Nu blir det lite wall of text här.
Den jag hade hade bara en slang.
Fördelen med den var att den sög in uteluften via ett galler på baksidan och blåste ut avluften via en stos/slanganslutning ovanför eller om det var nedanför intagsgallret.
Jag hade som skrivet en plywoodskiva som jag satte i balkongdörröppningen och spärrade fast på ett vis att den utgjorde åtm ett tillräckligt bra intrångsskydd mot zigenarungarna som förpestade tillvaron på vår innergård. (Vi bodde på bottenplan, som tur var hade balkongen ett rejält räcke)
Det jag gjorde var att jag snickrade till en anslutningsstos i form av en rektangulär låda på plywoodskivan. Anslutningsstosen/lådan var tätad med gummilister.
Inne i anslutningsstosen hade jag ett intagshål där maskinen sög in kall uteluft och så blåste den ut varm avluft.
Sedan var det bara att passa in maskinen mot stosen.
Resultatet blev att maskinen i princip fungerade som en "fönsterskakare" se länk:
https://e-klok.se/ac/produkttyp/fast-installerad-ac
Jag har en bild på det hela i någon gammal dator alternativt en extern hårddisk nånstans, om jag hittar den slänger jag upp den i tråden.
Angående hur bra det egentligen funkar med luftkonditionering även efter att man har stängt av den:
Gör man en riktig installation, typ som jag gjorde, så att man verkligen har 2,2 kW kyleffekt som min maskin hade då ger det definitivt ökad komfort.
Särskilt i betonghus, väggar, golv, tak och möbler har absolut förmåga att accumulera värme. Det har absolut en i sammanhanget praktisk betydelse.