lagt pengarna på en Switch med PoE stöd istället.

Jag har switch med PoE stöd, ska flytta över min AP till den och se om min router sänker värmen något.
Tack för din input, du har såklart rätt angående deras värmeproblem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in