2018-05-02, 22:35
Avslutad
Vi provar Utbildning, där kanske relevanta tips finns att få. /Mod

Hobby --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2018-05-03, 08:33
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Nu ligger tråden i U&S och därmed bör det huvudsakligen vara utbildningsperspektivet som fokus ligger på. 0.03-inlägg raderade.

/Mod.
Citera
2018-05-03, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vera8
Som titeln tydligt lyder vill jag jättegärna bli skådespelerska. Det är inte bara något jag tänker då och då "gud det skulle vara kul att vara känd", utan jag vill verkligen och är beredd att göra typ vad som helst för det! Älskar att skådespela, och att spela en annan roll helt enkelt hahah. Tidigare har jag haft små roller i en serie och en film, men just nu söker jag ingenting då jag har tandställning, har hört att man inte får jobb så lätt då?
Iallafall, tar ut tandställningen i höst, är väldigt ung, har typiskt "fint" tjejutseende med symmetriskt ansikte om man får säga så själv hahah, jag undrar om någon har erfarenhet? Vad gör man för att få större roller? Har varit statist och haft mindre roller innan som sagt så har ju lite erfarenhet, men ska man skaffa en agent, ta teaterlektioner eller något annat?
Snälla kom med tips))

Varför vill du bli fattig och få ett dåligt liv?
Citera
2018-05-03, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vera8
Som titeln tydligt lyder vill jag jättegärna bli skådespelerska. Det är inte bara något jag tänker då och då "gud det skulle vara kul att vara känd", utan jag vill verkligen och är beredd att göra typ vad som helst för det! Älskar att skådespela, och att spela en annan roll helt enkelt hahah. Tidigare har jag haft små roller i en serie och en film, men just nu söker jag ingenting då jag har tandställning, har hört att man inte får jobb så lätt då?
Iallafall, tar ut tandställningen i höst, är väldigt ung, har typiskt "fint" tjejutseende med symmetriskt ansikte om man får säga så själv hahah, jag undrar om någon har erfarenhet? Vad gör man för att få större roller? Har varit statist och haft mindre roller innan som sagt så har ju lite erfarenhet, men ska man skaffa en agent, ta teaterlektioner eller något annat?
Snälla kom med tips))

Sök in på Skådespelarlinjen, Molkoms folkhögskola.
Citera
2018-05-03, 09:12
Medlem
namnskylts avatar
Alla (?) Svenska skådespelare värda namnet har gått scenskolan, oftast i Stockholm (Dramatens elevskola som den hette förr). Men idag finns den även i Gtb, Malmö och Umeå.

Det är ganska svårt att komma in, särskilt för en okänd. Så mitt råd är nog att försöka komma in på nån av dom skolorna. Fram tills dess försöker du skaffa så mkt erfarenhet som möjligt, och gärna gå mindre och kortare utbildningar på folkhögskolor etc.

http://www.uniarts.se/utbildningar/kandidatprogram/skadespeleri-kandidat det här tror jag är, vad som förut va "Dramatens elevskola" sedan teaterhögskolans utbildningsprogram.
Citera
2018-05-03, 09:52
Medlem
Dra til Los Angeles og dra på alle auditions du kan før alt mellom himmel og jord ?

