Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-04-24, 10:01
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Kan någon bistå mig vad denna filosofi kallas?

"Är det det värsta du varit med om, så kan det bara bli bättre. Är det inte det värsta du varit med om: Vad gnäller du för, detta har du verktyg till att hantera pga tidigare upplevelser.

Passar det inte är du fullt fri att ta ditt eget liv."

Något sådant tror jag är andemeningen i filosofin, men jag glömmer bort vad den kallas.

EDIT: Bytte från punkt till frågetecken i rubriken.
Senast redigerad av Kalle-Swarts 2018-04-24 kl. 10:15.
Citera
2018-04-24, 10:30
Medlem
nutkjells avatar
Lite OT från mig men känns ju spontant som att du skulle gilla Schopenhauer och kanske dom gamla existensialisterna.
Citera
2018-04-24, 10:39
Medlem
spyder123s avatar
Kan inte direkt göra kopplingen till någon (välkänd) filosofisk skola... men som tidigare sagts så var Schopenhauer rätt pessimistisk av sig. Dock trodde han inte på självmord och han tyckte inte att ditt citat var så man skulle göra, utan bara att det eviga lidandet och kämpandet var en del av det mänskliga psyket.

Vill du läsa om rena livsfilosofier hänvisar jag till Hellenismen, i synnerhet "stoicismen" eller "epikurismen". Men de främjar inte direkt det synsätt du beskrev, utan snarare att att vi når frid genom att inte identifiera oss med vårt lidande typ.
Senast redigerad av spyder123 2018-04-24 kl. 10:50.
Citera
2018-04-24, 12:52
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Tack för svar, får apostlahästa mig ner till bibblan och kolla upp Schopenhauer.

Ska väl säga att citatet jag skrev är en parafras.

Kan ju vara så att jag blandat ihop stoiker, pessimister, cyniker och diverse andra "surgubbar". Blir ju lätt så när man maniskt snabbläser några sidor här och var.
Citera
2018-04-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Swarts

"Är det det värsta du varit med om, så kan det bara bli bättre. Är det inte det värsta du varit med om: Vad gnäller du för, detta har du verktyg till att hantera pga tidigare upplevelser.

Något sådant tror jag är andemeningen i filosofin, men jag glömmer bort vad den kallas.

Hur kan man dra slutsatsen att det kommer att bli bättre bara för att man inte har varit med om någonting värre? det kan väl bli ännu värre.
Citera
2018-04-26, 20:39
Bannlyst
Citat:
Tack för svar, får apostlahästa mig ner till bibblan och kolla upp Schopenhauer.

Ska väl säga att citatet jag skrev är en parafras.

Kan ju vara så att jag blandat ihop stoiker, pessimister, cyniker och diverse andra "surgubbar". Blir ju lätt så när man maniskt snabbläser några sidor här och var.

Schopenhauer är bra, men det du skrev är mer typiskt för stoikerna. Epiktetos och Marcus Aurelius hade kunnat säga det.
Citera
2018-04-27, 03:04
Medlem
Citat:

Först och främst så är det ett otroligt fräckt uttalande. Det första påståendet är dessutom falskt. Även om du råkat ut för något som hittills är det värsta du varit med om så kan det faktiskt bli värre. Så det första uttalandet tyder på ett bristande intellekt.

Det andra påståendet, att ifall man vet att hantera hemskheter för att man varit med om traumatiska händelser tidigare är inte heller säkert att det är sant. Snarare kan det vara precis tvärtom, att ifall man varit med om något fruktansvärt så blir man extra känslig för saker som påminner om den upplevelsen. Så det andra påståendet brister i både reflektionsförmåga och känslighet.

I det tredje påståendet så innehåller ordvalet "passar det inte" en beskyllning om att vara bortskämd, vilket inte heller behöver vara sant. Sedan att lösningen på att vara bortskämd på det sättet skulle vara självmord är som ett elakt skämt, ett rått hån.

Du kan inte övertyga mig om att detta skulle vara filosofi. Det låter mer som en arrogant barbar som är rädd för sina egna och andras känslor.
Citera
2018-05-03, 13:31
Bannlyst
Stoicismen är i högsta grad en filosofi, men den är inte särskilt akademisk.
Citera
2018-05-04, 21:00
Medlem
Citat:

Det centrala i det du beskriver är en uppgiven hållning. Den enda "filosofi" som passar är Stoicismen som den uttrycks av Marcus Aurelius. Se speciellt hans bok "meditationer" (fan .. nu måste jag leta reda på den i bokhyllan .. hang on) .. så det är passage 2.4 (bok två) där han säger:

Citat:
Remember how long you have been deferring these things, and how many times you have been granted further grace by the gods, and yet you have failed to make use of it. But it is now high time that you realised what kind of universe this is of which you form a part, and from what governing part of that universe you exist as an emanation; and that your time here is strictly limited, and unless you make use of it to clear the fog from your mind, the moment will be gone, as you are gone, and never be yours again.

Ungefär så. Stoicism.

Proprioception
Citera
2018-05-16, 18:26
Medlem
Nails avatar
Citat:

Panglossianism?
Doktor Pangloss, som – oavsett hur mycket elände huvudpersonen Candide råkar ut för – står fast vid att de lever i "den bästa av världar".
Citera
2018-05-21, 14:40
Medlem
LucNNs avatar
Citat:

Känner inte igen detta som uttryck för en filosofisk position, men man kan väl Kalla det gnäll-minimalisme, eller gnäll-restriktivism, typ: du bör minimera ditt gnällande och förbehålla det för de taskigaste stunderna. Annars lät det ju också som en sorts pensionistorienterat ungdomskritik. Typ: sluta gnälla, dagens ungdom har det för lätt.
Citera
2018-06-08, 15:36
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Först och främst så är det ett otroligt fräckt uttalande. Det första påståendet är dessutom falskt. Även om du råkat ut för något som hittills är det värsta du varit med om så kan det faktiskt bli värre. Så det första uttalandet tyder på ett bristande intellekt.

Det andra påståendet, att ifall man vet att hantera hemskheter för att man varit med om traumatiska händelser tidigare är inte heller säkert att det är sant. Snarare kan det vara precis tvärtom, att ifall man varit med om något fruktansvärt så blir man extra känslig för saker som påminner om den upplevelsen. Så det andra påståendet brister i både reflektionsförmåga och känslighet.

I det tredje påståendet så innehåller ordvalet "passar det inte" en beskyllning om att vara bortskämd, vilket inte heller behöver vara sant. Sedan att lösningen på att vara bortskämd på det sättet skulle vara självmord är som ett elakt skämt, ett rått hån.

Du kan inte övertyga mig om att detta skulle vara filosofi. Det låter mer som en arrogant barbar som är rädd för sina egna och andras känslor.

Ja, och till yttermera visso kan det vara så att det värsta man varit med om kan vara ett globalt minimum men ändå inte ge verktyg att hantera mindre svåra händelser av en helt annan art.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in