2018-04-22, 16:07
Medlem
Allvardankos avatar
Tidigare har jag startat en tråd med rubriken "Vem får ljuga i svenska domstolar" under ed, underförstått. Rubriken ändrades till "Patenttvist med ICA" vilket var rätt i och för sig. Efter 416 inlägg fick jag aldrig svar på min fråga. Där efter har jag själv forskat på området och fick fram att alla Svenskar som har 4 förnamn, som kungahuset, får fritt ljuga i svenska domstolar under ed och inte kan åtalas för mened. Kan det stämma? Är det bara fint folk, svensk adel, som kan ha 4 förnamn.
Citera
2018-04-22, 16:24
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvardanko
Kan det stämma?
Nej. Din research och/eller din läsförståelse håller gravt undermålig kvalitet.
Citera
2018-04-22, 16:34
Medlem
Allvardankos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nej. Din research och/eller din läsförståelse håller gravt undermålig kvalitet.

Jag har ställt ett par frågor och fick bara ett halvsvar på ett av frågorna. Att jag har en sämre läsförståelse än en och annan här, har jag redan förstått. Det kan inte vara en förklaring varför jag ofta, antigen får ett felaktigt svar eller inget svar.
Citera
2018-04-22, 16:45
Medlem
oviktigts avatar
Den som inte kan dömas för mened kommer inte att få avlägga någon ed. Ingen kommer således avlägga ed utan straffansvar. Det finns flera exempel på när man inte ska avlägga ed, så som om man är närstående till den tilltalade, om man inte är straffmyndig (under 15 år) m.m.
Citera
2018-04-22, 17:03
Medlem
bjornebarns avatar
Det finns mig veterligen ingen begränsning i antal förnamn man får ha i Sverige, så vem som helst är fri att lägga till ytterligare tre förnamn. Detta ändrar dock självklart inte ens juridiska status vad gäller mened eller andra brott...
Citera
2018-04-22, 21:55
Medlem
Allvardankos avatar
Shalom shaverim!

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det finns mig veterligen ingen begränsning i antal förnamn man får ha i Sverige, så vem som helst är fri att lägga till ytterligare tre förnamn. Detta ändrar dock självklart inte ens juridiska status vad gäller mened eller andra brott...

Dig veterligen... Det må hända att i dagens lagtext inte finns begränsningar hur många förnamn får man ge sitt barn. Men jag har aldrig hört talas om att ett arbetar eller invandrarbarn har fyra förnamn. Du har säkert noterat att kungen är noga med att döpa sina barn och barnbarn, med fyra förnamn så som han och hans förfäder döptes. Undrar om lillprinsen skulle anställa i sin "designbyrå" någon som av invandrande fadern, efter födelsen, pyntades med namn Karl Gustav Folke Hubertus Vladimirovich.

Även om inget i frågan står i lag texten, det finns grupperingar i världen vilka obönhörligen håller sig vid sina oskrivna lagar. Vedertagna exempel hittar man hos Kosa Nostra, Mafia mm.
Senast redigerad av Allvardanko 2018-04-22 kl. 22:25.
Citera
2018-04-23, 07:42
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Dig veterligen... Det må hända att i dagens lagtext inte finns begränsningar hur många förnamn får man ge sitt barn. Men jag har aldrig hört talas om att ett arbetar eller invandrarbarn har fyra förnamn. Du har säkert noterat att kungen är noga med att döpa sina barn och barnbarn, med fyra förnamn så som han och hans förfäder döptes. Undrar om lillprinsen skulle anställa i sin "designbyrå" någon som av invandrande fadern, efter födelsen, pyntades med namn Karl Gustav Folke Hubertus Vladimirovich.

Även om inget i frågan står i lag texten, det finns grupperingar i världen vilka obönhörligen håller sig vid sina oskrivna lagar. Vedertagna exempel hittar man hos Kosa Nostra, Mafia mm.

Det mesta jag har sett är 13 förnamn och den pojken var inte en del av kungafamiljen. Det finns ingen begränsning i antalet namn oavsett vem du är.
Citera
2018-04-23, 09:23
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Så det handlar inte om lagar nu, utan om oskrivna regler och normer?

Svaret på frågan du ställde i OP är: nej, det stämmer inte att du inte kan dömas för mened bara för att du har fyra förnamn. Det vore intressant att få veta vilka källor du har använt dig av när du kom fram till motsatsen.
Senast redigerad av OldFashioned 2018-04-23 kl. 09:25.
Citera
2018-04-23, 18:39
Medlem
Allvardankos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det mesta jag har sett är 13 förnamn och den pojken var inte en del av kungafamiljen. Det finns ingen begränsning i antalet namn oavsett vem du är.

Fyra förnamn behöver inte betyda att vederbörande är medlem av kungafamiljen. Ingett illa här om kungafamiljen. Om man döper sina barn med 13 namn, föräldrarna måste vara antligenn adliga, inbillnings adliga eller sjuka på något annat sätt.
Citera
2018-04-23, 19:11
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Om man döper sina barn med 13 namn, föräldrarna måste vara antligenn adliga, inbillnings adliga eller sjuka på något annat sätt.
Oavsett skäl för antalet valda namn på barnet är antalet namn inte grund för åtalsimmunitet för mened.
Citera
2018-04-24, 05:01
Medlem
Citat:
Tidigare har jag startat en tråd med rubriken "Vem får ljuga i svenska domstolar" under ed, underförstått. Rubriken ändrades till "Patenttvist med ICA" vilket var rätt i och för sig. Efter 416 inlägg fick jag aldrig svar på min fråga. Där efter har jag själv forskat på området och fick fram att alla Svenskar som har 4 förnamn, som kungahuset, får fritt ljuga i svenska domstolar under ed och inte kan åtalas för mened. Kan det stämma? Är det bara fint folk, svensk adel, som kan ha 4 förnamn.

Du frågar om personer med 4 förnamn får ljuga under ed och svaret är nej.

Det finns regler för vilka som vittnar under ed och inte, vad de heter eller hur många namn är helt irrelevant.

För den som vittnar under ed är det aldrig lagligt att ljuga.

Den enda straffmyndiga person i Sverige som inte kan straffas(eller ens åtalas) för brott är vår statschef, alltså för närvarande Kung Carl XVI Gustav.
Citera
2018-04-24, 16:10
Medlem
Allvardankos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du frågar om personer med 4 förnamn får ljuga under ed och svaret är nej.

... Den enda straffmyndiga person i Sverige som inte kan straffas(eller ens åtalas) för brott är vår statschef, alltså för närvarande Kung Carl XVI Gustav.

Jaså! Landets högst adliga person (med fyra förnamn) får inte åtalas i svensk domstol. Då är vi på rätt väg. Om Kungen begår mened i svensk domstol (vilket skulle han, självklart, aldrig göra) han kan inte åtalas och domstolsutfall, grundad med falsk vittnesmål, står fast. Men vad skulle hända om en svensk friherre begår mened vid svensk domstol i en tvist med en invandrare. Hur tänker man? Det kan inte ifrågasättas om en friherre tallar sanning, det är klart något är fel med invandraren. Invandraren, åtminstone, har dålig läsförståelse. Eller?
Senast redigerad av Allvardanko 2018-04-24 kl. 16:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in