2018-04-23, 22:40
Avslutad
Flashback,

Vill gärna höra från er som antingen arbetar på en advokatbyrå, stor som liten, eller som gjort sommarpraktik, besökt eller mött personal från byråer, om era erfarenheter och upplevelser av er arbetsplats. Börjar bli dags för mig att ta examen snart och vill göra höra era anonyma röster och åsikter om vad ni tycker. Önskar inte enbart skitsnack och skvaller, men ärliga åsikter och vad ni har för erfarenheter av olika advokatbyråer.

Några utgångspunkter kan vara:
– Lön
– Delägare
– Arbetsklimat
– Medarbetare
– Utbildningar under anställningen/vare sig byrån investerar i sina medarbetare eller ej.
– "Skvaller" som kan vara bra att veta som arbetssökande.
– Om ni avråder/råder mig dit.

Har själv inte jobbat på någon byrå så har inte något att dela.

/L1bertas.
Senast redigerad av L1bertas 2018-04-23 kl. 22:48.
Citera
2018-04-23, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L1bertas
– Lön
Som nyexad så blir du till en början biträdande jurist (läs: skriva rättsutredningar/pm och hämta kaffe åt andra). Räkna med en ingångslön på 26-28K. Efter ca. 5 års erfarenhet runt 32-35K. Lönestegringen genom erfarenhet är ganska skarp - dvs bra! Notera att de större byråerna erbjuder en lägre lön, men fler uppdrag. Mindre byråer erbjuder i regel färre uppdrag men en marginellt högre lön. Bonussystem/incitament av olika slag är förekommande. Har byrån haft ett bra år så är det brukligt att få en liten bit av kakan (även om delägarna blir de riktiga vinnarna här). Som jurist har man också debiteringskrav på allt arbete man lägger ned, vare sig det är att flytta på pärmar för en klients räkning eller ringa och lämna ett meddelande över telefon. Dessa timmar loggas och din prestation beräknas delvis utifrån detta, vilket också kan leda till bonusar.

Citat:
– Delägare
Något som alla jurister strävar efter - Gäller särskilt på advokatbyråer. Först då börjar du kunna räkna in en statuslön. Byråer har i system att göra sina skickligaste och lojalaste medarbetare till delägare - sen om det tar 5 eller 10 år varierar. I princip så jobbar alla jurister och advokater för att slicka röv på sin arbetsgrupps delägare, för att själva få bli en i framtiden. Man kan säga att delägarna tar all ära för det slit som byrån presterar. Delägarna är ganska så notoriskt kända för att hetsa sina jurister att suga ut så mycket betalt av sina klienter som möjligt, och därmed dra in kosing till byrån. Skulle säga att det är den mest överordnade prioriteten över allt annat. Tid är pengar - och det märks verkligen av här!

Citat:
– Arbetsklimat
En ganska så unik arbetsmiljö. Utåt sett försöker man att verka mjuk och human, men i verkligheten så upplevs det som en strikt ordningssam och professionell arbetsplats. Stötande skämt om vem som rullade runt i leran i senaste Farmen-avsnittet undanbedes, så i stället begränsas fikapaus-skämten till någon lustig formulering som stod i HD:s senaste prejudikat. Alla vill visa framfötterna och prestera och det blir lite av en elitistiskt atmosfär eftersom det inte anställs några slashasar eller laidback-typer på en byrå. Hög arbetsbelastning och du förväntas prestera på topp hela tiden, med en stor andel individuellt arbete. Gör man bara sitt utan att belasta andra medarbetare så har man övrigas respekt.

Citat:
– Medarbetare
Se ovan. Men kan lägga till att man mest bara har kontakt med de kollegor som är i samma arbetsgrupp och arbetar med samma typ av frågor som en själv, vilket kanske handlar om 3-5 andra personer. T.ex har jurister som sitter med konkursförfaranden ingen vidare stor kontakt med jurister som arbetar med arbetsrättsliga frågor. Så det är ganska så avskärmat mellan avdelningarna. Men i fikarummet blir det ju gott och blandat.

Citat:
– Utbildningar under anställningen/vare sig byrån investerar i sina medarbetare eller ej.
Alla seriösa byråer har fortlöpande vidareutbildningar. Räkna med minst någon utbildningsvecka om året. Inte helt ovanligt att jurister tar en period i karriären för att få mer erfarenhet genom att arbeta under en begränsad period på till exempel JO, JK, UD eller liknande. I övrigt är det upp till var och en att hålla sig färskt uppdaterad med senaste nytt inom de rättsområden man arbetar med - alltså är det fördelaktigt att man har ett stort eget intresse för vad man faktiskt ska arbeta med.

Citat:
Byråer (och andra) försöker kontinuerligt att tona ned betydelsen av betyg. Men när det kommer till kritan handlar det för nyexade alltid till 90% om betyg (absolut minimum med 50% AB), helst inklusive goda vitsord från ting. Övriga 10% handlar om kontakter. Har du varken det ena eller andra så är det knappt ens värt att söka jobb på de större byråerna. Av den anledningen kan det vara värt att studera fria kurser under någon extratermin för att sedan bygga sin examen på de kurser man har högst betyg i.

