2020-11-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyozoku
Självklart kan man skylla på pandemin, men när man måste förbeställa över ett halvår i förtid för att ens få det 2020 i Sverige medans Amerikanare och Kanadensare kan beställa konsolen en vecka i förväg och ändå få det till release, då har man brustit i planeringen.

Nu är det iofs inget spel jag är ute efter till release, så är inte överdrivet pissed över det. Har många timmar kvar av Ghost of Tsushima innan jag ens tänker på att köpa ett nytt spel för typ 800 spänn

Problemet är att allt för många svenska aktörer körde sitt egna race och öppnade för förhandsbokning över 1,5 år innan release. I USA så öppnades det i September, dagen efter console reveal.

Elgiganten öppnade sin lista den 18 September och sålde slut på 2 min. Alla som bokade kommer få på release
Citera
2020-11-16, 19:49
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ja det kanske va så i originalet med kommer faktiskt inte ihåg är så länge sedan man spelade det på PS3 . Men intrycken kvar står ändå att det ser för lätt ut svårighetsgraden ser ut vara typ 30% av Bloodborne.
Ja alltså, DeS är det enklaste spelet i serien, men det beror inte på AIn utan mer på saker som att magi är OP som fan, du kan ha massa healing grass på dig, mer än vad de andra spelen tillåter med Estus och Blood vial, och att många bossar är mer pussel du måste lista ut än regelrätt skicklighet. Spelet har väldigt många gimmickbossar.
Citera
2020-11-16, 20:31
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Har du kikat in någon stream ? Jag kikat några timmar här och där . Det är snyggt å så där men det är något som saknas AI är inte klockren och det ser väldigt lätt ut känns nästan som de ned dumat AI och gjort det lättare än originalet

Har inte kollat för jag vill inte spoila mig

Har för mig att AIn är en exakt kopia av originalet. Har också hört att det är svårare än Bloodborne. Varierar kanske från olika fiender/bossar.
Citera
2020-11-16, 20:36
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnestTubb
Att köpa en PS5 är som att slänga 6000 kronor rakt ner i sjön.
Skillnaderna mot PS4 är minimala. Grafiken är exakt likadan som på PS4.
Kolla den här jämförelsen, grafiken är exakt samma: https://www.youtube.com/watch?v=hRXscKIco0U&ab_channel=MrDalekJD

Kolla på Demon's Souls i 4K: https://www.youtube.com/watch?v=tCUPYjDLkZM

Ingenting kommer i närheten av hur snyggt det är, inklusive PC. Och då kostar PS4 5K medans en monster gaming PC kostar 20K+. Trots det så krossar DS allt som finns på PC.
Citera
2020-11-16, 20:38
Medlem
Citat:
medans Amerikanare och Kanadensare kan beställa konsolen en vecka i förväg och ändå få det till release, då har man brustit i planeringen.

Nu är det ju så att Amerikaner också har enorma problem med att få tag i PS5or.
Citera
2020-11-16, 20:39
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Självklart kan man skylla på pandemin, men när man måste förbeställa över ett halvår i förtid för att ens få det 2020 i Sverige medans Amerikanare och Kanadensare kan beställa konsolen en vecka i förväg och ändå få det till release, då har man brustit i planeringen.

Nu är det iofs inget spel jag är ute efter till release, så är inte överdrivet pissed över det. Har många timmar kvar av Ghost of Tsushima innan jag ens tänker på att köpa ett nytt spel för typ 800 spänn

Du kanske borde spara Ghost of Tsushima tills du skaffar en PS5. Det körs i 60 fps på PS5 medans det körs i 30fps på PS4.
Citera
2020-11-16, 21:05
Medlem
Citat:
Kolla den här jämförelsen, grafiken är exakt samma: https://www.youtube.com/watch?v=hRXscKIco0U&ab_channel=MrDalekJD

Sen är ju den stora frågan, kör han PS4-Skivan i båda konsolerna? eller kör han PS5 versionen för sig och PS4-versionen för sig.

Jämför FIFA 21 eller NBA 2K1 sen när de släpps till PS5 i december, alltså PS5 versionerna kontra PS4, inte samma spel i vardera maskin.

Det kommer vara skillnad. Sen som många säger, det kommer ju ta ett tag innan spelutvecklarna lär sig optimera hårdvaran i maskinen.
Jämför tex första spelen som kom till ps4a med tex Cod Cold War till PS5.

