2018-04-17, 14:01
Avslutad
Har en nyinköpt begagnad Audi TT av 2014 års modell.

Upptäckte strax efter köpet att om jag bromsar in väldigt lätt så låter det ifrån vad jag misstänker är höger bakbroms.
Tänk dig hesa fredrik på ett väldigt avstånd och i en hög frekvens.

Vad kan det vara?
Citera
2018-04-17, 16:25
Medlem
Sliten bromsskiva, rostig bromsskiva, skev bromsskiva, dåliga bromsbelägg, torra glidpinnar.
Kan också vara att det är vibrationer mellan belägg och ok, kolla att inte antignisselplattorna
lossnat från beläggen.

Bara demontera oket med tillhörande belägg och inspektera.
Senast redigerad av peckapecan 2018-04-17 kl. 16:28.
Citera
2018-04-18, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Sliten bromsskiva, rostig bromsskiva, skev bromsskiva, dåliga bromsbelägg, torra glidpinnar.
Kan också vara att det är vibrationer mellan belägg och ok, kolla att inte antignisselplattorna
lossnat från beläggen.

Bara demontera oket med tillhörande belägg och inspektera.

Nu är mina bilkunskaper på den nivån att jag kan skifta hjul och tömma olja.
Något av det du nämnde som kan bli en dyr historia om jag inte tar in det på verkstaden och ordnar rätt omgående?
Citera
2018-04-18, 10:53
Medlem
potassios avatar
Det första du kan prova är satt tvärnita några gånger. Då får bromsarna motionerat lite och med lite tur försvinner gnisslandet.
Citera
2018-04-18, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av potassio
Det första du kan prova är satt tvärnita några gånger. Då får bromsarna motionerat lite och med lite tur försvinner gnisslandet.

Ja den har ju stått hos bilförsäljaren över vintern. Ge bromsskivorna en riktig omgång
Citera
2018-04-18, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Ja den har ju stått hos bilförsäljaren över vintern. Ge bromsskivorna en riktig omgång

Ja det kan ju hjälpa om nu skivan/skivorna är rostiga. Du skall inte "tvärnita" så att hjulen låser sig, utan ge den några kraftiga inbromsningar till stillastående från lite högre hastigheter.
Citera
2018-04-18, 15:21
Medlem
PeterNosters avatar
Kolla några av dessa videor och ta sen av hjulet för att kolla vad som kan vara orsaken:
https://www.google.se/search?q=Audi+TT+rear+brakes&rlz=1C1ASUM_enSE702SE 702&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=0ahUKEwjMz5Hz8cPa AhUKkSwKHbnvAVsQ_AUICygC&biw=1920&bih=949

Kolla beläggens tjocklek och om skivan är blank och fin på båda sidor. Är beläggen olika slitna så flyttar sig inte oket som det ska. Oket löper på glidpinnar som kam ha rostat fast.

En sak som skiljer mot andra bilar är att om du kommer så långt så att du ska byta beläggen så måste man skruva tillbaka kolven. På andra bilar trycker man bara in kolven.
Att den skruvas in har med att parkeringsbromsen använder samma belägg.

Är det samma oljud när du använder parkeringsbromsen?
Citera
2018-04-18, 19:37
Avslutad
http://forumbilder.se/H6IUR/20180418-192245

Problem 1 var att beläggen såg ut som de gick åt förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in