Citat:
Omöjligt att svara på. Eftersom du snart tar examen så borde du själv vid det här laget ha en ganska så god tanke på vart någonstans du vill vidare i livet. Vilka rättsområden intresserar dig? Vad har du fördjupat dig i? Humanjuridik eller affärsjuridik? Får också anta att du är van vid känslan av betygshets och konkurrens. Om du trivs i den typen av miljö så är ju en byrå ett ypperligt alternativ. För egen del så tycker jag att det är en bra dörröppnare och jag rekommenderar arbete på byrå - men det är min personliga subjektiva åsikt.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-04-23 kl. 23:50.
Citera
2018-04-24, 00:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Som nyexad så blir du till en början biträdande jurist (läs: skriva rättsutredningar/pm och hämta kaffe åt andra)… men det är min personliga subjektiva åsikt.

Bra svar! Får man fråga vilken byrå du arbetar på?
Tänker mig främst de affärsjuridiska byråerna men kan vara intressant att få höra om diverse.

Förtydligande: Söker alltså upplevelser från specifika byråer, dvs Vin*e, Mannh*eimer, Rosc*ier osv. Inte allmänna omdömen om yrket utan av olika arbetsplatser.
Senast redigerad av L1bertas 2018-04-24 kl. 00:07.
Citera
2018-04-24, 14:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Några utgångspunkter kan vara:
– Lön
– Delägare
– Arbetsklimat
– Medarbetare

Jobbar inte själv på byrå men har kontakter som varit/är advokater eller jurister på byrå.

Vad gäller lönen handlar det mkt om vilken typ av rättsområde du söker dig till. Inom affärsjuridik är lönerna högst, där man kan få en ingångslön på ca 30-35 tkr och en snabb löneutveckling uppepå det. Inom humanjuridik är lönerna sämre, t.ex. familjerätt. Detta beror främst på vilken typ av klienter man har att göra med.

Att bli delägare är ytterst individuellt, jobbar man hårt blir man det snabbt och annars inte. Beror även på byrån och chefen. Men räkna med att först bli senior efter ett par år.

Arbetsklimatet och kollegorna varierar också mkt beroende på område. Gissar att det är tuffare inom affärsjuridik (som med alla konservativa branscher) och mer avkopplat inom humanjuridik. Beror gissningsvis även på vilken stad du jobbar i, familjerådgivare i Söderhamn är nog inte lika pretto som affärsjurister på de största byråerna i Stockholm.

Vad gäller utbildning tror jag man har en hel del utbildning som anställd, det ingår säkerligen att man uppdaterar sina kunskaper regelbundet.
Citera
2018-04-24, 14:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Söker alltså upplevelser från specifika byråer, dvs Vin*e, Mannh*eimer, Rosc*ier osv.

Varför kryptera företagsnamnen? Bolag som arbetsgivare brukar väl kunna skrivas ut utan problem?
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2018-04-24 kl. 15:19.
Citera
2018-04-24, 15:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Som nyexad så blir du till en början biträdande jurist (läs: skriva rättsutredningar/pm och hämta kaffe åt andra). Räkna med en ingångslön på 26-28K. Efter ca. 5 års erfarenhet runt 32-35K.

Jag tror dina fördomar är väldigt överdrivna. De jag känner som börjat som biträdande jurist på större byråer har fått betydligt mer än 26-28 tkr, och ligger knappast på 32-35 efter 5 år i yrket. Lönerna är betydligt högre än så.

Man kokar heller inte kaffe som biträdande jurister, du tänker nog på assistent.

Citat:
En ganska så unik arbetsmiljö. Utåt sett försöker man att verka mjuk och human, men i verkligheten så upplevs det som en strikt ordningssam och professionell arbetsplats. Stötande skämt om vem som rullade runt i leran i senaste Farmen-avsnittet undanbedes, så i stället begränsas fikapaus-skämten till någon lustig formulering som stod i HD:s senaste prejudikat. Alla vill visa framfötterna och prestera och det blir lite av en elitistiskt atmosfär eftersom det inte anställs några slashasar eller laidback-typer på en byrå. Hög arbetsbelastning och du förväntas prestera på topp hela tiden, med en stor andel individuellt arbete. Gör man bara sitt utan att belasta andra medarbetare så har man övrigas respekt.

Även här tror jag att du överdriver rejält. Konservativa branscher (affärsjuridik, investmentbank, etc) har givetvis en mer prestigeinriktad stämning än arbetsplatserna för vanliga svenssonjobb, men den superextrema miljö du beskriver tror jag inte på. Även om tempot troligen är högt och miljön tuff är det inga robotar som jobbar där.
Citera
2018-04-24, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Även här tror jag att du överdriver rejält. Konservativa branscher (affärsjuridik, investmentbank, etc) har givetvis en mer prestigeinriktad stämning än arbetsplatserna för vanliga svenssonjobb, men den superextrema miljö du beskriver tror jag inte på. Även om tempot troligen är högt och miljön tuff är det inga robotar som jobbar där.

Tror som dig här. Av vad jag har hört från olika källor så börjar byråbranschen bli mer och mer avslappnad då de nyexade juristerna inte är intresserade av stenhård hierarki eller den mer traditionella byråkulturen. Dock rörande tempot, pratade med en affärsbyråjurist på en av de större byråerna och hon sa att hon inte jobbade mer än 45-50 timmar i genomsnitt i veckan (naturligtvis mer under vissa perioder).
Senast redigerad av L1bertas 2018-04-24 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in