Citat:
Rätt elakt skämt då det faktiskt kan vara farligt att bli utsatt för alkohol i större mängder om man har denna "allergi". I värsta fall kan man dö. Det som vi idag kallar för Antabus dvs det syntetiska preparat som skall stoppa alkoholister fungerar på ett liknande sätt i kroppen som det gör med Asiater som har denna allergi.
Det innebär att om man kommer fram till en lösning på hur man kan undgå Asian Flush så kan alkoholister som tar antabus antagligen ta samma medicin och på så vis kunna dricka.
Tror inte att vattenkvaliten skulle ha skilt sig i så pass stor grad att det bidragit till någon slags form av tolerans vs icke tolerans. Det finns inga vetenskapliga eller historiska belägg att denna genmutation skulle uppstått pga vattenkvalitet.
När jag var ung så drack jag desto mer. När man var hemma i Japan så brukade jag åka in till Namba/Osaka och dricka ganska hårt. Då kunde man ofta se folk ligga utslagna på bänkar, och i vissa fall såg man umgängen där "någon" i gänget var mer röd i ansiktet än de andra och då fick de helt enkelt hjälpa till och "leda" personen tills de kom fram till nästa krog.
Det är förvisso en rätt destruktiv grej men de flesta asiater åtminstone i Korea och Japan som jag stött på och som har denna "allergi" brukar ofta skita i att de har den och dricker ändå. Det som uppstår är en form av tolerans där de förvisso kan dricka mer till en början för att senare spåra ut totalt. Detta är förvisso något som förknippas med alkoholism men i detta fallet skulle jag nog kalla det för en slags "mini-variant" av alkoholism då om de inte håller igång drickandet under exempelvis en månad så kommer allergichocken som ett brev på posten nästa gång de dricker.
Det innebär att om man kommer fram till en lösning på hur man kan undgå Asian Flush så kan alkoholister som tar antabus antagligen ta samma medicin och på så vis kunna dricka.
Tror inte att vattenkvaliten skulle ha skilt sig i så pass stor grad att det bidragit till någon slags form av tolerans vs icke tolerans. Det finns inga vetenskapliga eller historiska belägg att denna genmutation skulle uppstått pga vattenkvalitet.
När jag var ung så drack jag desto mer. När man var hemma i Japan så brukade jag åka in till Namba/Osaka och dricka ganska hårt. Då kunde man ofta se folk ligga utslagna på bänkar, och i vissa fall såg man umgängen där "någon" i gänget var mer röd i ansiktet än de andra och då fick de helt enkelt hjälpa till och "leda" personen tills de kom fram till nästa krog.
Det är förvisso en rätt destruktiv grej men de flesta asiater åtminstone i Korea och Japan som jag stött på och som har denna "allergi" brukar ofta skita i att de har den och dricker ändå. Det som uppstår är en form av tolerans där de förvisso kan dricka mer till en början för att senare spåra ut totalt. Detta är förvisso något som förknippas med alkoholism men i detta fallet skulle jag nog kalla det för en slags "mini-variant" av alkoholism då om de inte håller igång drickandet under exempelvis en månad så kommer allergichocken som ett brev på posten nästa gång de dricker.
Har också hört om folk som lyckats "härda sig" genom att dricka desto mer alkohol och helt enkelt skita i konsekvenserna. Kan inte vara bra för kroppen alltså, den rödflammiga hyn är ju en signal på att det sker en förgiftning och att man genast borde sluta dricka. Det ska därför vara farligt att ta pepcid och likande läkemedel då de döljer de ytliga symptomen vilket får en att överskatta hur mycket alkohol man kan dricka. 12 gånger risken att få cancer är ju inte att leka med. Skulle inte förvåna mig om många av de asiater som lider av asian flush kommer att få cancer i framtiden. Är ju lätt att tänka att det inte är så farligt när det egentligen handlar om allvarliga grejer. Att vara en del av gemenskapen på college/hemmafester etc är ju en viktig del av ungdomen för många. Brukar alltid finnas en asiat på varje fest som är röd som ett stoppljus!
Citat:
Jag känner en svensk som blir sån typ var 10:e gång han super.
Normalt så händer ingenting och han kan supa som en riktig svensk. Men helt plötsligt ibland så blir han som ett stoppljus redan innan första ölen. Alla undrar om han är sjuk eller vad fan han dricker. Då svarar han att den jävla alkohol-allergin har slagit till.
Är det samma som du talar om?
Normalt så händer ingenting och han kan supa som en riktig svensk. Men helt plötsligt ibland så blir han som ett stoppljus redan innan första ölen. Alla undrar om han är sjuk eller vad fan han dricker. Då svarar han att den jävla alkohol-allergin har slagit till.
Är det samma som du talar om?
Låter som något liknande. Men för de som lider av asian flush brukar symptomen visa sig varje gång de dricker, och inte bara ibland. Man skäms som fan när det händer, ser ut som man är svinfull efter två öl. Det roliga är ju också hur folk säger "men vafan du har ju knappt druckit nåt". Krävs inte mycket alkohol alls för att få en rejäl bakfylla.