Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-25, 05:51
  #13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Om jag överför mina kunskaper från konventionell gräsodling i hinkar inomhus till detta projekt skulle jag nog påstå att ljuset är det mest krävande inne. Herr Anka behöver nog minst ett par såndäringa billiga växt-LEDar från Ikea om det skall bli snyggt.

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60317483/

Halvdussin ledlampor 1-5W, 2st 18W led, 2st 15W led speciellt för växter, 70W metalhalogen med en ljuskälla som är grymt effektiv till akvarieväxter, 4st 23W lågenergilampor, köksfönster i söderläge, 2st 18W lysrör, 2x54W lysrör, 2x36W lysrör, 6x18W lysrör, 10W ledstrålkastare utöver det har jag lysdioder och drivare nog för ~300W....det är bara vad jag kommer ihåg har säkerligen mer i gömmorna.
Citera
2018-04-25, 06:01
  #14
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Halvdussin ledlampor 1-5W, 2st 18W led, 2st 15W led speciellt för växter, 70W metalhalogen med en ljuskälla som är grymt effektiv till akvarieväxter, 4st 23W lågenergilampor, köksfönster i söderläge, 2st 18W lysrör, 2x54W lysrör, 2x36W lysrör, 6x18W lysrör, 10W ledstrålkastare utöver det har jag lysdioder och drivare nog för ~300W....det är bara vad jag kommer ihåg har säkerligen mer i gömmorna.

I så fall skulle jag köra på metallhalogenen, bäst spektrum för tillväxt om du skall ha typ gräsmatta.
Citera
2018-04-25, 08:15
  #15
Medlem
borrizs avatar
Glöm inte bara att du måste ha någon slags dränering i hinken
Citera
2018-04-26, 09:27
  #16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
I så fall skulle jag köra på metallhalogenen, bäst spektrum för tillväxt om du skall ha typ gräsmatta.
Ljuskällan är till växtakvarier, inte så mycket rött men mycket blått ljus färgtemperatur ~10.000 kelvin så inte riktigt optimal.


Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Glöm inte bara att du måste ha någon slags dränering i hinken
Har både lekakulor och sand jag kan använda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback