Citat:
=stilicho|63877861]Att bli lurad implicerar att det finns något att bli lurad i från. I det här fallet att det finns något rätt svar som man av olika anledningar nekas, man blir lurad. Så är det nu inte i det här fallet. Det finns inte något objektivt rätt system som är det man borde ha. Politik består till sin natur av en stor mängd subjektiva och helt godtyckliga åsikter.
Om vi nu sätter detta stycke i relation till ett stycke i ditt förra inlägg:
Citat:
Givet att ovan är korrekt, vilket det är, så blir det uppenbart att det inte spelar någonsomhelst roll om folk vet vad de röstar på eller kan något om politik. Det som spelar någon roll är om de känner att de är delaktiga i maktspelet. Och om de känner sig delaktiga i maktspelet genom att rösta på den partiledare som har snyggast frisyr så är det ett lika gott skäl som något annat.
Med andra ord har dom som har sak i ett ärende blivit skapligt lurade, eftersom allas rösträtt/ våldskapital är lika mycket värt, oavsett om dom Vet något om ärendet eller inte, eller har sak i det eller inte.
Man har avsagt sig sin egen fördel till konsensussamhällets fördel, vilket innebär att man kan bli totalt Sodomerad utan att man kan göra ett skit åt det, vilket för mig in på nästa sak.
Citat:
Demokrati är inget annat än ett civiliserat sätt att lösa konflikter och fatta kollektiva beslut. Bland djur och primitiva människogrupper (och hit räknar jag större delen av tredje världen) låter man våldsutövning, faktisk och inbillad, etablera makthierarkier och därmed beslutsfattandet.
Vill man så kan man se demokrati som en form av högt förädlat maktspel där vi avskaffat våldsaspekten och ersatt den med rösträtter. Visserligen är inte den individuella våldskapaciteten exakt densamma som rösträttskapaciteten men det är en hygglig approximation
.
Vad händer nu då om Jag inte följer majoritetens beslut?
Citat:
För att ha en stabil politik behöver man jämka samman dessa godtyckliga ståndpunkter på ett sätt så att ingen part känner sig tillräckligt förfördelad för att riva upp systemet. Demokrati utför den uppgiften bättre än alla andra system, åtminstone under de flesta förhållanden.
Hur brukar "Demokratier" se på utbrytare?