2018-04-25, 05:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Om jag överför mina kunskaper från konventionell gräsodling i hinkar inomhus till detta projekt skulle jag nog påstå att ljuset är det mest krävande inne. Herr Anka behöver nog minst ett par såndäringa billiga växt-LEDar från Ikea om det skall bli snyggt.

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60317483/

Halvdussin ledlampor 1-5W, 2st 18W led, 2st 15W led speciellt för växter, 70W metalhalogen med en ljuskälla som är grymt effektiv till akvarieväxter, 4st 23W lågenergilampor, köksfönster i söderläge, 2st 18W lysrör, 2x54W lysrör, 2x36W lysrör, 6x18W lysrör, 10W ledstrålkastare utöver det har jag lysdioder och drivare nog för ~300W....det är bara vad jag kommer ihåg har säkerligen mer i gömmorna.
Citera
2018-04-25, 06:01
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Halvdussin ledlampor 1-5W, 2st 18W led, 2st 15W led speciellt för växter, 70W metalhalogen med en ljuskälla som är grymt effektiv till akvarieväxter, 4st 23W lågenergilampor, köksfönster i söderläge, 2st 18W lysrör, 2x54W lysrör, 2x36W lysrör, 6x18W lysrör, 10W ledstrålkastare utöver det har jag lysdioder och drivare nog för ~300W....det är bara vad jag kommer ihåg har säkerligen mer i gömmorna.

I så fall skulle jag köra på metallhalogenen, bäst spektrum för tillväxt om du skall ha typ gräsmatta.
Citera
2018-04-25, 08:15
Medlem
borrizs avatar
Glöm inte bara att du måste ha någon slags dränering i hinken
Citera
2018-04-26, 09:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
I så fall skulle jag köra på metallhalogenen, bäst spektrum för tillväxt om du skall ha typ gräsmatta.
Ljuskällan är till växtakvarier, inte så mycket rött men mycket blått ljus färgtemperatur ~10.000 kelvin så inte riktigt optimal.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Glöm inte bara att du måste ha någon slags dränering i hinken
Har både lekakulor och sand jag kan använda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in