2018-04-17, 10:55
Medlem
Tjenare. Har försökt kolla runt lite på portabla AC men det verkar ju inte finnas några bra test på svenska modeller. Någon här som vet lite mer eller har införskaffat sig en portabel AC?

Någon som har en modell med fönsterkit anpassat för fönster som öppnas utåt nerifrån?

De enda jag har hittat efter att ha kollat svenska test är dessa men vet ju inte om någon av dem är något att ha.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/luftkonditionering/andersson-arc-1-2/240210.9404/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaig n=prisjakt_prisjamforelse

https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/aircondition-klimatanl-ggningar/product/hace-ac-roma

https://outl1.se/portabel-ac
Citera
2018-04-17, 11:20
Avstängd
Hace gör bra grejor.

Extremt viktigt att du kollar hur många kvm den klarar av att kyla.
Senast redigerad av PatricHbg 2018-04-17 kl. 11:22.
Citera
2018-04-17, 12:49
Medlem
Kennethkvartings avatar
Här nedan har jag citerat mig själv från en annan tråd:

"Förenklat kan man säga att en luftkonditionering har en kall och en varm sida.

Kalla sidan benämns förångarsida och varma sidan kondensorsida.

För att kunna kyla luften i ditt rum måste maskinen kunna göra sig av med kondensorns värme till uteluften.

I dessa maskiners fall sker det genom att maskinen suger in rumsluft genom ett galler och blåser ut het luft genom en slang som är meningen att man ska ansluta till en fönsteröppning eller liknande.

Jag hade en sådan maskin när jag bodde i lägenhet och mitt första barn föddes mitt i sommaren.

Först gjorde jag en plywoodskiva som jag satte för balkongdörren och sågade upp ett hål i för att ansluta slangen.

Problemet var att kondensorfläkten var så kraftig att ett starkt undertryck uppstod i lägenheten, dörren gick inte att öppna, det luktade skit inne på toaletten och det drog in damm genom fönstren i köket.

Jag fick bygga om och trixa så att kondensorns hela luftutbyte skedde via plywoodskivan på balkongen, då funkade det superbra, men det var hemskt mycket jobb med det hela."

Problemet är inte bara som jag skrev ovan att dörren inte går att öppna, det luktar avlopp etc. Det stora problemet är att maskinen drar in enorma mängder varm uteluft i lägenheten/huset, man får i bästa fall lite svalt i det rum maskinen står i, men annars är det bara som att fisa och hålla för.

Det enklaste är om man hittar en maskin som har två slangar, en för uteluft, dvs en slang som den suger in kall utomhusluft genom och en för avluft dvs som blåser ut den varma luften.

Jag är jätteledsen, men de som man bara ansluter med en slang mot en fönsteröppning är helt enkelt värdelösa.
Senast redigerad av Kennethkvarting 2018-04-17 kl. 12:51. Anledning: Stavfel, mellanslag
Citera
2018-04-17, 15:02
Medlem
Jo, det var det som andra sagt också när det gäller två slangar. Kan dock inte hitta några med ett rimligt pris på prisjakt etc. Sökfunktionen är inte bra nog att söka efter den varienten. Det är ett litet sovrum som jag vill kyla ner med bara ett fönster.

Har läst på om det mesta redan när det gäller AC så vet redan att 90% av de flesta med en slang är dåliga men de flesta tester är på varianter inte sålda i Sverige, Whynter etc.

Har också läst att Solfilm är något att kolla på men dock är ju det ju inte lika flexibelt.
Citera
2018-04-18, 05:34
Medlem
woofers avatar
Det kan även tillägas att portabla AC låter generellt väldigt mycket. Jag skulle inte kunna sova i ett rum med en sådan igång.
Citera
2018-04-18, 06:19
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Det kan även tillägas att portabla AC låter generellt väldigt mycket. Jag skulle inte kunna sova i ett rum med en sådan igång.

Ja, de låter en del, men om man har en som fungerar bra kan man köra den några timmar innan man går och lägger sig.

Då blir väggar, golv, tak, sängen osv. tillräckligt svala för att man ska somna skönt.
Citera
2018-04-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, de låter en del, men om man har en som fungerar bra kan man köra den några timmar innan man går och lägger sig.

Då blir väggar, golv, tak, sängen osv. tillräckligt svala för att man ska somna skönt.

Precis. Rummet blir ju varmt på natten då det har värmts upp under dagen.
Citera
2018-04-18, 16:53
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojjannes
Precis. Rummet blir ju varmt på natten då det har värmts upp under dagen.

Det är ju mest luften i rumet som kyls ner och det är ju bara ett par grader så den avkylande effekten på väggar och tak är rätt minimal. Går ju räkna på för den som är sugen. Jämför energiinnehållet i en liter luft och en liter betong och hur mycket energi som krävs för att värme respektive ämne.

Den enda pluspoängen är att den avfuktar luften och det gör ju ändå lite skillnad i fråga om hur man upplever luften. Jag har haft en och jag tyckte att effekten avtog väldigt snabbt efter att man stängde av den. Finns mååånga trådar om ämnet, kontentan brukar vara att en portabel ac är rätt kass.
Citera
2018-04-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Det är ju mest luften i rumet som kyls ner och det är ju bara ett par grader så den avkylande effekten på väggar och tak är rätt minimal. Går ju räkna på för den som är sugen. Jämför energiinnehållet i en liter luft och en liter betong och hur mycket energi som krävs för att värme respektive ämne.

Den enda pluspoängen är att den avfuktar luften och det gör ju ändå lite skillnad i fråga om hur man upplever luften. Jag har haft en och jag tyckte att effekten avtog väldigt snabbt efter att man stängde av den. Finns mååånga trådar om ämnet, kontentan brukar vara att en portabel ac är rätt kass.

