2018-04-16, 19:57
Medlem
Gerrard89s avatar
Jag föreställer mig att alltfler jobb kommer att tas över av robotar med tiden. Självkörande fordon som man börjat experimentera med kommer att ta över bussförare, taxiförare osv.

Har jag rätt i detta eller kommer framtiden skapa fler jobb på något sätt för att kompensera? Jag tror att vi kommer vara tvungna att införa medborgarlön förr eller senare.
Citera
2018-04-16, 20:06
Medlem
Många delar din oro. Dock så går det ju såklart inte säga säkert. Ny teknik skapar nya möjligheter.
Citera
2018-04-16, 20:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Samtidigt är ju energibristen ett allt närmare problem. Säger inte att robotar inte skulle kunna ta över en hel del arbetsuppgifter, men likväl måste man väga in denna aspekt - framför allt på lång sikt.

Utöver detta minskas ju incitamenten till mkt robotisering i och med den sociala dumpingen. Om outbildade svennebananer ska stå i en fabrik framför ett löpande band och få 25 tkr per månad + sociala avgifter på det är en robot en mkt bra investering. Om fabrikerna flyttar till Kina och lönekostnaden blir betydligt lägre kanske man väger fördelar mot nackdelar med att installera robotar.

I och med globaliseringen fortlöper ju dessutom dumpingen. Tror att det bara är en tidsfråga innan nästan allt IT- och programmeringsarbete sköte av lågbetalda kineser och indier.

Sedan återstår väl det uppenbara faktum vem som ska konsumera robotproduktionens frukt om ingen utom fabriksägaren har en inkomst...

Så svaret är att ingen vet. Den som lever får se.
Citera
2018-04-16, 20:44
Medlem
Sooks avatar
Äsch. Samhället har utvecklats och effektiviserats enormt semaste 100 åren, ändå är arbetslösheten i princip på samma nivå hela tiden. Så kommer det fortgå.
Citera
2018-04-16, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Jag föreställer mig att alltfler jobb kommer att tas över av robotar med tiden. Självkörande fordon som man börjat experimentera med kommer att ta över bussförare, taxiförare osv.

Har jag rätt i detta eller kommer framtiden skapa fler jobb på något sätt för att kompensera? Jag tror att vi kommer vara tvungna att införa medborgarlön förr eller senare.
Instämmer.
Men som sagt tidigare i tråden är haken att konsumenterna måste ha råd att konsumera produkterna.
Och då måste man på något sätt kunna bromsa företagens möjlighet att flytta ut produktionen utomlands för det måste ju vara företagen som måste mjölkas på skatt till medborgarlön.
Citera
2018-04-16, 21:10
Medlem
Oron var nog det samma när bilen kom... Vad ska alla kuskar, hästkarlar och bajsplockare göra i framtiden.... Världen kommer gå åt pipsvängen....

Just nu dräller det runt en massa "rallare" o annat löst folk.. Alla de som bodde utmed järnvägen var 3 kilometer...

Inte förglömma alla kol-eldare i ångloken när de attans El-loken kom in på spåren..

O alla gubbar som åkte runt o tömde utedassen med skyffel..

Det kommer gå åt helv* eller så anpassar vi oss...

Medborgarlön.. Nä lata kommer få sitta i sällskap utanför affären med kopp.... Tigga!! Som andra lata gör idag...
Citera
2018-04-16, 21:23
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Medborgarlön.. Nä lata kommer få sitta i sällskap utanför affären med kopp.... Tigga!! Som andra lata gör idag...
Lat och fattig är inte synonyma ord.
Citera
2018-04-16, 21:43
Medlem
Citat:

Även om det kommer att komma fler och fler maskiner och robotar så tror jag att det kommer att finnas nya jobb möjligheter. Jobb som inte finns för människan just idag men som kommer att finnas om x antal år.
Citera
2018-04-16, 23:06
Medlem
Citat:
Lat och fattig är inte synonyma ord.

I de flesta fall som handen i handsken ändå...
Citera
2018-04-16, 23:14
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Oron var nog det samma när bilen kom... Vad ska alla kuskar, hästkarlar och bajsplockare göra i framtiden.... Världen kommer gå åt pipsvängen....

Just nu dräller det runt en massa "rallare" o annat löst folk.. Alla de som bodde utmed järnvägen var 3 kilometer...

Inte förglömma alla kol-eldare i ångloken när de attans El-loken kom in på spåren..

O alla gubbar som åkte runt o tömde utedassen med skyffel..

Det kommer gå åt helv* eller så anpassar vi oss...

Hoppas du får behålla hälsan, annars kan du hamna i samma sits vet du... Det kan gå fort. Var lite ödmjuk.
Citera
2018-04-16, 23:26
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
I de flesta fall som handen i handsken ändå...
Man måste vara både extremt korkad och extremt privilegierad för att tro det.
Citera
2018-04-17, 00:04
Medlem
Citat:
Man måste vara både extremt korkad och extremt privilegierad för att tro det.
Kan ju tillhöra den andra handen i handsken...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in