• 1
  • 2
2006-01-29, 16:59
Medlem
Washuwants avatar
pushy_biatch hur gammal är du?... hjärnan är inte utvecklad än, vem som helst hade kunnat räkna ut det...hur kommer det sig att människor börjar gå efter typ 10 månader ung?? ärvdagener, reflexer? kankse men kom igen fan läs mer om sånt innan du frågar så du har kött på benen
Citera
2006-01-29, 17:26
Medlem
mcikes avatar
I vilken ålder har man en "minnes peak" då?
Alltså innan man börjar glömma bort saker...
Citera
2006-01-31, 11:31
Medlem
Fjal_Marshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcike
I vilken ålder har man en "minnes peak" då?
Alltså innan man börjar glömma bort saker...
Det finns ingen speciell ålder då man börjar glömma bort sina långtidsminnen. Däremot börjar förmågan att skapa nya långtidsminnen samt att använda "arbetsminnet" ,eller korttidsminnet, att minska
Bara man är frisk så kan man komma ihåg vad som helst, men risken för demenssjukdomar ökar ju som bekant ju äldre man blir.
Citera
2006-01-31, 11:33
Bannlyst
När man är spädbarn så är man inte medveten om rum och tid. Bli svårt att minnas :P
Citera
2006-02-03, 08:23
Medlem
Engels avatar
Jag har sjalv fatt fram minnen, fran bade min fodsel, i magen och tom innan min befruktning under mycket djupgaende meditationer, utan droger. Minnena som kom upp kom inte fram som vanliga minnen som ar mer tydliga, dessa minnen var mer en kansla och utifran den kanslan kunde jag genom den erfarenhet jag har idag fa fram bade bilder och ljud genom minnena.

Bara for att vissa inte kan minnas sin egen fodsel betyder det inte att det gar.

Fred och karlek
Citera
2006-02-21, 21:19
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engel
Jag har sjalv fatt fram minnen, fran bade min fodsel, i magen och tom innan min befruktning under mycket djupgaende meditationer, utan droger. Minnena som kom upp kom inte fram som vanliga minnen som ar mer tydliga, dessa minnen var mer en kansla och utifran den kanslan kunde jag genom den erfarenhet jag har idag fa fram bade bilder och ljud genom minnena.

Bara for att vissa inte kan minnas sin egen fodsel betyder det inte att det gar.

Fred och karlek

Det måste vara svårt att känna igen och skilja verkliga minnen från fabricerade minnen som baseras på den erfarenhet och kunskap som du har idag. Jag menar inte att du tagit fel, det jag menar är att det måste vara svårt att skilja på det upplevda och det senare inlärda.

Själv har jag flera minnesfragment från min tidiga barndom som jag senare insett härröra minst lika mycket från sådant jag fått berättat för mig, sett senare och familjefotografier. Bl.a. skötbordet som jag så tydligt minns att jag blev bytt på. Det visade sig att det skötbordet inte kom i familjens ägo förrän min brors tillkomst, snopet.

Det vore intressant att ta en hoper människor som förlösts med kejsarsnitt och som inte vet något om sin egen födsel och testa detta på dem. Eftersom de flesta tänker på vaginal förlossning skulle jag tro att ett flertal skulle få upp bilder och ljud relaterade till en sådan vid djup meditation, hypnos eller annat.

De basala känslor som de kan få fram tror jag dock mycket väl kan vara verkliga "känslominnen".
Citera
2006-02-22, 00:17
Medlem
Retwas avatar
Jag minns inte för att jag var aldelles jävligt liten när jag föddes. De var över 27 år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in