2018-04-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Nu är jag verkligen inte någon teknisk person, men jag har ändå förstått att det snarare är någon typ av numeriska värden som vanligtvis identifierar ett användarkonto. Ett nummer, ett id eller något sådant. Menar du att det numret också är ett egennamn då?

Det skulle jag göra även om det inte går helt i linje med hur vi normalt tänker på egennamn. Något som komplicerar det hela lite är att ett användarnamn ofta (men långt ifrån alltid) även syftar på en enskild fysisk person. Nu har jag visserligen snott namnet Rulle Rivare från ett gammalt barnprogram, men här på Flashback så är det mitt namn.

Skulle du säga att smeknamn är egennamn?

Citat:
Men skillnaden mellan nödvändiga och tillräckliga villkor för att att ett begrepp ska falla under en viss definition är inte en lingvistisk fråga, det är en logisk fråga. Det finns ingen oklarhet här.

Med den definition jag gav dig, menar du att egenskapen att peka ut en individ i en klass eller grupp är ett tillräckligt villkor för att något ska falla under definitionen egennamn? Varför menar du det i så fall?
Om det är nödvändigt, tillräckligt, både och eller ingetdera är en del av definitionen. Vad säger din definition?
2018-04-21, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det skulle jag göra även om det inte går helt i linje med hur vi normalt tänker på egennamn.

Om du accepterar ett numeriskt id i en databas som ett egennamn vågar jag säga att du har en mycket ovanlig bred tolkning av ordet egennamn.

Citat:
Något som komplicerar det hela lite är att ett användarnamn ofta (men långt ifrån alltid) även syftar på en enskild fysisk person. Nu har jag visserligen snott namnet Rulle Rivare från ett gammalt barnprogram, men här på Flashback så är det mitt namn.

Jo, det finns en hel del komplicerande faktorer här. Det är just sådant som gör att jag tvivlar på att ett användarnamn i allmänhet rimligen kan sägas falla under definitionen av vad ett egennamn är.

Jag har inga problem med att ett användarnamn kan tolkas som och betraktas som ett egennamn i vissa - kanske många - fall eller att man kan använda ett egenman som sitt användarnamn. Det är påståendet ett användarnamn är ett egennamn som jag har problem med.

Citat:
Skulle du säga att smeknamn är egennamn?

De flesta smeknamn är nog egennamn. Jag skulle inte våga säga att ett smeknamn är ett egennamn heller.

Citat:
Om det är nödvändigt, tillräckligt, både och eller ingetdera är en del av definitionen. Vad säger din definition?

Yes. Här är definitionen igen.

Citat:
Ett egennamn utgör en beteckning för en enskild entitet.

Vad säger min definition? Är det ett tillräckligt villkor för att något ska vara ett egennamn att det utgör en beteckning för en enskild entitet? Jag tycker inte det ser ut så. Om du tycker att det ser ut så - upplys mig.
2018-04-21, 01:30
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, absolut, men inte användarnamn. Läs och förstå min point. Skulle aldrig få för mig att skriva St0ckis om dig. (förutom nu då som förtydligande) (någon jävla idiot hade nog kommenterat det också annars)
Nej, jag håller med. Användarnamn är fria för tolkning lite hur man vill, därav "fungerar" siffror lika bra, vilket de aldrig skulle göra i riktiga namn.
Det händer fan allt för ofta, att folk skriver stort S i st0ckis, lika irriterande varje gång, om det inte är en söt tjej, då är det ok.
2018-04-21, 08:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Nej, jag håller med. Användarnamn är fria för tolkning lite hur man vill, därav "fungerar" siffror lika bra, vilket de aldrig skulle göra i riktiga namn.
Det händer fan allt för ofta, att folk skriver stort S i st0ckis, lika irriterande varje gång, om det inte är en söt tjej, då är det ok.

Håller med igen. Skriver någon TempeZZt eller än värre Tempezzt om mig är det inte jag. Lystrar lika mycket som en döv hund på sådant.

För övrigt härrör sig mitt nick från ett inlogg på en industriterminal på 80-talet där användarnamnet skulle vara fyrställigt och där det inte gick att ha versaler. De som kräks över brist på inledande versal där kan ju försöka komma runt det.
2018-04-21, 08:29
Medlem
tempeZZts avatar
Hela den här diskussionen är lika absurd som om någon skulle komma och påstå att en rubrik alltid måste avslutas med interpunktionstecken, vilket i de flesta fall är helt galet.

Ingen har producerat minsta "bevis" på att ett nick ska ha inledande versal och det går ju inte heller. Det är som att säga att ett äpple alltid måste ha apelsinskal.
2018-04-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hela den här diskussionen är lika absurd som om någon skulle komma och påstå att en rubrik alltid måste avslutas med interpunktionstecken, vilket i de flesta fall är helt galet.

Ingen har producerat minsta "bevis" på att ett nick ska ha inledande versal och det går ju inte heller. Det är som att säga att ett äpple alltid måste ha apelsinskal.

Well put. Det är helt absurt att försöka tillämpa skrivregler för löptext i sammanhang där de absolut inte hör hemma.

De som vill ha ett användarnamn som de betraktar som ett egennamn med initial versal - ha det. De som vill ha andra typer av användarnamn - ha det.

Case closed.
2018-04-21, 15:13
Medlem
najass avatar
Inget för meta-FB

Sånt här får ni hålla i Laidback där det finns gott om andra liknande trådar om folks nick. Då TS inte har tillgång till Laidback så låses den.

/mod
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in