• 2
  • 3
2018-04-24, 17:34
Medlem
nins avatar
Topplån finns inte längre.
Citat:
Tidigare var ett topplån ett lån som ofta togs för att täcka den del av ett bostadslån (15%) vid fastighetsköp som inte täcks av ett bottenlån. Numera används dock inte termen topplån längre då man sedan införandet av bolånetaket 2010
Källa

Så nu för tiden så har man ett lån på 85%. Dock så kan man, om man vill, dela upp det lånet i t ex två delar, t ex om man vill ha en med fast ränta och en med rörlig.

Angående lån för kontantinsatsen så brukar bankerna kunna fixa det om du har inkomsten och ev tillgångar (bostad). Tog själv nyss ett banklån för en hus och eftersom jag inte kan flytta från min lägenhet innan jag flyttar in i huset, så fick jag låna för kontantinsatsen tills jag fått sålt lägenheten.
Citera
2018-04-24, 18:42
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Topplån finns inte längre.

Källa

Så nu för tiden så har man ett lån på 85%. Dock så kan man, om man vill, dela upp det lånet i t ex två delar, t ex om man vill ha en med fast ränta och en med rörlig.

Angående lån för kontantinsatsen så brukar bankerna kunna fixa det om du har inkomsten och ev tillgångar (bostad). Tog själv nyss ett banklån för en hus och eftersom jag inte kan flytta från min lägenhet innan jag flyttar in i huset, så fick jag låna för kontantinsatsen tills jag fått sålt lägenheten.
Jag vill inte säga emot dig men...

Jag har för mig att topplån fortfarande existerar på vissa delar där man ser en vikande marknad. Nu talar jag inte om storstadsregionerna utan mindre orter där det råder osäkerhet om framtida huspriser. Där delar man fortfarande upp lån som uppgår till 85% av husets värde i ett bottenlån samt ett topplån som löper med högre ränta. (Ovanpå det ett eventuellt privat-/blancolån.)

Möjligt att detta ändrats iom att de nya reglerna trätt ikraft men jag vet att detta gällde för bara några månader sen. Och bankerna har ju i princip tillämpat de nu lagstadgade reglerna redan innan de blev tvingande så...
Citera
2018-04-25, 12:42
Medlem
Ja, de vill oftast att du ska ha fast jobb och de vill kunna se att du har haft si och så mycket i inkomst de senaste två åren med mera med mera
Citera
2018-04-30, 14:25
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag vill inte säga emot dig men...

Jag har för mig att topplån fortfarande existerar på vissa delar där man ser en vikande marknad. Nu talar jag inte om storstadsregionerna utan mindre orter där det råder osäkerhet om framtida huspriser. Där delar man fortfarande upp lån som uppgår till 85% av husets värde i ett bottenlån samt ett topplån som löper med högre ränta. (Ovanpå det ett eventuellt privat-/blancolån.)

Möjligt att detta ändrats iom att de nya reglerna trätt ikraft men jag vet att detta gällde för bara några månader sen. Och bankerna har ju i princip tillämpat de nu lagstadgade reglerna redan innan de blev tvingande så...

Jag tog banklån för mindre än en månad sedan, i en icke-storstadsregion. 85% ligger i samma "bottenlån" med samma ränta, 1,56%.
Citera
2018-04-30, 14:59
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilYawn
Nej. Kontantinsats och topplån är INTE samma sak. I vissa fall kan du låna de 15% som är kontantinsatsen men det blir oftast till ännu sämre ränta än topplånet.

Så här ser det ut:
https://www.lanapengarguiden.se/wp-c...-bottenlan.png

Vi lånade till kontantinsatsen när vi köpte hus. Så vi hade bottenlån, topplån samt ett privatlån. Vi löste privatlånet och topplånet så snart vi kunda pga. räntan.
Topplån finns ej och erbjuds inte längre av banker.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Toppl%C3%A5n

Det bankerna erbjuder är ett lån upp till 85% av bostadens värde, ett så kallat "bolån". För att täcka kontantinsatsen på 15% kan ett blancolån/privatlån erbjudas.
Citera
2019-01-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Topplån finns ej och erbjuds inte längre av banker.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Toppl%C3%A5n

Det bankerna erbjuder är ett lån upp till 85% av bostadens värde, ett så kallat "bolån". För att täcka kontantinsatsen på 15% kan ett blancolån/privatlån erbjudas.

Pratade med några om detta och tydligen så kör LF topplån fortfarande 75-85%. Eget påhitt eller fler banker som har det så?
Citera
2019-01-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-And
Pratade med några om detta och tydligen så kör LF topplån fortfarande 75-85%. Eget påhitt eller fler banker som har det så?

Gör dom det med nya lån? Att gamla lån ligger kvar som de är kan jag ju tänka mig men att nya skulle göra det är ju bara negativt för LF i konkurrensen.
Citera
2019-01-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tristared
Gör dom det med nya lån? Att gamla lån ligger kvar som de är kan jag ju tänka mig men att nya skulle göra det är ju bara negativt för LF i konkurrensen.
Ja, även nya lån. Ringde själv och kollade upp detta då jag tänkte förhandla om räntan och eventuellt bli ny kund.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in