• 1
  • 2
2018-04-25, 21:48
Medlem
Som titeln tydligt lyder vill jag jättegärna bli skådespelerska. Det är inte bara något jag tänker då och då "gud det skulle vara kul att vara känd", utan jag vill verkligen och är beredd att göra typ vad som helst för det! Älskar att skådespela, och att spela en annan roll helt enkelt hahah. Tidigare har jag haft små roller i en serie och en film, men just nu söker jag ingenting då jag har tandställning, har hört att man inte får jobb så lätt då?
Iallafall, tar ut tandställningen i höst, är väldigt ung, har typiskt "fint" tjejutseende med symmetriskt ansikte om man får säga så själv hahah, jag undrar om någon har erfarenhet? Vad gör man för att få större roller? Har varit statist och haft mindre roller innan som sagt så har ju lite erfarenhet, men ska man skaffa en agent, ta teaterlektioner eller något annat?
Snälla kom med tips))
Senast redigerad av vera8 2018-04-25 kl. 21:55.
Citera
2018-04-25, 22:15
Medlem
ColaKexs avatar
Scenskolan och försöka skaffa sig kontakter i branschen. Det är mitt tips
Citera
2018-04-25, 22:25
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vera8
Som titeln tydligt lyder vill jag jättegärna bli skådespelerska. Det är inte bara något jag tänker då och då "gud det skulle vara kul att vara känd", utan jag vill verkligen och är beredd att göra typ vad som helst för det! Älskar att skådespela, och att spela en annan roll helt enkelt hahah. Tidigare har jag haft små roller i en serie och en film, men just nu söker jag ingenting då jag har tandställning, har hört att man inte får jobb så lätt då?
Iallafall, tar ut tandställningen i höst, är väldigt ung, har typiskt "fint" tjejutseende med symmetriskt ansikte om man får säga så själv hahah, jag undrar om någon har erfarenhet? Vad gör man för att få större roller? Har varit statist och haft mindre roller innan som sagt så har ju lite erfarenhet, men ska man skaffa en agent, ta teaterlektioner eller något annat?
Snälla kom med tips))

Hur gammal är du ens?
Att bli en kändis som skådis är svårt.
Jag skulle satsa på att vara med i amatörteater eller dylikt för att synas.
Men det är som så att det är inte alla som slår.

Men det är ju kul att spela så ha det absolut som en hobby
Citera
2018-04-25, 22:36
Medlem
inte över 20 hahah! Så väldigt ung. Och ja jag är helt seriös
Citera
2018-04-25, 22:52
Medlem
Spara ihop pengar för en resa till USA och gå på auditions där i några veckor. I sverige kommer du ej någonstans
Citera
2018-04-26, 00:11
Medlem
Satsa på amatör teater här i Sverige. Ha ett enkelt jobb vid sidan av som du inte behöver lägga så mycket tid/engagemang i men som ger vad du behöver för att leva varje månad, å sen kan ägna dig åt din stora hobby så mycket som möjligt. Betydligt bättre å roligare så än att äta å suga skit å ständigt vara pank bara för å synas på tv/film. Skådespelandet blir ofta mer ”äkta” på det sättet också och du kan påverka mer själv.
Citera
2018-04-26, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Satsa på amatör teater här i Sverige. Ha ett enkelt jobb vid sidan av som du inte behöver lägga så mycket tid/engagemang i men som ger vad du behöver för att leva varje månad, å sen kan ägna dig åt din stora hobby så mycket som möjligt. Betydligt bättre å roligare så än att äta å suga skit å ständigt vara pank bara för å synas på tv/film. Skådespelandet blir ofta mer ”äkta” på det sättet också och du kan påverka mer själv.

Jag tror helt tvärtom måste jag säga. Jag tror man blir mer äkta om man satsar fullhjärtat på det man tror på. Det finns ju massa kändisar som kommit från ingenstans. Har inget exempel på någon sådan men Drake påstår ju att han startade från botten..
Citera
2018-04-26, 01:07
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
inte över 20 hahah! Så väldigt ung. Och ja jag är helt seriös

Har du jobb eller nått? För det kostar ju att vara med i exempelvis teatergrupper.
För att hanka sig fram som statist tror jag inte kommer göra så stor skillnad.
Citera
2018-04-26, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballen99
Jag tror helt tvärtom måste jag säga. Jag tror man blir mer äkta om man satsar fullhjärtat på det man tror på. Det finns ju massa kändisar som kommit från ingenstans. Har inget exempel på någon sådan men Drake påstår ju att han startade från botten..

Menade att man styrs mer i sitt skådespelande och inte har möjlighet att själv ”tolka” sin rollfigur som obetydlig birollsinnehavare i en större å flashigare produktion.
I en amatörteater kan man vara stjärnan som får möjlighet att tolka & utveckla sin roll, man kan också välja att göra roller man själv vill å känner för när man har ett jobb vid sidan av.
Ska man försöka bli heltids skådespelare får man vara jäkligt glad för allt man kan få, tex om man får göra reklam, kanske för nån hemorrojd salva , mjällmedel eller i bästa nåt annat
Citera
2018-04-26, 22:32
Medlem
NattNatts avatar
Citat:
Snälla kom med tips))

Om du brinner för skådespel så satsa på det. Men gör det för att du älskar det du gör, inte för att du vill bli känd, annars kommer det bara sluta illa. Tänk absolut inte att du gör vad som helst för att lyckas, för det där säger du bara av ungdomlig naivitet och är ingenting som du har tänkt igenom hela betydelsen av. Men om den tanken finns i ditt bakhuvud så är risken stor att du handlar på den om ”chansen” väl dyker upp, och efteråt är det ofta för sent att ångra sig.

Om du får ett erbjudande om något, så tänk igenom det noga och diskutera det med någon som bryr sig om dig innan du tar ett beslut. Att ha pengar men vara olycklig är inte värt ett skvatt. Och att vara olycklig men känd gör bara saken ännu värre.

Hoppas att du tar till dig av det som sagts i tråden. Det är bättre att lyckas i liten skala och vara lycklig, än att ”lyckas” i stor skala och vara olycklig. Dessutom är det inget som säger att du inte till slut blir en stjärna ändå, men låt det i så fall ske för att du är en utmärkt skådespelerska som folk respekterar och högaktar, inte för att du gjorde vad som helst för att komma dit, och i processen förlorade dig själv.
Citera
2018-04-26, 22:45
Medlem
jay.simpsons avatar
Studera teater och drama på ett bättre universitet satsa på England eller USA. Förstå att det nästintill är omöjligt att bli känd en majoritet är bunden till teatrar som stadsteatern och får sin inkomst därifrån Heter man inte Wahlgren ellet Skarsgård är det svårt att göra sig ett namn.

Vikander flyttade till London efter andra avenyn. Noomi Rapace har sagt att hon erbjöds en Oscar om hon ställde upp på Weinsteins närmande Rapace bad honom att dra åt helvete Om Vikander har sålt sig vet bara Vikander. Som SilentDay skriver det är mycket skit både i Sverige och utomlands för en ung okänd skådespelare som vill slå igenom speciellt en ung tjej men även unga killar.
Citera
2018-04-26, 23:27
Medlem
Om TS motiv för att bli skådis är att bli känd -> skit i det.
Men om du har ett genuint intresse för skådespelaryrket -> Scenskolan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in