2018-04-17, 11:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Finns det något liknande fall gällande kristendomen?

Det finns inga rättsfall från sådant, men då tråden ligger i Censur och Yttrandefrihet så kan man ju nämna att de som gjorde en utställning där Jesus framställdes som homosexuell, fick ta emot en hel del dödshot, och jag gissar att majoriteten av dessa dödshot INTE kom från islamister utan snarare från kristna 'ister.

ALL religion är av ondo, inte bara de vi inte tycker om.
Senast redigerad av Trolltestet 2018-04-17 kl. 11:43.
Citera
2018-04-17, 12:13
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det finns inga rättsfall från sådant, men då tråden ligger i Censur och Yttrandefrihet så kan man ju nämna att de som gjorde en utställning där Jesus framställdes som homosexuell, fick ta emot en hel del dödshot, och jag gissar att majoriteten av dessa dödshot INTE kom från islamister utan snarare från kristna 'ister.
Du gissar, ja. Men har du några bevis för det?
Citera
2018-04-17, 12:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Du gissar, ja.

Du skämtar, va?
'Ecce Homo'-rabladret var ju vår västerländska civilisations motsvarighet till mellanösterns "Muhammedbild"-rage. A pivetal comparative moment in our history, and you missed it?

Citat:
Men har du några bevis för det?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_(utst%C3%A4llning)
Citat:
I samband med visningen mottog Tasso Stafilidis, ordförande för Homo-gruppen, ett brev med ett dödshot.

https://arbetet.se/2018/01/30/ecce-homo-farligare-i-dag/
Citat:
2018 är inte bara ett valår. För mig det är också 20 år sedan jag visade min fotoutställning Ecce Homo för första gången.

Det var tolv bilder som berättade Jesu liv i modern tappning. Det hade gjorts förr men det som var speciellt med mina bilder var att Jesus var tillsammans med Homosexuella och transpersoner.

Det var väldigt många som rasade och chockades svårt av de snälla och färgglada bilderna.
Citera
2018-04-17, 22:15
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Du skämtar, va?
'Ecce Homo'-rabladret var ju vår västerländska civilisations motsvarighet till mellanösterns "Muhammedbild"-rage. A pivetal comparative moment in our history, and you missed it?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_(utst%C3%A4llning)

https://arbetet.se/2018/01/30/ecce-homo-farligare-i-dag/
Jo, jag känner till Ecce Homo. Men har du några bevis på att dödshotet kom från en kristen?
Citera
2018-04-18, 08:58
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:

ALL religion är av ondo, inte bara de vi inte tycker om.

Kan mycket väl varit kristna.

Nu när du vill jämföra så kan man undra vad som hade hänt med en utställning av en homosexuell Muhammad.

Minns du Charlie Hebdo?

Tycker inte om någon religion, jag ser ner på religiösa människor.
Citera
2018-04-18, 17:18
Medlem
halvljuss avatar
Citat:
Jo, jag känner till Ecce Homo. Men har du några bevis på att dödshotet kom från en kristen?
Vilka skulle det annars ha kommit ifrån, menar du?
Citera
2018-04-19, 11:46
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvljus
Man behöver ju inte vara kristen för att tycka illa om "Ecce Homo".
Citera
2018-04-19, 14:16
Medlem
Skillnaden är väl sättet de troende reagerar på?

När Ecco Homme ställdes ut var det "väldigt många som rasade och chockades svårt". Säkert en hel del dödshot från kristna också, visst, bara för att ge dig någon poäng.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_(exhibition)#Controversy

När bilder på/böcker om Muhammed släppts bränner de upp ambassader och dödar folk som inte ens är associerade med bilderna. De utfärdas Fatwas med dödsstraff på författare, konstnärer, journalister och folk som bara råkar komma från samma världsdel. 150+ människor har dött i protester. Charlie Hebdo blev eldbombat. Minst 5 pers har blivit dömda för försök att mörda människor som varit delaktiga i publikationen. De hjälpte till att leda till attacken på Charlie Hebdo där 12 pers blev mördade.
https://en.wikipedia.org/wiki/International_reactions_to_the_Jyllands-Posten_Muhammad_cartoons_controversy#Violent_prote sts
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_Jyllands-Posten_Muhammad_cartoons_controversy

Tycker inte någon religion är särskilt bra, men det finns fan skillnad på dem. Vissa är bra mycket värre än andra. Om vi t.ex. jämför kristendomen med Jainism så framstår ju kristendomen som djävulen på jorden. Tror inte särskilt många mentalt kompetenta tycker att mordhot är lika allvarligt som att faktiskt mörda folk.
Senast redigerad av Boi-2000 2018-04-19 kl. 14:25.
Citera
2018-04-19, 15:30
Medlem
Ruskigbusss avatar
Det är lite underligt det här. Det finns vissa trigger-ord som får en del att skriva av sej vad de tycker om fenomenet, utan hänsyn till vad tråden handlar om. Det kan vara invandring, miljön, nazism, afrikaner, islam eller som i det här fallet religion i allmänhet och kristendom i synnerhet.

Tråden handlar alltså INTE om era åsikter om kristendom, era åsikter om religion, era åsikter om Ecce Homo osv.

Tråden handlar om hur en grupp (förmodat kristna) försökte hindra en utställning (konst hävdar några, hädelse hävdar andra) och för all del - hur deras sätt liknar eller avviker från hur andra grupper har försökt hindra andra kulturyttringar.

DET kan ni tycka till om.