Problemet med dem verkar också bero mycket på vad man förväntar sig och installationen. Skulle ju somsagt velat hitta en med två slangar och ett bra filter eftersom jag inte vill skapa ett undertryck. Vill ju också inte dra in en massa pollen.

De mest användbara trådar har ju varit på Amerikanska märken och de gämförelse tester jag sett på svenska modeller har varit rätt värdelösa. Det verkar som att de "bästa" är dom som kyler ner snabbt så man kan köra den i spurter ett par gånger om dagen/innan man går och lägger sig.
Citera
2018-04-18, 18:15
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojjannes
Problemet med dem verkar också bero mycket på vad man förväntar sig och installationen. Skulle ju somsagt velat hitta en med två slangar och ett bra filter eftersom jag inte vill skapa ett undertryck. Vill ju också inte dra in en massa pollen.

De mest användbara trådar har ju varit på Amerikanska märken och de gämförelse tester jag sett på svenska modeller har varit rätt värdelösa. Det verkar som att de "bästa" är dom som kyler ner snabbt så man kan köra den i spurter ett par gånger om dagen/innan man går och lägger sig.

Jag hade en från bosch och har även haft en från dehlongi. Ingen större skillnad i funktion, eller ljud. Det är i princip exakt samma komponenter i bägge. Den största skillnaden är nog att olika modeller har olika effekt.

Problemet är som sagt att luft går snabbt att kyla ner men det går även snabbt att värma upp den. Att köra i korta perioder ger minimal skillnad på temperaturen nattetid. Du måste ha den igång typ hela dagen för att få någon påtaglig temperatursänkning i väggarna.

Jag delar som sagt bara med mig av mina upplevelser, andra har kanske andra upplevelser. Jag säger inte heller att en portabel ac är värdelös. Det är klart att dom gör skillnad, men nackdelarna överväger fördelarna i mitt tycke. Det största problemet är att dom låter så förbannat mycket efter som dom innehåller en stor kompressor, det kommer man inte ifrån.
Citera
2018-04-22, 10:23
Medlem
Kennethkvartings avatar
Nu blir det lite wall of text här.

Den jag hade hade bara en slang.

Fördelen med den var att den sög in uteluften via ett galler på baksidan och blåste ut avluften via en stos/slanganslutning ovanför eller om det var nedanför intagsgallret.

Jag hade som skrivet en plywoodskiva som jag satte i balkongdörröppningen och spärrade fast på ett vis att den utgjorde åtm ett tillräckligt bra intrångsskydd mot zigenarungarna som förpestade tillvaron på vår innergård. (Vi bodde på bottenplan, som tur var hade balkongen ett rejält räcke)

Det jag gjorde var att jag snickrade till en anslutningsstos i form av en rektangulär låda på plywoodskivan. Anslutningsstosen/lådan var tätad med gummilister.

Inne i anslutningsstosen hade jag ett intagshål där maskinen sög in kall uteluft och så blåste den ut varm avluft.

Sedan var det bara att passa in maskinen mot stosen.

Resultatet blev att maskinen i princip fungerade som en "fönsterskakare" se länk:

https://e-klok.se/ac/produkttyp/fast-installerad-ac

Jag har en bild på det hela i någon gammal dator alternativt en extern hårddisk nånstans, om jag hittar den slänger jag upp den i tråden.

Angående hur bra det egentligen funkar med luftkonditionering även efter att man har stängt av den:

Gör man en riktig installation, typ som jag gjorde, så att man verkligen har 2,2 kW kyleffekt som min maskin hade då ger det definitivt ökad komfort.

Särskilt i betonghus, väggar, golv, tak och möbler har absolut förmåga att accumulera värme. Det har absolut en i sammanhanget praktisk betydelse.
Citera
2018-04-23, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Nu blir det lite wall of text här.

Den jag hade hade bara en slang.

Fördelen med den var att den sög in uteluften via ett galler på baksidan och blåste ut avluften via en stos/slanganslutning ovanför eller om det var nedanför intagsgallret.

Jag hade som skrivet en plywoodskiva som jag satte i balkongdörröppningen och spärrade fast på ett vis att den utgjorde åtm ett tillräckligt bra intrångsskydd mot zigenarungarna som förpestade tillvaron på vår innergård. (Vi bodde på bottenplan, som tur var hade balkongen ett rejält räcke)

Det jag gjorde var att jag snickrade till en anslutningsstos i form av en rektangulär låda på plywoodskivan. Anslutningsstosen/lådan var tätad med gummilister.

Inne i anslutningsstosen hade jag ett intagshål där maskinen sög in kall uteluft och så blåste den ut varm avluft.

Sedan var det bara att passa in maskinen mot stosen.

Resultatet blev att maskinen i princip fungerade som en "fönsterskakare" se länk:

https://e-klok.se/ac/produkttyp/fast-installerad-ac

Jag har en bild på det hela i någon gammal dator alternativt en extern hårddisk nånstans, om jag hittar den slänger jag upp den i tråden.

Angående hur bra det egentligen funkar med luftkonditionering även efter att man har stängt av den:

Gör man en riktig installation, typ som jag gjorde, så att man verkligen har 2,2 kW kyleffekt som min maskin hade då ger det definitivt ökad komfort.

Särskilt i betonghus, väggar, golv, tak och möbler har absolut förmåga att accumulera värme. Det har absolut en i sammanhanget praktisk betydelse.

Har somsagt bara ett fönster och en bakdörr, vore intressant att se bilden om du kan hitta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in