2018-04-22, 22:27
Medlem
Hurdana är möjligheterna att hyra en lägenhet i andra hand på en mindre ort (!0.000-100.000 inv.) i Sverige idag? Jag förmodar att utbudet inte är stort, men å andra sidan torde väl kraven på hyresgästen vara lägre än i exempelvis Stockholm eller Göteborg!?
Citera
2018-04-22, 23:19
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Hurdana är möjligheterna att hyra en lägenhet i andra hand på en mindre ort (!0.000-100.000 inv.) i Sverige idag? Jag förmodar att utbudet inte är stort, men å andra sidan torde väl kraven på hyresgästen vara lägre än i exempelvis Stockholm eller Göteborg!?
Dels är det ju en jäkla skillnad på en ort med 15000 och en ort med 95000. Du får med typ större delen av sveriges städer där.

Hur som helst är läget nog avgörande för utbudet. Även runt de fyra storstäderna finns det orter som inte har en helt omöjlig bostadssituation. Jag tror inte alls det är hopplöst att hyra men man måste nog ha rätt kontakter.
Citera
2018-04-23, 05:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Hurdana är möjligheterna att hyra en lägenhet i andra hand på en mindre ort (!0.000-100.000 inv.) i Sverige idag?
Det finns mängder med utflyttningsorter där du helt klart kan hitta en andrahandsbostad, dessutom riktigt billigt.

Sök på utflyttningsorter.
Citera
2018-04-23, 05:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det finns mängder med utflyttningsorter där du helt klart kan hitta en andrahandsbostad, dessutom riktigt billigt.

Sök på utflyttningsorter.

Om nu inte TS har speciella skäl för just andrahandskontrakt, är det nog rätt enkelt att fixa ett förstahandskontrakt på utflyttningsort.
Citera
2018-04-23, 05:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om nu inte TS har speciella skäl för just andrahandskontrakt, är det nog rätt enkelt att fixa ett förstahandskontrakt på utflyttningsort.
Tänkte nog inte på att frågan gällde andrahand...
Håller med, självklart kan man enkelt hitta lägenheter i förstahand på dessa orter, som dessutom ibland ligger på bekvämt pendlingsavstånd från större orter där hyran är betydligt högre, om det ens finns lediga lägenheter.
Citera
2018-04-23, 10:29
Medlem
Citat:

Jaså? Jag trodde i princip alla förstahandskontrakt var förknippade med krav på fast anställning, hyresreferenser et cetera.
Om jag eventuellt skulle återvända till Sverige i framtiden efter många år i utlandet, kommer jag inte att vara anställd. Därför är väl endast andrahandskontrakt aktuellt.
Citera
2018-04-23, 11:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jaså? Jag trodde i princip alla förstahandskontrakt var förknippade med krav på fast anställning, hyresreferenser et cetera.
Om jag eventuellt skulle återvända till Sverige i framtiden efter många år i utlandet, kommer jag inte att vara anställd. Därför är väl endast andrahandskontrakt aktuellt.

Ja, då har du uppenbarligen speciella skäl/omständigheter alltså. Läs gärna vad du citerade när du citerade mig..
Citera
2018-04-23, 13:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Om man som uthyrare fritt kan välja mellan de som vill hyra så väljer man såklart de med goda referenser, inga betalningsanmärkningar och dokumenterad god inkomst, men på vissa orter får man ta det som finns.
Citera
2018-04-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ja, då har du uppenbarligen speciella skäl/omständigheter alltså. Läs gärna vad du citerade när du citerade mig..

Idiot! Du skrev att det "nog är rätt lätt att fixa ett förstahandskontrakt på utflyttningsort". Det är väl inte "lätt" att ordna ett förstahandskontrakt om det är förenat med en uppsjö av krav!
Citera
2018-04-24, 00:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Idiot! Du skrev att det "nog är rätt lätt att fixa ett förstahandskontrakt på utflyttningsort". Det är väl inte "lätt" att ordna ett förstahandskontrakt om det är förenat med en uppsjö av krav!

Jaha, är det så illa ställt lilla vän. Då föreslår jag att du istället frågar någon som inte ställer några krav. Exempelvis en förälder eller liknande. Övriga i samhället, förstår du, ställer krav. Även andrahandsuthyrare. Exempelvis att hyran betalas. Jättetråkigt att det skulle bli så fel. Jag lider med dig!
Citera
2018-04-24, 10:55
Medlem
Citat:
Jaha, är det så illa ställt lilla vän. Då föreslår jag att du istället frågar någon som inte ställer några krav. Exempelvis en förälder eller liknande. Övriga i samhället, förstår du, ställer krav. Även andrahandsuthyrare. Exempelvis att hyran betalas. Jättetråkigt att det skulle bli så fel. Jag lider med dig!

Du är uppenbarligen en idiot! Du pratar i ditt första inlägg om förstahandskontrakt - trots att jag uttryckligen efterfrågat andrahandslägenheter! Att jag inte skulle betala hyran, vet jag inte var du fått det ifrån.

Dra åt helvete, i stället för att förpesta trådar med dina nonsensinlägg!
Citera
2018-04-24, 16:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Du är uppenbarligen en idiot! Du pratar i ditt första inlägg om förstahandskontrakt - trots att jag uttryckligen efterfrågat andrahandslägenheter! Att jag inte skulle betala hyran, vet jag inte var du fått det ifrån.

Dra åt helvete, i stället för att förpesta trådar med dina nonsensinlägg!

Om du lär dig att läsa, förutom att gå en kurs om hyfs, så kanske du förstår bättre vad jag skrev. Lycka till i ditt bostadssökande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in