Sesong 3 på en såpa som går på Fox klokken 13.30 eller 04.45 ? Go for it, du må starte på bunn.
Heng på utesteder der hollywood folk henger, prøv at mingle , "do what you have to do" men bare ikke kom tilbake om 15 år og grine i avisen om noe #metoo
Citera
2018-05-03, 11:15
Medlem
Tropicanans avatar
Att kunna bli stor inom filmindustrin krävs nog att du är utöver det vanliga. Står du ut så blir du sedd, blir du sedd så blir du stor om du är bra.
Citera
2018-05-03, 11:27
Medlem
Scenskola är inget krav eller måste. Inte i dagens bransch, många klarar sig utan. Kontakter är viktigt däremot och att synas och vara aktiv. Kanske mest att vara aktiv och att öva otroligt mycket. En annan viktig faktor är att våga sticka ut näsan och synas, höra av sig till folk en är intresserade av att jobba med. I Sverige finns inget riktigt audition-system förutom inom reklam. Till en början kommer du behöva hitta på sätt själv att synas. Försök synas i kortfilm, teater osv. Det är ett otroligt svårt och hårt yrke och det går tyvärr inte att ge sig in i det halvhjärtat. Statist kommer dessvärre inte att leda någonstans. Det enda möjliga är att du på så sätt kan få kontakt med castare och regissörer, men det kräver att du tar kontakt med dem. Viktigast är dock; förlita dig inte på utseende. Det kanske går an i små filmer och produktioner, men för att komma upp och göra stora filmer måste du vara riktigt bra. Det som oftast uppfattas som "skönhet" eller att en skådis är "snygg" har till största del att göra med deras utstrålning och självsäkerhet.
Citera
2018-05-03, 11:35
Medlem
Scenskolan är väl fortfarande ruggigt svårt att komma in på? Det finns ingen given väg att bli (känd) skådis. Det är talang och hårt arbete som krävs. Talangen kan man i viss mån träna upp genom olika kurser/utbildningar och det arbete du väljer att lägga ner är upp till dig själv. Förbered dig på:
1. En väldig mängd skitår där du inte märker någon utveckling i karriären alls
2. Att du i värsta fall lägger ner tiotusentals timmar som i slutändan inte mynnar ut i annat än kanske någon småroll här och där. Det är väl det som är det läskiga, att du i förtid investera en otrolig mängd arbete och tid på något du inte ens är garanterad kommer ge avkastning. Det är riskfyllt. Men samtidigt så tittar man på de främsta inom sin gren, oavsett om det är sport/film/vetenskap så har i stort sett alla gemensamt att de gjort enorma uppoffringar för att bli så bra.

Det finns ingen skådisutbildning som kommer garantera dig det du vill ha, det måste du fixa själv.

Antingen förlikar du dig själv med tanken på att skådisyrket kan bli en trevlig hobby vid sidan av ett riktigt arbete, och där du med lite tur i framtiden kan bli upptäckt och få in en fot i någon större roll i en svensk film eller tv-serie.

Eller så viger du ditt liv åt skådisyrket. Spenderar dina dagar på att lära dig hantverket, tar kurser, går utbildningar, gör teater, gör reklam/statistroller och kanske rentav drar till USA för att lyckas.

Jag tror inte på något mellanting där man behandlar yrket så som man kanske behandlar en vanlig utbildning på.
Senast redigerad av mushymushy 2018-05-03 kl. 11:38.
Citera
2018-05-03, 11:43
Medlem
Ptolemaioss avatar
Kolla upp olika teaterutbildningar, gärna i Stockholm, Göteborg eller Malmö.

En släkting läste först på folkskola och sökte därefter in på utbildning i Stockholm (säger inte vilken) så träffade en hel del under några år.

Teatermänniskor är ett speciellt folk. En del satsade stenhårt på att ligga runt med äldre, etablerade manliga skådespelare. Vilket faktiskt främjade karriären. Andra satsade på kreativitet och skådespel som ett konststycke, och dom det verkar ha gått sämst för, är dom som gjorde politisk- och feministisk teater.

Men detta var några år sedan, nu tror jag "Metoo" kampanjen skrämt en del äldre manliga etablerade skådespelare att ta unga söta flickor under sina vingar. Ett tag iallafall. I en värld där en dräglande Torsten Flink hade hög kredd, är det svårt för utomstående som jag att ha full koll.
Citera
2018-06-04, 23:09
Medlem
Custom_mades avatar
Vad du än gör UNDVIK KULTURAMA i Stockholm.

Har en nära vän som gått där ett år nu och han hoppade av och anmälde skolan.

Så dålig tyckte han att den var.

Om du har specifika frågor om utbildningen kan jag fråga honom.

Men som sagt, sök inte, till kulturama, dom ljuger mycket för att locka folk.
Citera
2026-08-04, 15:43
Medlem
En vanlig väg är att börja smått och bygga erfarenhet.

Skaffa en showreel – en kort film där du visar att du kan skådespela. Det hjälper när du söker roller.
Spela in eget material – t.ex. en monolog eller scen med en vän.
Sök studentfilmer – där är kraven ofta lägre och det är lättare att få sin första roll.
Jobba som statist – ger erfarenhet från inspelningar och kan leda till större roller senare.
Skapa ett CV och sök filmjobb regelbundet på Filmcafe.se

Det viktigaste är att lära sig och fortsätta öva – skådespeleri är något man utvecklar hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in