• 1
  • 2
2018-04-25, 02:03
Medlem
BAB7s avatar
Har lagt märke till att det är väldigt billigt att parkera i Malmö.

Det är ju trots allt en storstad med sina 350.000 invånare och i storstäder brukar det vara både dyrt och komplicerat att parkera, ofta svårt att hitta en ledig parkering etc.

I Malmö är det precis tvärtom.
Massor med parkeringsplatser överallt, även mitt i city.
Priset varierar från, 8 kronor till max 25 kronor i timmen, efter kl.18 är det gratis på många P-platser, och efter kl.20 är det gratis på nästan alla P-platser i stan.
Ett annat exempel är ett relativt nytt och fint P-hus med jättebreda parkeringsrutor (tummen upp!), mitt i city, priset här är 20 kr i timmen.

Dessutom är det gratis att parkera på massor av parkeringsplatser! - nästan överallt i staden kan man lätt hitta både stora och små parkeringsplatser där det är gratis att hålla 2 timmar eller 4 timmar med P-skiva.
Många av dessa gratisparkeringar är också väldigt stora med plats för hundratals
bilar, och detta ganska centralt i staden!
Även flera gatuparkeringar (där man parkerar längs gatan) med 2 eller 4 timmars gratis parkering med P-skiva har jag sett ofta.

Eftersom jag rör mig mycket i andra städer så vet jag hur besvärligt det kan vara, vi kan ta grannstaden Köpenhamn - där kostar det minst 40 kronor i timmen att parkera i centrum, jag har aldrig hittat någon gratis parkering och parkeringsavgift måste betalas dygnet runt!

- eller ett annat exempel, Amsterdam - här kostar det 80 kronor i timmen att parkera, dygnet runt!
Dessutom alldeles för få parkeringsplatser men en jävla massa cyklister!

- eller Hamburg - upp till 60 kronor i timmen, men nästan alltid max 2 timmars parkering, alltså totalt värdelöst, dessutom finns det för få parkeringsplatser i centrum vilket gör det ännu jävligare, för ofta blir så att man kör runt och försöker hitta en plats, men till slut skiter man i det och ger upp istället..
Senast redigerad av BAB7 2018-04-25 kl. 02:06.
Citera
2018-04-25, 02:49
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Det är ju trots allt en storstad med sina 350.000 invånare och i storstäder brukar det vara både dyrt och komplicerat att parkera, ofta svårt att hitta en ledig parkering etc.

I Malmö är det precis tvärtom.
Massor med parkeringsplatser överallt, även mitt i city.
Priset varierar från, 8 kronor till max 25 kronor i timmen, efter kl.18 är det gratis på många P-platser, och efter kl.20 är det gratis på nästan alla P-platser i stan.
Ett annat exempel är ett relativt nytt och fint P-hus med jättebreda parkeringsrutor (tummen upp!), mitt i city, priset här är 20 kr i timmen.

Dessutom är det gratis att parkera på massor av parkeringsplatser! - nästan överallt i staden kan man lätt hitta både stora och små parkeringsplatser där det är gratis att hålla 2 timmar eller 4 timmar med P-skiva.
Många av dessa gratisparkeringar är också väldigt stora med plats för hundratals
bilar, och detta ganska centralt i staden!
Även flera gatuparkeringar (där man parkerar längs gatan) med 2 eller 4 timmars gratis parkering med P-skiva har jag sett ofta.

Eftersom jag rör mig mycket i andra städer så vet jag hur besvärligt det kan vara, vi kan ta grannstaden Köpenhamn - där kostar det minst 40 kronor i timmen att parkera i centrum, jag har aldrig hittat någon gratis parkering och parkeringsavgift måste betalas dygnet runt!

- eller ett annat exempel, Amsterdam - här kostar det 80 kronor i timmen att parkera, dygnet runt!
Dessutom alldeles för få parkeringsplatser men en jävla massa cyklister!

- eller Hamburg - upp till 60 kronor i timmen, men nästan alltid max 2 timmars parkering, alltså totalt värdelöst, dessutom finns det för få parkeringsplatser i centrum vilket gör det ännu jävligare, för ofta blir så att man kör runt och försöker hitta en plats, men till slut skiter man i det och ger upp istället..

Först: Det finns bara en storstad i Sverige och det är inte Malmö!

Att det är billigt att parkera beror på att det är så få som betalar! Väldigt många bilar ägs av bilmålvakter och därför tycker Malmö stad att de kan bjuda de riktiga svenskarna som är de som betalar skatt i Malmö på billig parkering så de inte flyttar från Malmö!
Citera
2018-04-25, 03:54
Medlem
Sooks avatar
Jag var i Amsterdam i somras och parkerade centralt i ett garage. Jag minns inte exakt vad det kostade men det var inga 80kr i timmen i vart fall. I såna fall hade jag nämligen kommit ihåg det eftersom jag stod i cirka tre timmar.

I Uppsala kostar det 20 kronor första två timmarna, sen hutlösa 35kr centralt.
Citera
2018-04-25, 06:01
Medlem
MrChows avatar
Citat:
[..]vi kan ta grannstaden Köpenhamn - där kostar det minst 40 kronor i timmen att parkera i centrum, jag har aldrig hittat någon gratis parkering och parkeringsavgift måste betalas dygnet runt!

Det finns gott om parkeringar 2-3 kvarter från Tivoli som kostar 100:- per dygn sen är, så vitt jag vet, alla gatuparkeringar gratis från lördag eftermiddag och hela söndagarna (så länge det inte ändrats sen ett halvår tillbaka).
Citera
2018-04-25, 07:08
Medlem
elmhedens avatar
Vadå "andra" storstäder. Du menar jämfört med storstäder.
Citera
2018-04-25, 08:07
Medlem
BernardLoutres avatar
Kanske därför att Malmö är en stad som inte behöver bry sig om sin ekonomi. Ju mindre pengar de får in, desto mer får de från oss skattebetalare i övriga landet.
Citera
2018-04-25, 08:15
Medlem
ratanax2s avatar
Malmö, menar ni Svenska Kabul ?
Citera
2018-04-25, 08:32
Medlem
RiverStyxs avatar
Håller inte med om att Malmö kan jämföras med riktiga storstäder. Det är snarare en större småstad (och jag bor där).

Men med det sagt så är det billigt att parkera i Malmö jämfört med andra städer. Men å andra sidan är ju allt billigt i Malmö. Från falafel till bostadsrätter, det är billigare här än vad det "borde" vara om man jämför med andra städer. Tjänar man bra i Malmö har man faktiskt en jävla köpkraft, det är en fördel med att bo här.
Citera
2018-04-25, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Det finns gott om parkeringar 2-3 kvarter från Tivoli som kostar 100:- per dygn sen är, så vitt jag vet, alla gatuparkeringar gratis från lördag eftermiddag och hela söndagarna (så länge det inte ändrats sen ett halvår tillbaka).
Har använt p-skiva flera gånger i kbh utan problem. Lättare att parkera där än valfri stad i Sverige.
Citera
2018-04-25, 09:16
Medlem
smoker27s avatar
Haha säger så här istället vem vill riskera att få bilen utbränd

Mvh
Smoker
Citera
2018-04-25, 09:42
Medlem
psflaxs avatar
Citat:

Har för mig att på Stortorget kostar det 30-40kr, men det kanske är ändrat.
Citera
2018-04-25, 09:57
Medlem
ElvisFans avatar
Kan det vara så att ingen parkerar om det är för dyrt? Med tanke på självrisken för stöld, brand och skadegörelse?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in