2018-04-19, 17:48
Medlem
Har i flera år fått sån dålig erfarenhet utav nyexade 25 åringar på arbeten. Dom har oftast nån ingenjörsexamen i fickan men när det kommer till jobb då kan dom tamijfan ingenting och är så teoretiska att en asperger med högautism skulle framstå som socialt kompetent.Det blir totalt stopp för dom när det som läraren presenterat på tavlan inte går att tillämpa på arbetsplatsen. Är det fler som upplever detta problem? Kan tilläggas att jag jobbar med ingenjörer inom IT.
Citera
2018-04-19, 18:13
Medlem
bzsx0809s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Har i flera år fått sån dålig erfarenhet utav nyexade 25 åringar på arbeten. Dom har oftast nån ingenjörsexamen i fickan men när det kommer till jobb då kan dom tamijfan ingenting och är så teoretiska att en asperger med högautism skulle framstå som socialt kompetent.Det blir totalt stopp för dom när det som läraren presenterat på tavlan inte går att tillämpa på arbetsplatsen. Är det fler som upplever detta problem? Kan tilläggas att jag jobbar med ingenjörer inom IT.

Jag har i mina dagar stött på personer som inte har förstått att allt inte fungerar som i teorin, där man måste gå andra vägar eller tänka utanför boxen.

Majoriteten av personerna som jag upplevt detta med har inte haft ett jobb tidigare och slutat när detta har knackat på dörren.
Citera
2018-04-19, 18:18
Medlem
Utbildningen till ingenjör är en verktygslåda, yrket lär man sig i näringslivet där man tillämpar de verktyg man har och lär sig utföra uppgifter och lösa problem.

Ett bra företag har folk av båda delar, högutbildade respektive självlärda.
Citera
2018-04-19, 20:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Det är väl inte ngt konstigt att man är grön som nyexad menar du, TS?

Generellt räknar arbetsgivare med att en nyexad ingenjör är olönsam under de första 6-12 månaderna i arbetet. Ser förmodligen liknande ut för andra utbildningar också.

Snacka om att sparka in öppna dörrar.
Citera
2018-04-19, 23:05
Medlem
Turbomachines avatar
Citat:

Japp upplever detta varje gång firman tar in någon ny sådan.
En av de som firman tog in för några år sedan fick ansvaret att planera en ombyggnation, detta blev kaos då hon vägrade lyssnar på oss som arbetar där.
Efter det så fick hon göra ett gäng till projekt som också blev bajs av.
Idag så lever vi fortfarande med en del av kaoset som vi inte får återställa pga "det kostar för mycket". Och hon som fick fria tyglar då? Jo som vanligt på denna firma så sparkas inkompetens uppåt.
Citera
2018-04-19, 23:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Dom som har jobbat, före eller under tiden dom studerade, är väldigt mycket bättre att få in i ett företag.
Citera
2018-04-20, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det är väl inte ngt konstigt att man är grön som nyexad menar du, TS?

Generellt räknar arbetsgivare med att en nyexad ingenjör är olönsam under de första 6-12 månaderna i arbetet. Ser förmodligen liknande ut för andra utbildningar också.

Snacka om att sparka in öppna dörrar.
Hur lyckas man vara olönsam i 6-12 månader? En novis med lite erfarenhet och utan examen som TAR FÖR SIG hade varit lönsam efter 3 månader.
Citera
2018-04-20, 08:39
Medlem
mr-virros avatar
Jag kan hålla med om att man inte tränas för att komma ut i arbetslivet om man är ingenjörsstudent, men det är väl just det arbetslivet är till för? Arbetsgivaren bör kunna ta hand om nyexade och träna upp dessa.
Citera
2018-04-20, 08:52
Medlem
Citat:
Hur lyckas man vara olönsam i 6-12 månader? En novis med lite erfarenhet och utan examen som TAR FÖR SIG hade varit lönsam efter 3 månader.

6mån är en etablerad tumregel.
Citera
2018-04-20, 08:53
Bannlyst
Citat:

På storföretagen har vi massor med folk som aldrig blir lönsamma. Därför flyttas uppgifterna utomlands också.
Citera
2018-04-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
På storföretagen har vi massor med folk som aldrig blir lönsamma. Därför flyttas uppgifterna utomlands också.
Gäller även medelstora och mindre företag i Sverige tyvärr. Många - oavsett om de är nyexade universitetsutbildade eller lågutbildade eller annat - är lyckligt ovetande om hur jävla olönsamma dom är. Tror inte att jag var lönsam idag heller, detta trots att jag verkligen försökte att få ihop det.

Varje sekund på dygnet så tickar det iväg några kronor på minussidan i företaget. Lokalhyran ska betalas. Firmabilar, verktyg, material likaså. Och vi som är anställda kostar minst ca 2 ggr timlönen att förvara under företagets tak med alla arbetsgivaravgifter och skatter och gratis kaffe och skithusbesök och annat.

Det var bättre förr i ungdomen när man inte begrep hur jävla hopplöst det är att driva ett företag.

Men generellt är det väl bra att ha en blandning av nyexade och gamla praktiker o.s.v. då de olika inkompetenserna kompletterar varann i viss mån.
Senast redigerad av MrNoShow 2018-04-20 kl. 16:57.
Citera
2018-04-20, 17:35
Medlem
EnGodForlorares avatar
Har också märkt att många nyutexade är otroligt oprofessionella. Har man ett möte inbokat kan de ringa 15 minuter efter mötet redan börjat och sjukanmäla sig pga av huvudvärk. Är det något som ska göras på ett visst sätt, kan de bestämma sig för att det är bättre att göra något annat och utan att meddela någon. Eller om A och B har blivit tilldelade olika uppgifter, kan A få för sig att utföra B:s uppgifter utan att meddela denne och utan att först bli klar med de uppgifter de blivit tilldelade..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in