Det är mils skillnad.
Citera
2020-11-16, 21:34
Medlem
Rasande-Roses avatar
Tycker det är himla synd ändå att Sony tvunget skulle spexa till designen så mycket på PS5.
Missförstå rätt, jag gillar det konsolaktiga utseendet PS5 har jämfört med Xbox-konsolerna som bara ser ut som möbler. Men slår mig att PS5 förmodligen hade varit riktigt snygg om Sony bara låtit dess grunddrag vara ifred istället för att göra den vinkelsned o skev, så det ser ut som om man råkat backa över den med bilen.
Citera
2020-11-16, 21:57
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Det skulle vara intressant om du svarade på några av våra svar, särskilt mitt. Eller är du bara inne i tråden för att trolla?

Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
1. De grafiska skillnaderna är oftast väldigt minimala i början av skillnaden. Jämför istället generationens sista spel med föregående generstions sista spel.

2. Hur många gånger ska det behövs sägas? Varje generationshopp kommer att ha mindre och mindre skillnad pga diminishing returns. Det är inget konstigt med det. Raytracing och haptic feedback är mer än nog.

3. Generationer är betydligt mer än bara grafik. SSDn i Xbox Series X och PS5 tillåter betydligt bättre Open worlds, och saker som där i Ratchet and Clank där de hoppar mellan världar på nolltid. Även saker som pop-ins är ett mindre problem.

4. Ge mig ett PS4-spel som är lika snyggt som Demon's Souls. Jag väntar.
Citera
2020-11-16, 22:05
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Tycker det är himla synd ändå att Sony tvunget skulle spexa till designen så mycket på PS5.
Missförstå rätt, jag gillar det konsolaktiga utseendet PS5 har jämfört med Xbox-konsolerna som bara ser ut som möbler. Men slår mig att PS5 förmodligen hade varit riktigt snygg om Sony bara låtit dess grunddrag vara ifred istället för att göra den vinkelsned o skev, så det ser ut som om man råkat backa över den med bilen.

Svarta sidpaneler som inte sticker ut, utan följer den nedre kanten vid de räfflade hålen hade nog sätt bra ut.

Det finns potential till att göra den snygg: https://valkyrie.cdn.ifixit.com/media/2020/11/12194957/PS5_blog_36-scaled.jpg
Senast redigerad av Dan88 2020-11-16 kl. 22:07.
Citera
2020-11-17, 00:46
Medlem
C0ws avatar
Citat:

Men det är väl inget nytt att USA och ett par andra länder har release tidigare. Sen bor vi i lilla Sverige, som om jag inte minns fel inte ens är en egen marknad utan vi är ihopslagna med resten av norden, så det är inte så konstigt heller att vi får färre konsoler tilldelade än andra, större marknader. Vi får vår beskärda del som sen ska splittas med resten av norden och så blir det inte en så jättestor del för just Sverige. Du bör snarare skylla på återförsäljarna som har låtit alldeles för många förboka utan att ha nån aning om hur många konsoler de får in. Jag tycker iofs att det var bra gjort, man ställer sig i kö sen är det bara att vänta... allt som allt inte så himla misslyckat att de inte hinner leverera till alla med tanke på enorm efterfrågan. Dessutom så producerar de konsoler som består av massa olika komponenter så de är beroende av att hela kedjan ska rulla på utan störningar för att kunna producera. Det tar tid då konsoler är mer komplexa än att producera tex tandpetare.
Citera
2020-11-17, 02:16
Medlem
Tillgången på PS5or har inte varit god ens i USA och Kanada, det är slutsålt och inaktiverade köpknappar som gäller.

Jag såg en kommentar på Reddit om att Walmart sålde en leverans på... 90 sekunder. I 90 sekunder gick det att få in en beställning innan köpknappen avaktiverades.

Problemet ligger i produktionen då tillverkningen av nödvändig hårdvara legat nere i perioder.

Dock skulle jag inte rakt av köpa "leverans i februari" utan sådana datum lär vara säkerhetsmarginal från återförsäljarna, d.v.s leveranstakten är skakig och svår att förutse varpå man ger en konservativ estimering.

En sak är dock klar och det är att AMD (som varit flaskhalsen här har jag för mig) försöker öka produktionen så mycket som möjligt så hopp skulle man kanske kunna ha om decemberleveranser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in