Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2018-07-23, 10:28
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Socker är en drog för kroppen och inte konstigt om du föll för frestelsen och åt det du gjorde.
Troligen har du många års sockermissbruk bakom dig.

Däremot verkar du fixerad vid kalorier. Har du problem med vikten är det nog helheten i vad du äter.
Vissa sockerberoende ersätter tidigare intag med dryck med sötningsmedel. Då blir man aldrig av med sitt sockerberoende utan möjligen ökar behovet då man lurar kroppen att sött är ok. T.ex. cola-light eller energiliknande drycker med sötningsmedel.

Så det du åt var säkert runt 3000 kalorier vilket du fått tips om tidigare men risken är att du får i dig massor mer nu när du släppt spärren for kolhydrater. Ungefär som en alkis som bara provat lite sprit.

Skaffa dig kostvanor som inte bygger på sockerladdad mat. Enda chansen för att bli fri från sockerberoende.

Alltså bröd, pasta, ris, potatis är i princip socker och du bara underhåller sockerberoendet.

Det fetstilta är delvis missvisande, inkorrekt, och saknar belägg.
Citera
2018-07-23, 10:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det fetstilta är delvis missvisande, inkorrekt, och saknar belägg.

Du får gärna tro vad du vill men sockerberoende är verklighet för många människor.

Läs gärna på så kanske även du kan lära dig vad det är.

Börja här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sockerberoende

Det finns så mycket belägg för detta men är man blind så ser man inte sådant.

Jag har själv varit sockerberoende men är sedan ett antal år befriad från sådant, i den mån man kan bli helt fri. Precis som övriga droger lär sig kroppen snabbt att gilla socker och det sitter i för evigt.

Här finns även mer att läsa: https://www.dietdoctor.com/se/

Men troligen läser du inte för du själv vet bäst, är det så?
Citera
2018-07-23, 10:50
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Du får gärna tro vad du vill men sockerberoende är verklighet för många människor.

Läs gärna på så kanske även du kan lära dig vad det är.

Börja här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sockerberoende

Det finns så mycket belägg för detta men är man blind så ser man inte sådant.

Jag har själv varit sockerberoende men är sedan ett antal år befriad från sådant, i den mån man kan bli helt fri. Precis som övriga droger lär sig kroppen snabbt att gilla socker och det sitter i för evigt.

Här finns även mer att läsa: https://www.dietdoctor.com/se/

Men troligen läser du inte för du själv vet bäst, är det så?
Nej, jag vet inte bäst, tvärtom är jag öppen för ny kunskap. Det går inte att likställa droger med socker, vilket delvis står på länken du själv postade:
Citat:
Ett så kallat sockerberoende bör inte jämställas med andra typer av klassiska beroenden så som alkohol, tobak eller narkotika
Och det står även:
Citat:
Fenomenet är dock kontroversiellt och har inte officiell status som sjukdom
Det finns definitivt inte mycket belägg, som du påstår.

En längre artikel i ämnet:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5174153/
Citat:
Given the lack of evidence supporting it we argue against a premature incorporation of sugar addiction into the scientific literature and public policy recommendations.
Citat:
There is the problem of the dearth of data on pure sugar consumption as we rarely consume sugar in isolation, and the ecological validity of studies examining pure sugar consumption in humans would be limited.
Citera
2018-07-23, 11:09
Medlem
Citat:
massa text

Blä. Vart hittar du din information egentligen. Välkommen till ett diskussionsforum med lite kunnigt folk säger jag bara...

Citat:
Ursprungligen postat av caffeineaddict
Har varit duktig och käkat nyttigt och skippat socker helt i 3 månader och idag så bröt jag rutinen för jag kunde inte hålla mig längre. Allting är hemmagjort förresten (inte jag som bakat dock).

Jag åt på en liten fikatallrik, halva storleken av en papperstallrik.

Det jag åt idag var:

Blåbärspaj - 3 stora bitar
Hallonpaj 3 stora bitar
Chokladtårta med grädde 3 stora bitar.
2 kanelbullar, stora
3 portioner tjock vispad grädde
Ännu en chokladtårta med 10 st normalstora jordgubbar, 5 digistivekex (stora)

https://imgur.com/a/pbEziGt bitarna är lite större än detta

Jag förstår att det är omöjligt att säga exakt hur många kalorier, men om du skulle gissat hur många kalorier åt jag idag?

Du kan tänka såhär för att lära dig uppskatta. Bakvärk är mest kolhudrater och fett. Inte mycket tillsatt vatten. Eftersom kolhydrater alltid är runt 400kcal per 100g så innebär det att bakverk alltså är minst 400kcal per 100g. Eftersom fett är 900kcal per 100g och bakverk innehåller smör så är runt 500-600kcal per 100g kaka en bra gissning. Som första posten också uppskattade.
Citera
2018-07-23, 12:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Blä. Vart hittar du din information egentligen. Välkommen till ett diskussionsforum med lite kunnigt folk säger jag bara...

Vanligt beteende bland folk som förnekar socker och kolhydratrika livsmedels olämplighet i en vettig kost.

Du verkar tillhöra dessa som tror att man måste äta massa kolhydrater för att kroppen ska fungera.

Till TS, låt dig inte förvillas av sådana villfarelser utan sök fakta om vad du mår bäst av.
Citera
2018-07-23, 16:15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Vanligt beteende bland folk som förnekar socker och kolhydratrika livsmedels olämplighet i en vettig kost.

Du verkar tillhöra dessa som tror att man måste äta massa kolhydrater för att kroppen ska fungera.

Till TS, låt dig inte förvillas av sådana villfarelser utan sök fakta om vad du mår bäst av.
Det är ditt påstående om sockerberoende som jag ifrågasatte, du länkade till wikipedia, som sa emot det du påstod, inget särskilt bra stöd eller belägg för din sak.

Nej, kolhydrater är inte essentiellt, inte det vi diskuterade eller någon som hävdat heller.

Dessutom är det som så att socker kan ingå i en överlag näringsrik kost utan problem, vi har en rekommendation om att max 10E% bör komma från tillsatt socker. Det betyder inte att mer än så är negativt, problemet blir att ju mer kalorier som kommer från socker, desto svårare blir det att få i sig den näring man behöver. Eftersom socker endast tillför energi och ingen näring.

Du skrev att det finns mycket belägg för sockerberoende, det gör det inte, annat än anekdoter som hävdar detta.
Citera
2018-07-29, 13:40
Medlem
tj.s avatar
Näring, kost och kosttillskott --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto