2018-04-27, 12:40
Medlem
Handsprit med isopropanol (den vanliga som finns på sjukan). Var något miff med flaskan så stänkte åt alla håll när jag trycktr. Måste ha fått pyttelite i munnen när det stänkte för det smakade nasty när jag svalde. Kort och gott började må dåligt en stund efter. Gått 2 timmar nu och känner mig lite bättre. Var typ yr men framför allt allmänt obehagskänsla. Känner mig fortfarande lite keff

Ingen fara antar jag?
Citera
2018-04-27, 12:42
Medlem
SYSTEMexes avatar
Ingen fara, det smakar bara förjävligt
Citera
2018-04-27, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TjocktillSmal
Handsprit med isopropanol (den vanliga som finns på sjukan). Var något miff med flaskan så stänkte åt alla håll när jag trycktr. Måste ha fått pyttelite i munnen när det stänkte för det smakade nasty när jag svalde. Kort och gott började må dåligt en stund efter. Gått 2 timmar nu och känner mig lite bättre. Var typ yr men framför allt allmänt obehagskänsla. Känner mig fortfarande lite keff

Ingen fara antar jag?

Om det var farligt att få en droppe i munnen skulle det väl inte finnas.
Att dricka det är en annan sak.
Citera
2018-04-27, 12:45
Medlem
Ogdens avatar
Haft dementa patienter som vi fått gömma handspriten för, eftersom de dricker av den. Om Agda på 90 000 år inte for illa av det så lär du knappast göra det av att få en droppe i munnen.
Citera
2018-04-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Haft dementa patienter som vi fått gömma handspriten för, eftersom de dricker av den. Om Agda på 90 000 år inte for illa av det så lär du knappast göra det av att få en droppe i munnen.

Det är jag som är Agda.

Haha nä men det beror ju lite på vad som är i den, isopropanol är ju toxiskt. tack för svar alla. Mår crap igen nu så hoppas det går över snart
Senast redigerad av TjocktillSmal 2018-04-27 kl. 12:51.
Citera
2018-04-27, 13:10
Bannlyst
Citat:
Det är jag som är Agda.

Haha nä men det beror ju lite på vad som är i den, isopropanol är ju toxiskt. tack för svar alla. Mår crap igen nu så hoppas det går över snart

Du har säkert fått något annat i munnen som gör att du mår crap, eller så är det inbillningssjuka.
Citera
2018-04-27, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Du har säkert fått något annat i munnen som gör att du mår crap, eller så är det inbillningssjuka.

Nä är på sjukan för något annat ich har varken druckit eller ätit. Kan ju vara nocebo så klart men förväntade mig inte att jag skulle känna av det alls så var inte oromig eller så. Yr och jävlig kan snart dra hem iaf förhoppningsvis
Citera
2018-04-27, 14:40
Medlem
Olanzapines avatar
I sådana små mängder är det ingen fara, men innehåller handsprit verkligen isopropanol? Jag har fått det på fingrarna vid rengöring av elektronik och det torkar typ ut huden direkt! Känns inte lämpligt för en produkt som ska appliceras direkt på huden.
Citera
2018-04-27, 15:36
Bannlyst
Citat:
Nä är på sjukan för något annat ich har varken druckit eller ätit. Kan ju vara nocebo så klart men förväntade mig inte att jag skulle känna av det alls så var inte oromig eller så. Yr och jävlig kan snart dra hem iaf förhoppningsvis

Är väl inte konstigt att bli smittad av skit på sjukhus?
Citera
2018-04-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olanzapine
I sådana små mängder är det ingen fara, men innehåller handsprit verkligen isopropanol? Jag har fått det på fingrarna vid rengöring av elektronik och det torkar typ ut huden direkt! Känns inte lämpligt för en produkt som ska appliceras direkt på huden.

Jepp gick in och läste på flaskan när jag började känna mig dålig. Trodde det bara var etanol + något random kräkmedel i

"verksam substans propanol-2-ol"

Är hemma nu iaf och känner mig bättre. Fortfarande lite yr och väck i bollen men mycket mildare nu. Jävligt trött.
Senast redigerad av TjocktillSmal 2018-04-27 kl. 16:55.
Citera
2018-04-27, 16:55
Medlem
Olanzapines avatar
Citat:
Jepp gick in och läste på flaskan när jag började känna mig dålig. Trodde det bara var etanol + något random kräkmedel i

"verksam substans propanol-2-ol"

Är hemma nu iaf och känner mig bättre. Fortfarande lite yr och väck i bollen men mycket mildare nu. Eftereffekten = extremt trött.

Ja, se på fan! Jag läste dock på lite om förekomsten av isopropanol i handsprit och har kommit fram till att det måste vara en lägre koncentration av isopropanol i dessa produkter jämfört med sådana som är till för rengöring av till exempel elektronik, samt att handsprit i många fall innehåller glycerol för att motverka uttorkning av huden.
Citera
2018-04-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olanzapine
Ja, se på fan! Jag läste dock på lite om förekomsten av isopropanol i handsprit och har kommit fram till att det måste vara en lägre koncentration av isopropanol i dessa produkter jämfört med sådana som är till för rengöring av till exempel elektronik, samt att handsprit i många fall innehåller glycerol för att motverka uttorkning av huden.

Störigt att de har i saker med lite högre toxicitet dock. Förstår att det inte är farligt i så låg dos eller så (och kan ju inte svära på att det ens hade med saken att göra, kanske blev dålig av något helt annat skäl), men måste ju finnas sätt att få alkisar att inte bli sugna påt, dvs denaturera, med snällare substanser?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in