2006-01-29, 08:34
Medlem
milks avatar
Skulle vilja ha en sida som skriver lite vad Italienska superbordsviner är för något...Har sökt på Googel, men vart jättefå träffar...Skulle även behövs veta hur framtiden ser ut för dessa viner.
Förstår så pass mycket att dom är på G att försvinna? Men men, någon som har en bra sida, helst på svenska...Eller ska man söka på något annat när man ska söka efter superbordsviner?

Nu får ursäkta att jag använder er som lexikon, men jag är absolut LOST inom detta område...Men en fråga till

Vilka vinner skulle du välja om du skulle ha en vinprovning på spanska viner, du ska ha 4 viner, varför just dessa 4 viner och i vilken ordning...

Hoppas ni kan hjälpa mig...!! Mer tacksamm än ni kan ana!
Citera
2006-01-29, 08:43
Bannlyst
Sok pa 'super tuscans'...
Citera
2006-01-29, 10:03
Medlem
milks avatar
Tack så mycket...Men hur ser framtiden ut för dessa viner?

Och så var det där med de 4 spanska vinerna, vilka skulle du välja, varför och i vilken ordning skulle du prova dom i?

Citera
2006-01-29, 11:58
Medlem
milks avatar
kom igen nu vinproffs...!
Citera
2006-01-29, 18:03
Medlem
Mysonoxens avatar
Har inte hört att vinerna i sig ska försvinna, utan att benämningen "Vino da tavola" alltså bordsvin försvinner, vilket den redan gjort i de flesta fall och ersätts av IGT beteckningen ( Indicazione Geografica Tipica).

IGT beteckningen är att jämföras med franska Vin de Pays, den är inte lika stenhård på vilka druvsorter som används som DOC och DOCG-lagarna som gäller för områdestypiska druvsorter som t.ex. Nebbiolo i Barolo och Barbaresco och Brunello i brunello di Montalcino.
Citera
2006-01-29, 18:51
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Har inte hört att vinerna i sig ska försvinna, utan att benämningen "Vino da tavola" alltså bordsvin försvinner, vilket den redan gjort i de flesta fall och ersätts av IGT beteckningen ( Indicazione Geografica Tipica).

IGT beteckningen är att jämföras med franska Vin de Pays, den är inte lika stenhård på vilka druvsorter som används som DOC och DOCG-lagarna som gäller för områdestypiska druvsorter som t.ex. Nebbiolo i Barolo och Barbaresco och Brunello i brunello di Montalcino.

Okej, då vet jag...Du verkar ju ha bra koll på viner, kan inte du ge mig 4 spanska viner, och lite info om varför just dessa och i vilken ordning man ska prova dom i?

Ni är kungarna!
Citera
2006-01-29, 19:06
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Okej, då vet jag...Du verkar ju ha bra koll på viner, kan inte du ge mig 4 spanska viner, och lite info om varför just dessa och i vilken ordning man ska prova dom i?

Ni är kungarna!

Fyra spanska skulle jag kunna ta.

Välj ett från Penedés, ett från Ribera del Duero och ett från Rioja som rödvin, sedan kan du ta en klassisk sherry amontillado, oloroso eller fino som fjärdevin och prova dem, ofta blir det i den ordningen med sherryn sist. Men kom ihåg att årgången spelar roll, unga viner ska provas före gamla, är det samma årgång väljer man det lättare vinet först.

Vill du bara prova rött så byt ut sherryn mot ett rödtjut från Priorat, ett distrikt som försett världen med "inneviner" det senaste decenniet, personligen tycker jag många är syltaktigt tunga och överskattade men det finns bra viner därifrån, onekligen.

Edit: Ja visst ja, varför man ska prova just dessa viner, jo därför att man får en helhetsbild över de mest klassiska spanska vindistrikten och lär sig känna igen de olika stilar som dominerar där
Citera
2006-01-29, 19:17
Medlem
Mysonoxens avatar
..och så var det ju sidorna med Super Tuscans, fan vad glömsk jag börjat bli på äldre dagar. Roligare än att surfa efter dessa som gemensam nämnare är att å in på producenternas respektive hemsidor. Här några av de mest klassiska:

För Ornellaia och Masseto:

http://www.ornellaia.it/

Sassicaia:

http://www.sassicaia.com/gb/startgb.html

och så Solaia och Tignanello:

http://www.antinori.it/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem