2018-04-23, 21:48
Medlem
Tjena,
Sitter på ett så kallat "lyxproblem". Jag har familj som är utspridd över hela västra sverige och bor själv varierande på 3 ställen. Därför har jag kommit underfund med att jag ska skaffa mig en sommarbil, då det kommer bli en hel del resande kors och tvärs genom Sverige i sommar. Jag är studerande (Universitet) vilket innebär att min budget är något begränsad.
Jag behöver då alltså hjälp att hitta en lämplig bil och för att göra det enkelt så lägger jag upp det i punktform.
Mina krav på bilen:
-Får kosta MAX 20000kr men helst någonstans runt 15000
-Bör befinna sig söder om stockholm/Karlstad och norr om Halmstad.
-Bör vara rostfri till största del samt vara fullt fungerande
-Billig i drift så som försäkring, skatt och eventuell service.
-Inte dra mer än 1L/milen.
-Ett litet plus i kanten är om den är någorlunda "kult" med men det är bara en vision så att säga..
-Helst inte över 25000 mil.

Ge mig era bästa tips. Är det något mer jag ska tänka på så är ingen gladare än jag om ni talar om detta!
Med vänlig hälsning,
Citera
2018-04-23, 21:59
Bannlyst
VW Beetle eller Mini Cooper.
Citera
2018-04-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypussy
VW Beetle eller Mini Cooper.

https://mobil.blocket.se/hela_sverige?ca=11&w=3&q=Beetle&ca=11&cg=1020&ps=2 &pe=3&me=31
Citera
2018-04-23, 23:21
Medlem
Kanske en Golf eller liknande. Om jag vore du så skulle jag satsa på ännu lägre förbrukning.
Citera
2018-04-24, 00:14
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
Tjena,
Sitter på ett så kallat "lyxproblem". Jag har familj som är utspridd över hela västra sverige och bor själv varierande på 3 ställen. Därför har jag kommit underfund med att jag ska skaffa mig en sommarbil, då det kommer bli en hel del resande kors och tvärs genom Sverige i sommar. Jag är studerande (Universitet) vilket innebär att min budget är något begränsad.
Jag behöver då alltså hjälp att hitta en lämplig bil och för att göra det enkelt så lägger jag upp det i punktform.
Mina krav på bilen:
-Får kosta MAX 20000kr men helst någonstans runt 15000
-Bör befinna sig söder om stockholm/Karlstad och norr om Halmstad.
-Bör vara rostfri till största del samt vara fullt fungerande
-Billig i drift så som försäkring, skatt och eventuell service.
-Inte dra mer än 1L/milen.
-Ett litet plus i kanten är om den är någorlunda "kult" med men det är bara en vision så att säga..
-Helst inte över 25000 mil.

Ge mig era bästa tips. Är det något mer jag ska tänka på så är ingen gladare än jag om ni talar om detta!
Med vänlig hälsning,

Har du så liten budget bör du i första hand kolla så att du hittar ett exemplar som är VÄLVÅRDAT. Om något pajar finns annars risken att du får punga ut med mer än vad du tänkt, eller att du får skrota bilen. Många säljer ju sin bil just när den börjar få problem, och många problem ser man inte direkt. Och köp inte av nån som kränger bilar professionellt, för såna är ju proffs på att luras. Köp istället av nån privatperson med gott ställt som inte har så ont om pengar att de måste lura folk.

Kollar du på en VW Beetle så se till att den inte har den franskbyggda automatlådan 01M.

Detta är de bästa tipsen jag kan ge. Vilken bil och modell du väljer spelar betydligt mindre roll än att du iakttar dessa råd.

Funderat på att hyra istället? Mindre riskfyllt. Många hyrbilsföretag har faktiskt bättre villkor under sommaren när folk är lediga, eftersom många företag som hyr bilar har returnerat dem under industrisemestern.
Citera
2018-04-24, 12:01
Medlem
Karmans avatar
Här har du den. Dragkrok också, så du kan koppla på husvagnen
https://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_3_S_2_0T_5D_150_Hk__Drag__Mycket_Fin_786845 05.htm?ca=11&w=3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in