2018-04-19, 00:03
Medlem
Det första jag tänkte på var gbg:s härva med Janne p

2005, fan var tiden går!

https://www.expressen.se/sport/fotbo...-skatteharvan/
Citera
2018-04-19, 00:05
Medlem
Vad spelar det för roll? Pengarna behövdes ju till fotbollen så ser jag på saken.

Han var tvungen att lösa problemet, pengarna måste komma in helt enkelt

Det förändrar ju inte på nåt sätt lagets prestation, alla var nöjda

Om man säger så här , vad hade han för alternativ? Ingen ville betala Enligt mig så var det värt det
Senast redigerad av KenzieReeves 2018-04-19 kl. 00:13.
Citera
2018-04-19, 00:08
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Det första jag tänkte på var gbg:s härva med Janne p

2005, fan var tiden går!

https://www.expressen.se/sport/fotbo...-skatteharvan/
Min första tanke var gangsterverksamheten i Obol.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Obol_Investment
Citera
2018-04-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gravallvarlig
Grejen är ju att Kindberg oavsett om han "stulit" pengar eller inte från skattebetalarna har gjort mer för Östersund än vad någon annan politiker eller affärsman kunnat göra. En stad som efter regementsnerläggningarna var på utdöende har nu flera nya stadsdelar, ett globalt varumärke, fler inflyttade än någonsin och på det ett av europas bästa fotbollslag 2017. Oavsett vad man tycker om det är Östersund en bättre stad idag än den var 2005 och det är till stor del hans förtjänst.

Östersund var aldrig på utdöende efter regementsnedläggningarna. Tvärt om! Det hände väldigt mycket positivt i staden under den tiden. Det var innan Kindberg kom tillbaka till Östersund från Boden, dit han förflyttades efter att regementet I5/FältjägRn lades ned.

Kindberg har bidragit med en del bra saker, men på ett väldigt tveksamt sätt. Jag skulle nig påstå att det finns ett antal andra affärsmän som bidragit betydligt mer till Östersund än Kindberg, bla Maths O Sundqvist och Nils-Åke Hallström.

Det stämmer att det byggs väldigt mycket i Östersund..Östersundhem bygger varken mer eller mindre än andra aktörer. Kindberg har heller inte bidragit till några som helst företags- eller myndighetsetableringar i Östersund. Inflyttade? Ja, precis som alla andra samhällen i Sverige så har inflyttningen varit stor de senaste åren. Vi vet alla att det främst är flyktingar som flyttar in. Håller definitivt inte med att Östersund är en bättre stad nu än 2005! Östersund är numera en stad som ligger väldigt högt vad det gäller droganvändnig och drogrelaterade brott. Våldtäkter är vanlig och sker till och med inne på skolor. Brottsligheten ökar. Tryggheten minskar. Butiker i centrum stänger. Nej, Östersund är inte bättre nu.
Citera
2018-04-19, 00:17
Medlem
Toolmans avatar
Det är många som berikat sig på skattebetalarnas bekostnad och Kindberg har alltid varit spindeln i nätet. Finns säkerligen mycket smuts att gräva fram ...

http://www.op.se/jamtland/ostersund/...-stadsdel-norr

Sedan verkar Kindberg ha höga tankar om sig själv, påstår sig blivit kidnappad som den betydelsefulla.person han är....

https://www.aftonbladet.se/sportblad...cle22911104.ab
Citera
2018-04-19, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Och du verkar inte på det klara med att Östersunds Kommun betalade för arenorna som framförallt lyfte området.
Förstår du inte vad detta innebär så kan jag inte hjälpa dig heller.
Den ultra korkade Kindberg kommer nu få skaka galler, inte en sekund för tidigt.
Nja det som framförallt lyfte området var bygget av ICA Maxi, inget annat. Stadsdel norr var ett attraktivt område långt innan Ishockey/Gymnastik/Bandy arenan byggdes. Och de flesta har nog insett att det var otroligt smart och bra av kommunen att placera Östersund Arena i samma område som Jämtkraft Arena och Skidstadion.
Men förklara nu för mig varför du sitter och påstår att kommunen köpte tillbaka marken betydligt dyrare.
Väntar med spänning på ditt svar eftersom kommunen inte har köpt tillbaka någon mark...........
Citera
2018-04-19, 00:27
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra721
Nja det som framförallt lyfte området var bygget av ICA Maxi, inget annat. Stadsdel norr var ett attraktivt område långt innan Ishockey/Gymnastik/Bandy arenan byggdes. Och de flesta har nog insett att det var otroligt smart och bra av kommunen att placera Östersund Arena i samma område som Jämtkraft Arena och Skidstadion.
Men förklara nu för mig varför du sitter och påstår att kommunen köpte tillbaka marken betydligt dyrare.
Väntar med spänning på ditt svar eftersom kommunen inte har köpt tillbaka någon mark...........

Inte ens idioten Kindberg förnekar detta. Det kan du se i Youtube-klippet jag redan har postat. Skönt att kommunen nu slipper hans inkompetens med skattepengar.
Citera
2018-04-19, 00:50
Medlem
Citat:
Okej, vilka lögner menar du att jag sprider??? Jag hoppas verkligen du kan svara på denna simpla fråga.

Självklart kan jag svara på den frågan. Varför skulle jag inte kunna göra det?

Du påstår att Östersunds kommun aldrig sålt mark på Stadsdel Norr till Fältjägaren Fastigheter AB. Detta är en ren lögn. Den mark FFAB köpte av Vasallen för 55 miljoner var 35 hektar mark innanför grindarna. FFAB köpte också 180 hektar mark på Stadsdel Norr av Östersunds kommun för 11 miljoner. Bra pris måste man säga!

Jag tycker inte att du ska raljera över andras kunskaper när du bevisligen inte besitter den kunskapen själv. Eller kan det vara så att du mycket väl kände till detta, men valde att utelämna den informationen? Precis som du utlämnade kostnade för Östersunds Arena på drygt en kvarts miljard i bara byggkostnader! En arena som Kindberg drev igenom när han jobbade på FFAB och byggde på den mark kommunen tidigare sålt till FFAB och nu fick köpa tillbaka till ett dyrt pris.

Skippa dina härskartekniker också! Alla känner numera igen dem och du framstår som kanska korkad om du tror att det fortfarande fungerar med att använda härskartekniker.
Citera
2018-04-19, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Inte ens idioten Kindberg förnekar detta. Det kan du se i Youtube-klippet jag redan har postat. Skönt att kommunen nu slipper hans inkompetens med skattepengar.
Det jag såg i klippet var att Kindberg sa att han var en av många som var delaktig bygget av Östersunds Arena. Sen så är det så att Östersundshem som Kindberg är vd i är ett aktiebolag och dom förfogar inte över några skattepengar utan dom drivs som vilket annat aktiebolag som helst, det vore bra om du läste på lite kanske.
Avslutningsvis så har jag ännu inte fått nåt svar från dig varför du skriver osanningar genom att påstå att kommunen har köpt tillbaka marken dyrare och tyvärr lär du inte vara stor nog att medge att du hade fel.
Citera
2018-04-19, 03:56
Medlem
Citat:
Sen så är det så att Östersundshem som Kindberg är vd i är ett aktiebolag och dom förfogar inte över några skattepengar utan dom drivs som vilket annat aktiebolag som helst,

Har nu tagit del av Östersundhem AB:s styrelse. Ett tiotal politiker och några arbetstagarrepressentanter.

Drivs som vilket aktiebolag som helst, jojo. Har man den åsikten så är man mer än lovligt naiv.

Att det hela drivs i ABform är bara ett sätt för politiker att slippa ta upp ärenden i nämnder och kommunfullmäktige.

Den som har varit med ett tag vet att det finns massvis av konstigheter i bolag som drivs av politiker i träsket mellan politik och näringsliv.

Det slutar oftast så när politiker vill leka företagare med skattebetalarnas pengar. Om de nu vore så duktiga företagare så skulle de väl alla driva välmående AB?

Rågången måste vara klar. Politiker är duktiga på att gräva avlopp och vattenledningar. Bra med det.
Citera
2018-04-19, 09:03
Medlem
george.sthlms avatar
Jag försöker hänga med i turerna:

Transportföretaget "XYZ Frakt i Sollefteå " fakturerar 4.6 miljoner till ett stort svensk byggföretag.
Byggföretaget betalar ut till transportföretaget trots att inga transporter utförts.
Fotbollsklubben tecknar sponsoravtal med XYZ och fakturerar 4.6 miljoner.

Korrekt ?

Idioten som sitter häktad , vad har han fått ut av det hela ?
Citera
2018-04-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag försöker hänga med i turerna:

Transportföretaget "XYZ Frakt i Sollefteå " fakturerar 4.6 miljoner till ett stort svensk byggföretag.
Byggföretaget betalar ut till transportföretaget trots att inga transporter utförts.
Fotbollsklubben tecknar sponsoravtal med XYZ och fakturerar 4.6 miljoner.

Korrekt ?

Idioten som sitter häktad , vad har han fått ut av det hela ?

ÖFK avancerade snabbt i seriesystemet och ekonomin hängde inte riktigt med. Balansen var nog bra men likviditeten var det sämre med.
Daniel K hade nog inget kapital att prata om i början så när hans hjärtebarn behövde kapitaltillskott så var nog detta lösningen.
Svar: Vad ”den häktade” fick ut var nog att ÖFK klarade den ekonomiskt pressade (temporära) situationen. Nu har ÖFK kapital och jag har svårt att se att DK skulle på något sätt skulle ha skott sig på ÖFK, det är nog snarare tvärtom.
Allt jag skrivit gissar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in