OT Raderat
/Mod
Citera
2018-04-19, 17:04
Medlem
När Ecce Homo skulle visas i Jönköping så bombhotades lokalen och konstnärinnan såväl som andra inblandade mordhotades. Nån frikyrka uppmanade folk att riva ner affischer osv. När det så var dags för visningen hade kristna samlats till demonstration utanför lokalen och skrek och slog besökare med sina plakat. Jag var själv där. Dock hade det lugnat sig något när jag kom, polisen hade motat demonstranterna nått hundratal meter från ingången. Det var inga värre personskador vad jag kommer ihåg. Men jag kan ha fel, det är ju ca 20 år sen trots allt.

Jönköpings Posten skrev såklart en hel del om det. Även rikspressen, det här va på löpsesedlar och man hade debattprogram om det i TV osv osv. Det var en av årets större nyhetshändelser skulle jag tro. Polisanmälningar upprättades såklart också. Så bevis finns absolut om nån känner sig manad att gräva fram dom. Det är bra att va kritisk, men för oss som är tillräckligt gamla för att komma ihåg händelsen kan det nästan bli lite löjligt sättet men kräver bevis på. 10 sekunder på Google bekräftar själva grundstoryn liksom..

Att kristna attackerade utställningen är vedertagen historia. Alla som är gamla nog vet att det hände. Vill man utmana vedertagen historia så får man faktiskt inte vara så lat att man kräver bevis för det redan vedertagna. Vill man utmana det vedertagna så får man faktiskt också ta på sig bevisbördan. Det är lite som att kräva bevis på att jorden är rund..

Att några galna extremister hotar och fysiskt attackerar människor pga "hädelse" säger absolut ingeting om hur de allra flesta kristna är. Det var inte religionen kristendom som attackerade folk. Vill man göra den typen av hjärndöda kopplingar mellan kristendom och våld så finns MYCKET värre exempel att lyfta fram än Ecce Homo. Ja, i nutid, jag pratar inte om häxprocesser eller spanska inkvisitionen.
Senast redigerad av Sharpsuit 2018-04-19 kl. 17:22.
Citera
2018-04-20, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvljus

Det är helt korrekt att kristna kravallade och hotade i syfte att stoppa ecce homo.

Inledningsvis hade det förekommit milda protester från frikyrkliga samt en och annan präst i svenska kyrkan som kallade utställningen hädisk.

Det var dock de syrisk ortodoxa syrianerna som tog protesterna till en ny nivå.

"När Ecce Homo visades i Norrköping i mars 1999 blev situationen mer våldsam. Museet blev bombhotat och en välplanerad demonstration med 3–400 personer anordnades, med deltagare främst från den syrisk-ortodoxa församlingen. När demonstrationståget kom fram till stadsmuseet utbröt upplopp när demonstranterna kände igen Elisabeth Ohlson Wallin och började slänga grus och ropa "hora" och "fitta" efter henne. Flera personer misshandlades i det tumult som utbröt när demonstranterna försökte storma museet." Wikipedia.

DN har en bra betalartikel på ämnet från 1999 som jag vägrar länka till.

Jag vill även minnas att sr sände en intervju med fru Wallin för något år sedan där det tydligt framkom att motståndarna främst var syrisk-ortodoxa.
Citera
2019-12-10, 15:04
Medlem
Det kan vara en ny Ecce Homo-konflikt på gång i Malmö.

Wallin skänkte nyligen en altartavla till St Pauli-kyrkan, nära stadens gamla arbetarkvarter. Tavlan var ursprungligen avsedd för Skara domkyrka, men där blev det nobben för sju år sedan. Detta eftersom bilden har ett uttalat queer-program och visar två Adam, två Evor, en transkvinna etc i Edens lustgård före syndafallet. Till slut hamnade den alltså i en församlingskyrka i Malmö, som extra altartavla, inte ordinarie - de har givetvis redan en - och under medias och kultursidornas jubel, men nu invänder biskopen i Lund att tavlan ligger farligt nära gnostiska budskap - och gnosticism gillar man inte i kyrkan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sydsvenskan
Den extra altartavlan har sedan dess blivit föremål för infekterad debatt. Enligt kyrkliga kritiker går den emot kyrkans teologi. Samtidigt har Sankt Paulis präster fått hot från nättroll på yttersta högerkanten.

Nu sällar sig lundabiskopen Johan Tyrberg till skeptikerna. Han ger i en intervju i den kristna dagstidningen Dagen sin syn på att tavlan hänger i en svensk kyrka.

– En gnostisk tavla hör så klart inte hemma i Svenska kyrkan, men jag har ännu inte gjort en analys, säger han.
Att biskopen omtalar den nya altartavlan som "gnostisk" innebär att tavlan kan föra fram en annan definition av det kristna budskapet än vad som är brukligt i Svenska kyrkan.

– Altartavlans uppgift är att vara en teologisk markering, det är en del av kyrkans förkunnelse. Där måste det teologiska värdet vara högt.
Den övriga konsten i en kyrka har inte samma teologiska krav på sig, snarare brukar det konstnärliga perspektivet väga tyngre där, säger Tyrberg.

Lundabiskopen vill dock inte "gå i vägen" för Sankt Paulis kyrkoherde Per Svensson genom att uttala sig om tavlan bör vara kvar eller tas bort.

https://www.sydsvenskan.se/2019-12-10/lundabiskopen-ar-skeptisk-till-hbtq-altartavlan-i-malmo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in