Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Det skulle jag göra även om det inte går helt i linje med hur vi normalt tänker på egennamn.
Om du accepterar ett numeriskt id i en databas som ett egennamn vågar jag säga att du har en mycket ovanlig bred tolkning av ordet egennamn.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Något som komplicerar det hela lite är att ett användarnamn ofta (men långt ifrån alltid) även syftar på en enskild fysisk person. Nu har jag visserligen snott namnet Rulle Rivare från ett gammalt barnprogram, men här på Flashback så är det mitt namn.
Jo, det finns en hel del komplicerande faktorer här. Det är just sådant som gör att jag tvivlar på att ett användarnamn
i allmänhet rimligen kan sägas falla under definitionen av vad ett egennamn är.
Jag har inga problem med att ett användarnamn kan tolkas som och betraktas som ett egennamn i vissa - kanske många - fall eller att man kan använda ett egenman som sitt användarnamn. Det är påståendet
ett användarnamn är ett egennamn som jag har problem med.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Skulle du säga att smeknamn är egennamn?
De flesta smeknamn är nog egennamn. Jag skulle inte våga säga att
ett smeknamn är ett egennamn heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Om det är nödvändigt, tillräckligt, både och eller ingetdera är en del av definitionen. Vad säger din definition?
Yes. Här är definitionen igen.
Citat:
Ett egennamn utgör en beteckning för en enskild entitet.
Vad säger min definition? Är det ett tillräckligt villkor för att något ska vara ett egennamn att det utgör en beteckning för en enskild entitet? Jag tycker inte det ser ut så. Om du tycker att det ser ut så - upplys mig.